Nová doba si žiada nové riešenia a jedným z nich je aj zvuk elektrifikovaných áut. Ich tichý chod je síce príjemný pre posádku aj okolie, no nebezpečný pre chodcov v bezprostrednej blíkosti. Legislatíva preto prišla s požiadavkou na umelo produkovaný zvuk, ktorý musia takéto autá vydávať minimálne do rýchlosti 20 km/h. Potom ho už nahrádzajú prirodzené zvuky pohybujúceho sa auta, ktoré sú voľne počuteľné aj bez syntetického zvuku. Systém sa nazýva AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System). „Legislatíva určuje minimálnu úroveň hlasitosti systému, naším cieľom je však ponúknuť zákazníkom čo najtichšie autá, čo je trochu protiklad. Preto boli k ladeniu zvuku prizvaní experti z oblasti akustiky,“ popisuje problematiku Pavel Orendáš z vývojového centra Škoda Auto.

Kde s ním?

Praktické riešenie vytvárania syntetického zvuku dostalo pod patronát vývojové centrum automobilky Škoda Auto. Aj takáto naoko banalita totiž vyžaduje splnenie všetkých bezpečnostných aj legislatívnych požiadaviek, navyše, treba nájsť miesto, kde celý systém umiestniť. „Nebola to ľahká úloha, pod kapotou je dnes dosť tesno a požiadavky legislatívy sú veľmi prísne,“ komentuje ďalej vývoj AVAS-u Pavel Orendáš.

Reproduktor syntetického zvuku dostal svoje miesto pred pravým predným kolesom. Je dosť na rane, inde však miesto nebolo.

Prvou úlohou tak bolo, kde a ako do motorového priestoru umiestniť širokopásmový reproduktor, ktorý sa o umelý zvuk postará. „Legislatíva vyžaduje, aby zvuk mieril dopredu k chodcom, veľa možností umiestnenia tak neexistuje,“ dodáva Orendáš. Konštruktéri nakoniec pre reproduktor s objemom približne 1 l vyčlenili miesto pred pravým predným kolesom. Jeho schránka musí byť mechanicky odolná a vodotesná. „Po prekročení legislatívou vyžadovaného tempa 20 km/h už prevládajú zvuky odvaľovania pneumatík, E-noise preto už nie je potrebný. Škoda to vyriešila tak, že zvuk až do rýchlosti 25 km/h rastie a následne medzi 25 – 30 km/h postupne klesá,“ hovorí Orendáš. Pri simulovaní zvuku počas cúvania vydáva reproduktor iný zvuk (tiež imitácia benzínového motora) a vypína sa po prekročení tempa 6 km/h.

Takto sa v štúdiu nahrávali zvuky spaľovacieho motora.

Octavia RS iV zostane tichým autom

Konštruktéri zároveň prezradili, že aj plug-in hybridná Škoda Octavia RS iV zostane pri simulovaní zvuku podobne tichým autom, ako ostatné hybridné a elektrické škodovky. Napriek tomu však bude vydávať zvuk spaľovacieho motora. „Plug-in hybridné modely dostávajú zvuk, ktorý napodobňuje zvuk spaľovacieho motora, aby všetko ladilo,“ potvrdzuje Pavel Orendáš. Automobilka už dávnejšie naznačila, že hybridná Octavia bude znieť v duchu hesla „tichá sila“ a ani pri vyslovene športovej jazde by nemala akusticky pôsobiť ako jej čistokrvná benzínová verzia RS 2.0 TSI. Posádke však stále zostane možnosť upravovať zvuk v kabíne pomocou reproduktorov audiosystému.

zdroj: Škoda Auto