Otáčanie riadených kolies o celých 360˚ bolo odjakživa snom všetkých konštruktérov. Takto riadené auto by malo prakticky nekonečné pole manévrovacích možností a dokázalo by operovať v podstatne menších  priestoroch. Lenže ako zabezpečiť jeho pohon tak, aby to nebolo príliš komplikované, drahé, a vydržalo to spoľahlivo  slúžiť tisícky rokov? S konvenčným pohonom pomocou hnacieho hriadeľa a sústavy kĺbov pri sériových autách prakticky nemožné.

Modul Protean 360 v sebe okrem elektrického pohonu s možnosťou rekuperácie a schopnosti otáčať sa o 360 stupňov integruje aj pneumatické odpruženie.

Hodená rukavica
Vývoj elektromobilov však prináša nové možnosti, ktoré sa chystajú konštruktéri využiť v maximálnej možnej miere. Ide predovšetkým o kompaktný modul elektrického pohonu, ktorého veľkosť a výkonové parametre dnes dovoľujú poháňať každé z kolies samostatným elektromotorom. A v tom tkvie výhoda, o akej sa mnohým ani nesnívalo. Konštruktéri automobilky Proton zodvihli hodenú rukavicu a postavili modul elektrického pohonu Protean 360. Jeho reálne schopnosti vyrážajú dych.

Pri použití modulu Protean 360 na oboch nápravách je manévrovateľnosť transportného modulu takmer neobmedzená.

Poháňa, chladí, brzdí aj zatáča
Pod záhadne znejúcim označením Protean 360 si predstavte komplexný systém schopný auto poháňať, rekuperovať elektrickú energiu, sám sa chladiť, pružiť, brzdiť a čo je hádam najzaujímavejšie, otáčať celé hnacie koleso o 360˚. Ak takýto modul umiestnite do každého rohu elektromobilu, jeho manévrovateľnosť nebude mať hraníc. Auto môže jazdiť bežným spôsobom, no v prípade potreby je schopné „krabieho“ kroku, bočného zasunutia do radu ostatných vozidiel, či dokonca rotácie okolo vlastnej zvislej osi. Stačí aby všetky štyri moduly Protean360 riadila jedna riadiaca jednotka, zosynchronizovala ich činnosť a aj v autonómnom režime dokáže takto vybavený prepravný modul doslova zázraky.

Protean 360 by sa mohol stať realitou v sériovej výrobe už v budúcom desaťročí.

Každý modul Protean360 môže mať výstupný výkon 80 kW (109 k) a zvládne krútiaci moment až 1250 Nm. Po sčítaní parametrov štyroch modulov (každý pri jednom kolese) vychádza celkový hnací výkon 320 kW a 5000 Nm. Podľa spoločnosti Protean by sa tento modul mohol v sériovej výrobe objaviť už v budúcom desaťročí.