Efektívne, ale špinavé. Tak vnímajú Indovia naftové motory.

Najvyšší súd dočasne zakázal predaj naftových motorov s objemom väčším než 2,0 litra. Nariadenie má platiť do konca marca 2016. Indovia chcú zároveň znížiť počet nákladných áut v hlavnom meste a zavádzajú vyššie poplatky za vjazd do niektorých zón. Nákladné vozidlá, ktoré majú viac ako 10 rokov, majú dokonca zakázaný vjazd do mesta. Regulácie sa dotknú aj taxikárov, ktorí majú povinne prejsť na spaľovanie zemného plynu (CNG). Ten je totiž ekologickejší.  

Stopku dostanú motory od 2,0 litra vyššie

Je zaujímavé, že India zakáže len naftové motory s objemom nad 2,0 litra. Dotkne sa to teda len tých najbohatších obyvateľov, ktorí si kupovali autá ako Mercedes, Audi a BMW. Z neprémiového segmentu utrpí podľa odborníkov najmä Toyota a Mahindra.


Francúzska vláda vyhlásila vojnu všetkým dieselovým vozidlám. Najvyšší súd v Indii len veľkým naftovým motorom. Nedáva vám to zmysel? Ani odborníkom v Indii. Všetci sa zhodujú na tom, že situácia so znečisteným vzduchom je v Dillí neudržateľná. Odborníci nechápu, prečo vláda nezakáže všetky naftové motory. Druhým a ešte logickejším riešením je zákaz prevádzkovania vozidiel, ktoré neplnia konkrétne emisné normy.


Áut s naftovým motorom väčším ako 2,0 litra sa v Indii predá naozaj málo. Ide väčšinou o prémiové vozidlá z Nemecka. Práve tieto automobily majú moderné motory plné technológií a sú teda relatívne čisté. Podľa odborníkov sú najväčšími znečisťovateľmi motorky a trojkolky, ktoré majú častokrát zastarané motory. Obmedzenia úradov by sa teda mali zamerať úplne iným smerom.


„Bohatí si nemôžu kupovať luxusné dieselové autá, SUV a znečisťovať vzduch s nepriaznivými dôsledkami na zdravie zvyšku populácie,“ vyhlásil najvyšší súd. Nad týmto ostáva rozum stáť. A chudobní ľudia a stredná vrstva môžu znečisťovať ovzdušie? Pre mňa to vyzerá ako populistické vyhlásenie... Čo si o tom myslíte vy?


Zdroj: ft, indianexpress