Ešte pred niekoľkými rokmi sme boli svedkami príchodov nových generácii automobilov, ktoré boli v porovnaní s predchodcami stále ťažšie a ťažšie. Spôsobovalo to najmä zavádzanie nových technologických a bezpečnostných prvkov. Karta sa však obracia a v záujme ekológie musia autá chudnúť. Možnosti v tejto oblasti demonštroval Ford svojim konceptom Lightweight, ktorý je anorektickou verziou amerického typu Fusion po našom nazývaného Mondeo.

Zníženie hmotnosti chce Ford využiť pri novom americkom pick-upe F-150, ktorý je medzigeneračne ľahší zatiaľ o 315 kg.

Obyčajné Mondeo váži 1558 kg. Po drastickej diéte však schudlo približne 25 % svojej hmotnosti. Koncept je teda ľahší o 363 kg. Výrazný pokles na váhe však nie je v rozpore s požiadavkami na bezpečnosť a komfort.

 

Ford zrealizoval odtučňovaciu kúru prostredníctvom použitia ľahkých materiálov. Koncept zložil z veľkého množstva hliníku, ľahkej vysokopevnostnej ocele, plastov vystužených karbónovými vláknami, horčíka a ďalších. V podstate všetky materiály, ktoré dnes väčšinou stretávame len u superáut, demonštrujú možnosti znižovania hmotnosti v bežných automobiloch.

 

Odľahčené Mondeo váži len 1195 kg. Takmer rovnakú hmotnosť má oveľa menšia Fiesta.

Ford nahradil oceľové pružiny náhradou z kompozitných materiálov. Celý spodný nosný rám pod motorom je z hliníka. Litrový EcoBoost dostal odľahčené hliníkové ojnice, hliníkovú olejovú vaňu a všetko čo nie je vystavené vysokým teplotám alebo treniu je z karbónu.

 

Nižšiu hmotnosť majú na svedomí aj sklá. Zadné je napríklad vyrobené z polykarbonátu. Predné je síce zo skla, no je tenšie, ľahšie a pevnejšie. Prístrojová doska alebo sedačky sú z uhlíkových vláken. Výrobca dokonca odľahčil aj elektroinštalácia.

 

Koncept stojí na 19 palcových diskoch, ktoré sú z platu vystuženého karbónovými vláknami. Na diskoch sú obuté pneumatiky s rozmermi 155/70 s nízkym valivým odporom.

 

Zdroj: tlačová správa

Prečítajte si aj:  Viete čo zahŕňajú údaje o pohotovostnej hmotnosti?