Občas v dopravnom servise alebo v správach počuť informáciu, že nejaký vodič sa dostal s autom do protismeru na diaľnici. Nejde pritom len o psychopatov, opitých alebo zdrogovaných šoférov. Niekedy sa v protismere ocitnú poriadne zmätení vodiči aj neúmyselne. Síce nechápem, ako môžu prehliadnuť veľké tabule, ktoré ich upozorňujú, že sú v protismere, ale práve pre nich je určený systém od Fordu Wrong-Way Alert.

ESA preberie kontrolu a auto nasmeruje tak, aby sa vyhlo prekážke a zároveň zostalo stabilné, prípadne nenarazilo do iného objektu.

Wrong-Way Alert upozorňuje na to, že ste v protismere na diaľnici alebo viacprúdovej diaľnici. Systém číta dopravné značky a zároveň berie údaje z GPS. Ak idete v protismere, auto vás na to vizuálne aj zvukovo upozorní. Bohužiaľ, nedokáže zasiahnuť do riadenia a auto tak nemôže zastaviť.

Ani asistent AEB (Automatic Emergency Braking) nedokáže vždy zabrániť nehode. Pokiaľ idete príliš rýchlo a prekážka sa objaví pred vami len na poslednú chvíľu, tak dokáže len znížiť rýchlosť nárazu. V takejto situácii však dobrý vodič môže zvoliť vyhýbací manéver. Pokiaľ ho však nemá nacvičený, môžu sa veci zhoršiť. Robiť vyhybák v rýchlostiach nad 100 km/h nie je naozaj nič jednoduché. V takomto prípade vie pomôcť bezpečnostný asistent s názvom Evasive Steering Assist (ESA), ktorý vyvíja Ford (napríklad Mercedes ponúka podobný systém v novej triede E). Keď vodič zaháji vyhýbací manéver, ESA preberie kontrolu a auto nasmeruje tak, aby sa vyhlo prekážke a zároveň zostalo stabilné, prípadne nenarazilo do iného objektu. ESA teda neurobí vyhýbací manéver úplne automaticky, najskôr ho musí zahájiť vodič. Ford vám dopredu naznačí, do ktorej strany je lepšie strhnúť volant. Aj po aktivovaní ESA bude mať šofér 100% kontrolu nad vozidlom a automatický manéver môže prerušiť pohybom na volante.

 

Na oboch systémoch Ford pracuje a do sériových modelov by sa mali technológie dostať do dvoch rokov.


Zdroj: roadandtrack