Test: Ford Fiesta 1.6 VI gen. SportEdition

Ford robí Fiestu dlhšie než žijem. Už 34. rokov! Je jedným z najúspešnejších počinov firmy. Siahlo po nej vyše 12 miliónov ľudí. Okolnosti celosvetovej ekonomickej situácie priviedli Ford k nápadu znova ponúknuť Fiestu aj v USA a Kanade. Po 30. rokoch. Amíci jazdili neskutocne plýtvajúco. Auto s menej než 6 valcovým motorom pod 2,5 litra, dĺžkou pod 4,5 m a hmotnosťou pod 2 tony považovali za krabičku.

Toto ich megalomanské presvedčenie je, vďaka nebesám, nenávratne preč! Potvrdzuje to všetko, čo sa v USA deje. Ľudia pre rozumnejšie míňanie zrazu môžu menšie a efektívnejšie autá. Zrazu záleží na spotrebe a nákladoch na údržbu. Adekvátne trendu vyzerajú výstavy. Ford zlomový trend z domácich značiek zachytáva najlepšie. S pomedzi troch gigantov (GM, Chrysler) nie lenže ako jediný neskrachoval, ale dokonca vykázal mierny zisk! Za tento výkon v nepriaznivom minulom roku patrí manažmentu koncernu modrého oválu pochvala a obdiv.

Trojdverový Ford Fiesta má napriek vysokej karosérii veľmi dynamický profil

Bez preháňania možno tvrdiť, že nová Fiesta patrí medzi špičku súčasných kompaktných áut, známych aj ako segment B.

Športovým dojmom pôsobí hlavne vďaka mohutnejšiemu bodykitu a 17" hliníkovým diskom

Ďalším z dobrých rozhodnutí manažmentu Ford je uvedenie 6.generácie Fiesty aj na "domáci" trh. Myslia to tam s ňou smrteľne vážne. Na podporu marketingu a zvýšenie jej sexepílu siahli po marketingových zbraniach najtažšieho kalibru. Na jar minulého roka odpálil marketing fordu v USA HNUTIE Fiesta. Následne z rúk Subaru veľkými penazmi vytrhli najväčšiu súčasnú motoristickú hviezdu zámoria - Kena Blocka. Ken bude v najbližších sezónach na domácich sútažiach krotiť špeciálne upravenú Fiestu. Prečo asi? Na úspech za mlákou je teda perfektne zamiešané. Aká je 6. reinkarnácia európskeho úspechu? Nie je to len vela hluku a ošial pre nič?

Testovaná verzia Fiesta SportEdition bola atraktívne polepená čiernou fóliou, ktorá na pohľad i dotyk pripomínala štruktúru karbónu

Hneď na úvod testu môžem potvrdiť, že určite nie. Fiesta je jedným z najlepších kompaktných áut (segment B) na svete! Donedávna by som si dovolil tvrdiť, že snáď aj najlepšia, ale medzičasom je tu nové VW Polo. Netvrdím, že je lepšie, nemám s ním zatiaľ osobnú skúsenost. Ale cítim, že ho treba rešpektovat. Ak máme vašu dôveru a rešpektujete spôsob, ako sa na autá pozeráme a hodnotíme, tu by ste mohli prestat "míňať" čas a akceptovať, že Fiesta VI je prosto super. Ale veríme v prirodzenú zvedavosť, ktorá vás povedie riadkami ďalej. Aby ste zistili, prečo ju chválime, ale aj čo vyčítame.

Trend bielo-čiernej kombinácie letí už skoro piaty rok...

V prvom rade, Fiesta výrazne narástla. Na obrázkoch si to všimne málokto, lebo skresľujú. Osobný kontakt v nás však vytvára dojem, že je rovnako veľká ako Focus I. Vnútri to cítit najviac. Napriek tomu, že prvý Focus bol dlhší o celých 180mm. Šiesta Fiesta ponúka miesto 4 dospelým. Nie len, že ich odvezie, ale dokonca nebudú úplne zhužvaní. To pre tieto autá nie je bežné. 3d verzia so športovým karosárskym kitom má bez 42 mm 4 metre. Je prvým fordom urobeným podľa novej dizajnérskej vlny Kinetic Design. Možno bezvýznamná poznámka, veď minulé desaťročie Ford vo veľkom propagoval New Edge Design. Čoskoro od neho potichu upustil. Aký je rozdiel? Pre užívateľa snáď len, že na New Edge si mnohí zvykali tažko až neochotne. Hlavne vnútri. Podstatné pre automobilku je, či autom zaujme a presvedčí. Ďalšie reči o novom dizajntrende sú asi zbytočné...

Podstatné je, že táto Fiesta je aktuálne najvýkonnejšia verzia. To znie na moment sľubne. Ford je dlhé generácie známy športovými modelmi hothatch. S roztiahnutými zreničkami chce každý vedieť aký to má motor a výkon. Každý by čakal čokoľvek nad 110 kW (150 k). Zorientovaní vedia, že tejto kočke pre ozajstnú hothatch mániu chýbajú dve podstatné písmená. ST alebo RS. Tak je zatiaľ 1,6 ka s výkonom 88 kW (120 k) najpotentejším modelom ponuky. A to je škoda, pretože Fiesta si zaslúži tešit fanúšikov kompaktných striel a má na to, aby to robila dobre.

Interiér asi nebude po chuti každému. Nám tvarovo vyhovoval, menej už v oblasti použitých materiálov.

Nechápte ma zle, motor Duratec Ti-VCT s variabilným časovaním ventilov je svojimi parametrami slušný priemer. Na kľukovom hriadeli vykrúti 152 Nm a v kombinácii s trošku kratšie naskladanou 5-stupňovou skriňou je Fiesta aj na vyšších stupňoch prekvapivo pružná. Aj jemnešie stlačenie plynu ma ochota ťahať nevdojak vždy donútila pozrieť, či nemám o nižší kvalt. Meranie na brdze vo firme MM racing potvrdilo až 127 k a celkom presne aj krútiaci moment motora.

Že slovo Sport nie je v označení tohto modelu úplný marketingový kaleráb potvrdila fešanda na našej referencnej trati TopSpeed slalomu. Napriek mokrému povrchu dokázala vyrovnane jazdiť časy pod 59,5 s. S ohľadom na jej hmotnost 1030 kg a výkon naozaj slušné. Výsledný priemerný čas 0:59,36 s ju radí na hrdé 26. miesto v našej tabuľke. Skôr, než sa začnete posmievať, všimnite si, že je tam už takmer 50 áut. Tiež vám do pozornosti odporúčam bezprostredné okolie v rebríčku. Pokorit Mégane TCe so 180 k, Corsu GSi so 192 k a byť tesne za legendami 350Z a MX-5 je veľmi slušné. Po opakovanej jazde na limite môžem potvrdiť už desaťročia omieľanú pravdu. Ford vie robiť mimoriadne zdatné podvozky. Fiesta sa umiestnila hlavne vdaka podvozku, nie sile motora.

Čo sa nám nepáči? Použité materiály vnútri sú na miestach pritvdré a lacné. Stredový panel pripomína zväčšenú klávesnicu mobilov Nokia niekdajšej osmickovej generácie. Chýba referenčná kvalita spracovania známa z VW. Inak jej však naozaj niet čo vytýkať. Zatiaľ len absenciu skutočne ostrej verzie. Je nepochopiteľné, že Ford dávno nerobí Fiestu ST a RS. Ale to sa snáď čoskoro zmení. Od minulého leta sa šušká, že chlapci v Nemecku chystajú nekompromisnú ostrú verziu s cca 200 konovým 1,6 l turbomotorom a podbnou DNA ako má mimoriadne úspešný Focus RS II.

Ford ponúka Fiestu v limitovanej sérii SportEdition s bohatšou výbavou a ústretovou cenou. Pôvodnú cenu 16 260 € znížili v akčnej ponuke o slušných 1 330 € na 14 930 €. S ohľadom na prvky ako ESP s podsystémami TCS a EBA s funkciou núdzových výstražných svetiel pri krízovom brzdení, čelné a bočné airbagy s kolenným vankúšom pre vodiča, zatmavené zadné sklá, športový bodykit (nárazníky a prahy), zadné krídlo, automatickú klimatizáciu, cd/mp3 prehrávač s bluetooth pre mobil a výstupom pre pripojenie USB je to zvodné lákadlo. Mutlifunkčný volant, špeciálna farba Frozen White a v neposlednom rade hliníkové disky priemeru 17" (ktoré náramne pripomínajú disky ostrých Fiatov Abarth) sú len ďalšími súčasťami z balíka radosti budúceho majiteľa. S touto fešandou si kúpite auto s podstatne rýchlejším podvozkom než motorom, čo je krédo, podľa ktorého by sa mali stavať všetky autá.

FOTO: Andrej ŠPÁNIK - Different Look

V prísnych testoch aktívnej a pasívnej bezpečnosťi zíkala Fiesta VI. nadpriemerne vysoké hodnotenie.

PLUSY:

+ dizajn/bodykit
+ radosť jazdiť
+ jazdné vlastnosti
+ podvozok
+ priestrannosť
+ aktívna a pasívna bezpečnosť
+ cena pod 15 000 €

MÍNUSY:

- lacné a tvrdé plasty
- slabý motor (na športovú verziu)
- pre niekoho tuhšie pruženie

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Táto športová Fiesta je najmä v kombinácií bielej farby a čiernych "karbónových" doplnkov skutočne príťažlivé auto (a to nie len pre ženy). 17" obutie je už len čerešničkou na tejto bielej torte. To nie len dobre vyzerá, ale sa aj nemalou mierou podpisuje pod vynikajúce jazdné vlastnosti.

Ford Fiesta 1.6i 6.gen SportEdition
rok výroby 2009
Motor:

radový atmosferický 4-valec vpredu naprieč, objem 1596 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, variabilné časovanei ventilov Ti-VCT, vŕtanie x zdvih - 79 x 81,4 mm, kompresný pomer 11:1, max. výkon 88 kW (120k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 152 Nm / 4050 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 5-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu vlečená náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z - 258/220 mm, ABS, EBD, EBA, ESP, elektrický posiľňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 205/40 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 3 958 x 1 720 x 1 480 mm, objem kufra - 298 - 980 l, pohotovostná hmotnosť - 1 030 kg, kombinovaná spotreba - 5,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 11,7 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 193 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,9 s

Cena: Základný model  od 10 590 €, Testovaná verzia - cca 14 930 €
Akciová ponuka SportEdition