Mnohí fanúšikovia rýchlych a extrémne ľahkých áut ako Ariel Atom, či KTM X-Bow už o automobilke BAC určite počuli. V roku 2009 ju založili bratia Neill a Ian Briggsovci - Briggs Automotive Company a od roku 2011 predávajú jednomiestny ultraľahký superšport nazvaný Mono. Viete však, čo je to grafén? Pravidelným čitateľom bude možno tento pojem povedomý a možno si spomenú na článok o karbónových nanorúrkach.

Grafén v uhlíkových kompozitoch umožní použiť menšie množstvo vlákien a tým znížiť hmotnosť dielcov až o 20%.

Grafén je vrstva atómov uhlíka s pravidelným usporiadaním a pevnými väzbami. Má minimálnu možnú hrúbku - hrúbku jedného atómu.

Štruktúru uhlíkového vlákna tvoria kryštalické vrstvy uhlíka, akoby uložené na seba.

Grafén je totiž vrstva atómov uhlíka s pevnými väzbami usporiadaných do šesťuholníka. Takáto vrstva má najmenšiu možnú hrúbku, teda hrúbku jedného atómu uhlíka. Grafén má vďaka svojmu usporiadaniu atómov lepšie pevnostné vlastnosti ako klasické uhlíkové vlákno. To je zložené z jednotlivých kryštalických vrstiev atómov uhlíka, akoby naukladaných na seba. A práve BAC je prvou automobilkou, ktorá použila grafén pri výrobe panelov karosérie. Na tento účel sa bratia Briggsoví spojili s Haydale Composite Solutions, britským výrobcom grafénu. Ako skúšobný dielec poslúžil zadný blatník BAC Mono, ktorý vyrobili z kompozitu z uhlíkových vlákien s prídavkom grafénu. V praxi to znamená, že živica, ktorá spája uhlíkové vlákna, je obohatená o grafén, čo umožní použiť menšie množstvo vlákien a tým znížiť hmotnosť. Úbytok hmotnosti by mal pritom dosiahnuť až 20%. To by v prípade rozsiahlejšieho použitia na paneloch karosérie mohlo znamenať výraznú celkovú úsporu hmotnosti a tým aj zlepšenie dynamiky a spotreby.

 

Mimochodom, BAC Mono má už teraz dynamiku viac než slušnú. Model pre rok 2016 poháňa atmosférický radový 4-valec objemu 2 488 cm3. Jeho maximálny výkon je 227 kW (305 k) a krútiaci moment dosahuje vrchol až 308 Nm. V jednomiestnom aute so suchou hmotnosťou 580 kg to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,8 s a maximálnu rýchlosť 274 km/h. BAC a Haydale Composite Solutions predstavili spoločne vyrobený diel na festivale Veda v meste v Manchesteri. O tomto materiále však ešte určite budeme počuť aj v podaní iných automobiliek.

Experimentálnym dielom pre nový materiál sa stal zadný blatník BAC Mono. Vybrali ho pre jeho veľkosť a komplexný tvar.

Zdroj: haydale, autocar

KARBÓNOVÉ NANORÚRKY. MATERIÁL BUDÚCNOSTI?

KARBÓNOVÉ NANORÚRKY. MATERIÁL ...

Čo by mohlo byť ďalším krokom v znižovaní hmotnosti automobilov, no zďaleka nie iba ich? Uhlíkové vlákna sa pomaly ...

21. 04. 2015
BAC MONO: ZBRAŇ NA KTM X-BOW A ARIEL ATOM

BAC MONO: ZBRAŇ NA KTM X-BOW A ARIEL ATOM

Trh s autami v štýle KTM X-Bow nám v poslednom čase utešene rastie a dôkazom tohto tvrdenia je aj najnovší prírastok ...

15. 03. 2011
BAC MONO JE PRE SEBECKÝCH VODIČOV :)

BAC MONO JE PRE SEBECKÝCH VODIČOV :)

Kto z nás niekedy nesníval o tom, že si postaví vlastný superšport, ktorý je podľa jeho pravidiel a predstáv? Žiadne ...

09. 04. 2011
CHRIS HARRIS ON CARS: BAC MONO NA OKRUHU

CHRIS HARRIS ON CARS: BAC MONO NA OKRUHU

BAC Mono je horúcim adeptom na ultimatívnu okruhovú hračku. Toto auto má udávanú suchú váhu 580 kilogramov, výkon 280 ...

24. 02. 2015
LAMBORGHINI CHCE ROBIŤ OJNICE Z UHLÍKOVÝCH VLÁKIEN

LAMBORGHINI CHCE ROBIŤ OJNICE Z ...

Kompozit z uhlíkových vlákien je vo svete superáut známy už dlhú dobu. Exotické športiaky z neho majú nielen panely ...

07. 07. 2016
UŽ AJ VW CHCE ROBIŤ KARBÓNOVÉ DISKY

UŽ AJ VW CHCE ROBIŤ KARBÓNOVÉ DISKY

O výhodách skutočne ľahkých diskov hádam netreba nikoho extra presviedčať. Je jasné, že vzhľadom na to, že kolesá ...

29. 06. 2015