Politika globálnych modelov je blízka čoraz väčšiemu počtu automobiliek. Vízia technicky zhodného auta vyrábaného pre celý svet je veľmi lákavá nielen z pohľadu výrobnej ceny, ale aj jednoduchšej logistiky, zásobovania náhradnými dielcami a množstva zhodných verzií pre celý svet. Za globálny model Hyundai vyhlasuje aj nový sedan Sonata. A hoci sa zatiaľ v súvislosti s ním nehovorí o exporte na európske trhy, podľa predstaviteľov automobilky nie je nič vylúčené a všetko závisí od prípadného dopytu. Najzaujímavejšou z radu je „elektrifikovaná“ verzia Hyundai Sonata Hybrid, ktorá by mohla zaujať aj na emisnými požiadavkami sužovanom Starom kontinente.

Hybridná Sonata je globálnym modelom, ktorý by mohol zaujať aj na európskych trhoch. Automobilka jeho export do Európy zatiaľ nevylúčila. Jej kombinovaná spotreba je 4,97 l/100 km.

Informácii o hybridnej Sonate zatiaľ veľa nie je, samotný Hyundai však čo-to pomaly prezrádza. A ako sa ukazuje, má sa čím chváliť. Odhliadnuc od bežných informácií o výstupnom výkone hybridného pohonu (143 kW/194 k) pozostávajúceho z atmosférického dvojlitra (112 kW/152 k) a trakčného elektromotora (38 kW/52 k), je to predovšetkým prítomnosť revolučnej solárnej strechy. Pozostáva zo solárnych článkov poslednej generácie nabíjajúcich akumulátory hybridného pohonu. Podľa automobilky im stačí 6 hodín ideálnych podmienok (dostatok svetelného žiarenia) denne a v súčte dokáže za rok dodať akumulátorom (aj s prepočtom nevyhnutných strát) energiu potrebnú na dojazd 1300 km. Stačí zobrať kalkulačku do rúk a razom zistíte, že za šesť hodín na slnku si Sonata sama dokáže „zadarmo“ vyrobiť energiu na 3,5 km jazdy. Nie, žeby to bolo nič, no veľa to veru nie je. Okrem pokrokovej solárnej strechy je tu však aj ďalšia technická zaujímavosť ospevovaná technikmi Hyundai - systém aktívneho radenia ASC.

Výkonná solárna strecha Sonate dodá ročne "zadarmo" energiu na 1300 bezemisných km.

Čo je to ASC

Skratkou ASC (Active Shift Control) Hyundai označuje systém aktívneho radenia, ktorý by mal významným spôsobom zrýchliť a zároveň zefektívniť radenie automatickej prevodovky spolupracujúcej s elektromotorom hybridného pohonu. Podľa doteraz známych skutočností dokáže systém vyvinutý vo vlastnej réžii automobilky až o 30 % skrátiť dobu potrebnú na zmeny prevodových stupňov a zároveň sprostredkovať jemnejšie radenie. Auto tak bude jazdiť plynulejšie, tichšie a nebude do kabíny prenášať žiadne rázy, ktoré sa v bežných autách prejavujú nakláňaním karosérie. O čo presne ide? Systém využíva reguláciu výkonu elektromotora hybridného pohonu na to, aby zladil otáčky automatickej prevodovky s otáčkami hnacieho hriadeľa motora. ASC pritom vyhodnocuje disproporciu medzi otáčkami až 500-krát za sekundu. Vedľajším pozitívnym efektom celého procesu je podľa konštruktérov automobilky aj predĺženie životnosti meniča prevodovky.

Čo všetko v sebe Sonata Hybrid ukrýva zatiaľ automobilka neprezradila, už teraz je však isté, že je nositeľom technológií, ktoré sa skôr, či neskôr ukážu aj v ostatných modeloch koncernu Hyundai/Kia.