O čom je dnešná Formula 1? Pri pretekaní snáď ide o to, kto je najrýchlejší, kto dokáže s autom jazdiť na limite celé preteky. Dnes tu máme inú F1, šampionát, kde pretekári musia šetriť palivo, šetriť pneumatiky a väčšinou predbiehajú tam, kde môžu použiť DRS. A čo tak zrušiť obmedzenie paliva, dostať z 1,6 l hybridnej V6 turbo 1000 koní, alebo použiť vzadu širšie gumy? Znie to zaujímavo.

Silnešie formule tak skoro neprídu

Ostatné zasadanie Komisie F1 sa zaoberalo návrhom pravidiel pre rok 2016, ktoré musia byť schválené do 1. marca. Po tomto termíne by sa na zmene museli jednohlasne zhodnúť všetky tímy. To je ale v súčasnosti takmer vylúčené. Komisia sa zaoberala návrhom zvýšiť výkon motorov na 1000 k, dosiahli by to zvoľnením reštrikcie, kde jazdec musí do pretekov nastúpiť len so 100 kg paliva. To by preverilo schopnosti jazdcov a vyzdvihlo ich jazdecké umenie.

Chceli by ste F1 s výkonom 1000 koní, aby pretekári mohli ukázať čo v nich skutočne je? Zabudnite, Komisia F1 návrh neschválila, ale zakázala jazdcom meniť dizajn prilby počas sezóny!

Ďalšími návrhmi bolo rozšírenie monopostov o 200 mm, čím by sa dostali na šírku rovných dvoch metrov, ako to bolo naposledy v roku 1997. Prišli aj s myšlienkou na širšie zadné pneumatiky. Tieto zmeny síce vyzerajú lákavo, no tímy sa nedokázali zhodnúť a tak návrh neschválila ani Komisia F1. Prešla však iná vec. Pretekári nebudú môcť meniť dizajn prilby počas sezóny. Sebastian Vettel to komentoval slovami: „Vyzerá to tak, že v týchto ťažkých časoch je zákaz zmien prilieb to jediné, na čom sa dokážu zhodnúť!“ Felipe Massa nie je zástanca častých striedaní dizajnov, no ani jemu sa nariadenie nepáči: „Prilba je ako naša tvár. Zmena podľa mňa nie je dobrá. Jazdci by mali mať svoje farby, svoju prilbu a svoj dizajn, ktorý ľudia uvidia z diaľky a hneď im bude jasné, kto jazdí. Ale nepáči sa mi ani myšlienka, že by to mali blokovať. Je to na jazdcovi. Prejde pár rokov a o čom rozhodnú? O pravidle týkajúcom sa účesov?“

Nebudú ani širšie pneumatiky, ani širšie autá

S nejakým vývojom môžeme počítať najskôr v roku 2017, kedy by sme sa mohli dočkať aj silnejších motorov. Vtedy vyprší i kontrakt Pirelli. Možno príde nový dodávateľ pneumatík, prípadne viac gumárov, čo by znamenalo pneumatikársku vojnu, ako to bolo v prípade Bridgestone a Michelin. Otázkou je ako sa s tým vyrovnajú malé tímy, ktoré už teraz sotva prežívajú. Na štart sa túto sezónu nepostaví 11 tímov, ako v minulej sezóne, ale len 9. Na Marussiu a Caterham môžeme zabudnúť, mali problém dokončiť sezónu 2014 a tento rok ich na štarte neuvidíme.