Podľa NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je v priemere každých 8 minút zranený chodec na ceste. Ide o stúpajúce číslo a Ford ho pripisuje zvýšenému počtu chodcov, ktorí pozerajú celý čas do mobilu aj počas toho, ako prechádzajú cez cestu. Na cestách tak nie je len plno nepozorných šoférov, ale aj chodcov.

Ford upozorňuje na to, že pred-kolízny systém síce dokáže pomôcť v neočakávanej situácii, ale v žiadnom prípade nenahrádza vodiča, ktorý je stále hlavným prvkom bezpečnosti.

Mestá po celom svete sa snažia s nepozornými chodcami „bojovať“. Zábavný park v čínskom meste Chongging namaľoval „smartfónové pruhy“ 30 metrov pred prechodmi, ktoré majú upozorniť chodcov na blížiace sa nebezpečenstvo. Soul v Južnej Kórei plánuje podobné riešenie. Chodcov v nemeckom Ausburgu prechádzajúcich cez električkové priecestie upozorňujú na nebezpečenstvo blikajúce červené LED svetlá v chodníku. Americké mestečko Rexburg s problémom bojuje inak. Chodci majú zakázané pozerať do mobilu počas toho, ako prechádzajú ulicou. V prípade porušenia nariadenia im hrozí pokuta 50 $. Tieto riešenie môžu byť viac, či menej účinné, ale problém úplne nevyriešia. Niektoré automobilky ponúkajú pred-nárazové systémy, ktoré dokážu brzdiť aj pred chodcami. Ford posúva túto technológiu ešte o niečo ďalej.


Ford má nový pred-kolízny asistent s pokročilou funkciou detekcie chodcov. Systém dokáže predpovedať pohyb chodca a dokáže zasiahnuť ešte predtým, než skríži cestu vozidlu. Pomáha tak znížiť rýchlosť nárazu a v niektorých prípadoch mu aj úplne zabrániť.

„Odkedy sa snažíme vyhnúť nehodám, ktoré sa ešte nestali, tak predikcia budúcnosti je neoddeliteľnou časťou puzzle,“ povedal Scott Lindstrom, manažér Fordu pre asistenčné systémy. „Obrovské množstvo dát založených na reálnych situáciách z ciest pomáha našim systémom vyhodnotiť, čo sa môže stať za sekundu pred tým, než to vôbec nastane,“ dodáva. Predikčný systém sa učil na dátach o veľkosti 240 terabytov. Ford testoval systém v Európe, Číne a USA. Počas 473 dní odjazdilo 12 vozidiel viac ako 500 000 míľ.


Systém používa na detekciu prekážok radar a kamery. Ak zistí prekážku v trajektórií vozidla,  najskôr upozorní vodiča vizuálnym a zvukovým signálom. Ten môže brzdiť alebo spraviť vyhýbací manéver. Pokiaľ šofér nereaguje, systém dokáže krízovo zabrzdiť a znížiť rýchlosť nárazu, prípadne mu aj úplne zabrániť. Ford však upozorňuje na to, že pred-kolízny systém síce dokáže pomôcť v neočakávanej situácii, ale v žiadnom prípade nenahrádza vodiča, ktorý je stále hlavným prvkom bezpečnosti.

 

Zdroj: ford