Telefonovanie s mobilom pri uchu počas jazdy je nebezpečné, vodič vtedy nemá obe ruky na volante a nemôže sa poriadne venovať šoférovaniu. Potom niekto chytrý vymyslel hands-free sady a nakoniec párovanie telefónu s infotainmentom v aute. Automobilky však zašli ešte ďalej a mnohé dnes ponúkajú ovládanie rôznych systémov pomocou hlasových povelov. Je ale tento spôsob ovládania bezpečný?

Na zúbok hlasovému ovládaniu v automobiloch sa za oceánom pozrela nadácia pre bezpečnosť cestnej premávky AAA (nemá nič spoločne s najznámejším autobazárom v Česku a na Slovensku). Urobili štúdiu, kde vodiči išli maximálne rýchlosťou 40 km/h na dráhe dlhej asi 410 m. Počas jazdy museli vykonávať rozličné úlohy pomocou hlasových príkazov. Najlepšie systémy rozptýlili vodiča na 15 s, no niektorým sa podarilo odpútať pozornosť až na 27 s. Teda takmer pol minúty sa vodič poriadne nevenoval jazde!

Systém hlasového ovládania v aute nie je bez rizika, dokáže odpútať pozornosť vodiča aj na takmer pol minúty!

„Vodiči by si mali dávať pozor na hlasovo ovládané systémy, a to aj v zdanlivo bezpečných momentoch, keď je premávka pokojná alebo ak stoja na križovatke,“ hovorí riaditeľ pre verejné záležitosti AAA Beth Mosher. „V skutočnosti mentálne rozrušenie pretrváva a môže ma vplyv na pozornosť vodiča aj po tom, čo sa na semafore rozsvieti zelená.“

Pri testovaní vytvorili bodovú  škálu 1 až 5 a vyhodnotili jednotlivé systémy hlasového ovládania. Všetky, ktoré dosiahli skóre 2 alebo horšie, boli označené ako potenciálne nebezpečné. Najlepšie obstál Chevrolet Equinox s hodnotením 2,4 a najhoršie Mazda 6 so skóre 4,6. Pozreli sa aj na systémy v telefónoch, najlepší bol Google Now s výsledkom 3,0, nasleduje Apple Siri s 3,4 a najhoršie dopadol Microsoft Cortana s hodnotením 3,8.

AAA chce využiť získané poznatky na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky a poskytnúť výsledky štúdie zákonodarcom i automobilkám, aby mohli pokračovať v zlepšovaní technológií, ktoré majú prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách. Mosher dodáva: „Masívny nárast hlasom ovládaných technológií v autách a telefónoch zvyšuje riziko pre vodičov. Obávame sa, že tieto systémy môžu rozptýliť vodiča. Ako ukazujú vedecké dôkazy, ani hands-free nie je bez rizika.“