Vallo Team, starostovia dotknutých mestských častí, spoločnosť HB Reavis, konzorcium D4R7, dopravní inžinieri a ostatné subjekty pracujú nad rôznymi možnosťami odľahčenia kritických úsekov. Bude to stačiť?

V Bratislave sa od 15. februára 2019 spúšťajú dva dôležité dopravné projekty. Prvým je výstavba diaľničného obchvatu D4/R7 a druhým je rekonštrukcia ulice Mlynské nivy. Oba projekty začínajú v ten istý deň. Pýtam sa, je to správne rozhodnutie? Jednoznačná odpoveď neexistuje. To sa ešte len uvidí. 

Na pol roka bude kompletne uzavretá ulica Mlynské nivy a niektoré zjazdy z Prístavného mosta smerom na Slovnaft a Prístavnú ulicu, čo bude mať negatívny dopad na dopravu v celej východnej časti Bratislavy. Najväčší nápor na dopravu a nárast dopravy sa predpokladá na Gagarinovej ulici a na Landererovej ulici, ktoré sú zároveň aj obchádzkovými trasami.

Vraj tým najefektívnejším riešením počas dopravných obmedzení, ktoré prepraví najväčší počet ľudí včas, je MHD. Jedným z opatrení je rozšírenie BUS pruhov na Gagarinovej ulici, kde podstatne upravia BUS pruhy. 

Riešenie vyplynulo najmä zo zberu dát. Na najkritickejšej Gagarinovej ulici môže prejsť v špičke jedným pruhom autami za hodinu cca 900 ľudí. Súčasná kapacita verejnej dopravy však dokáže v tom istom čase prepraviť jedným pruhom 4 700 ľudí (dnes prepravuje cca 3 000). Modelová dopravná situácia poukázala na to, že pokiaľ dnes trvá prejazd Gagarinovou ulicou v špičke cca 30 min, MHD by po Gagarinovej mala aj v špičke prejsť za 6 minút. Pokiaľ cesta z Vrakune po Mlynské nivy trvá aj hodinu, po novom verejná doprava zo zastávky Cintorín Vrakuňa po Mlynské nivy potrvá 14 minút. Aké optimistické čísla, nemyslíte? Ja to tak ružovo veru nevidím. Ten, kto chodí autom roky, zo dňa na deň do MHD nepreskočí.

A teraz čítajte pozorne so mnou. Voľná kapacita MHD je aktuálne v špičke je 1 700 cestujúcich za hodinu. V prípade potreby vraj vedia prepravnú kapacitu navýšením počtu autobusov a trolejbusov zvýšiť o ďalších 1 000 za hodinu.
 
Jednoznačne posilniť MHD v prípade potreby bude nutné. Ale či tá potreba nastane si istý naozaj nie som. Ľudia, ktorí do Bratislavy dochádzajú jednoducho nemajú odstavné plochy. Ako budú chodiť do Bratislavy? Aby som však úplne nekrivdil,  doplním, že mesto aktívne pracuje na rozšírení záchytného parkoviska pri cintoríne Vrakuňa o 100 (áno, slovom o sto) parkovacích miest + zatiaľ nevyužívané parkovisko na Baltskej ulici. Spoločná kapacita až neuveriteľných 550 áut.  Ak si to vynásobíme počtom priemernej obsadenosti dvomi ľuďmi, je to tisíc ľudí ráno a tisíc ľudí poobede. Čo s ostatnými, čo nebudú mať kde zaparkovať? Jednoducho budú pokračovať autami tak, ako doteraz. Bude parkovisko strážené? Nenarastie tam drobná kriminalita?  Avšak, aby som nebol pesimista. Vraj prebiehajú rokovania s ostatnými vlastníkmi vhodných pozemkov, kde by teoreticky mohli stáť ďalšie záchytné parkoviska. Je to naozaj trochu neskoro. Riešenie dôležitých problémov v hodine dvanástej nie je vhodné. Malo to prísť podstatne skôr. 
 
Zrýchliť dopravu MHD majú aj nové riešenia. Zväčšenie priority MHD na semaforoch, pribudnú ďalšie BUS pruhy... a v neposlednom rade budú reklamné kampane. To ako fakt? Reklamu? Ľudia reklamu nepotrebujú, ľudia potrebujú kvalitné služby. Ak v prvých dňoch ľudia prídu na to, že MHD nie je komfortná, je v nej tlačenica, mešká, tak ich nepresvedčí nič...

A teraz čítajte pozorne so mnou. Voľná kapacita MHD je aktuálne v špičke 1 700 cestujúcich za hodinu. V prípade potreby vraj vedia prepravnú kapacitu navýšením počtu autobusov a trolejbusov zvýšiť o ďalších 1 000 za hodinu.

Jednoznačne posilniť MHD v prípade potreby bude nutné. Ale či tá potreba nastane, tým si istý naozaj nie som. Ľudia, ktorí do Bratislavy dochádzajú, jednoducho nemajú odstavné plochy. Ako budú chodiť do Bratislavy? Aby som však úplne nekrivdil, doplním, že mesto aktívne pracuje na rozšírení záchytného parkoviska pri cintoríne Vrakuňa o 100 (áno, slovom o sto) parkovacích miest + zatiaľ nevyužívané parkovisko na Baltskej ulici. Spoločná kapacita "neuveriteľných" až 550 áut. Ak si to vynásobíme počtom priemernej obsadenosti dvomi ľuďmi, je to tisíc ľudí ráno a tisíc ľudí poobede. Čo s ostatnými? Kde zaparkujú? Jednoducho budú pokračovať v autách tak, ako doteraz.
 
A ďalšia vec. Bude parkovisko strážené? Nevznikne tam drobná kriminalita? Aby som nebol pesimista. Vraj prebiehajú rokovania s ostatnými vlastníkmi vhodných pozemkov, kde by teoreticky mohli stáť ďalšie záchytné parkoviska. Teraz? Dva týždne pred chaosom?! Je to naozaj riadne neskoro. Riešenie dôležitých problémov v hodine dvanástej je doslova nevhodné!
 
Pre zrýchlenie dopravy MHD majú aj nové riešenia. Zväčšenie priority MHD na semaforoch, pribudnú ďalšie BUS pruhy... A v neposlednom rade budú reklamné kampane. To ako fakt? Reklamu? Ľudia reklamu nepotrebujú, ľudia potrebujú kvalitné služby. Ak v prvých dňoch ľudia prídu na to, že MHD je nekomfortná, je v nej tlačenica a mešká, billboardy či originálne spoty v rádiách nemajú šancu!

Stačí sa pozrieť na Mlynské nivy teraz. Vodiči sa pomaly, ale isto tejto trase vyhýbajú dobrovoľne. Premávka tam je zo dňa na deň slabšia. Uvedomelí vodiči vedia, že sa tam pracuje, tak sa učia alternatívy dobrovoľne už niekoľko mesiacov. Nájsť alternatívnu rýchlu trasu pre obmedzenie dopravy na kruhovom objazde pod Prístavným mostom a priľahlej oblasti však také jednoduché nebude. Je to veľmi dôležitý dopravný uzol v meste. 

Koniec koncov môžeme povedať, že Bratislava zažije naozaj rozsiahle obmedzenia. Označovať ich ako obmedzenia storočia alebo mestská hromadná oprava určite nie je najtrefnejšie. Bude rýchlejšia MHD? V praxi sa niektoré smery možno o trošku zrýchlia, ale niektoré sa určite spomalia. Aké benefity ešte mesto pre motoristov pripraví, aby naozaj prinútilo vodičov a spolujazdcov presedlať na alternatívny spôsob dopravy? Bude MHD zadarmo? Súkromní developeri by mohli na dopravu prispieť. Alebo sa mesto postupne prichýli k tvrdým riešeniam v podobe rýchleho navýšenia parkovacích poplatkov v mestách? Čo zaberie skôr? Každopádne, najbližšie roky bude doprava v Bratislave riadne na pretrase a nervy mnohých v hlavnom meste na dranc. 

Ak sa predsa len rozhodnete presedlať na MHD, počítajte tiež so zmenami. V prvom rade sa pripravte, že po Páričkovej bude jazdiť len MHD (X72, 50, 205) a taxíky. Na tejto ulici budú dve zastávky (pri VÚB a Cvernovka). Po Landererovej bude jazdiť autobus 70. V rámci IDS BA môžu cestujúci využiť aj linky SlovakLines, ktoré jazdia po Gagarinovej. Platiť bude štandardný cestovný lístok a električenka.

Magistrát odporúča využívať MHD

  • Z Vrakune a z Podunajských Biskupíc smerom do centra a Ružinova trolejbusy 201, 202 a autobus 75.
  • Do centra a v smere na Mlynské nivy prestúpiť na zastávke Miletičova na linku X72.
  • V smere na Kollárovo a Hodžovo námestie trolejbus 202, do úplného centra autobus X72.
  • Obyvateľom Prievozu odporúča využiť trolejbus 212, prípadne prestúpiť na autobus X72.

​Čo robiť, ak ostanete v zápche? 

Jednoznačne sa treba na tieto scenáre pripraviť. A tiež si pripravte pred jazdou kritickými úsekmi aj auto. Dajte si ho pre istotu skontrolovať. Ak ostanete niekde stáť pre drobnú poruchu, upcháte celé mesto. A to ešte len bude cirkus! Všetky obmedzenia a dopravné značenia sú schválené dopravnými inžiniermi aj políciou. Rovnako sa plánuje aj posilnenie služieb v kritických oblastí. Jednoznačne však nečakajte, že policajti na mieste alebo z riadiacej miestnosti spravia zázraky na počkanie. Bude to v každom z nás. Môžeme si to každý deň uľahčiť alebo poriadne strpčiť. Buďte preto zodpovední...

Zdroj: Bratislava.sk