Súčasný problém v automobilovom priemysle na Slovensku

„Na trhu sme nováčikovia, budeme preto sledovať, ako naša ponuka zarezonuje a ako zareaguje konkurencia,“ uvádza Nicci Cooková, riaditeľka ľudských zdrojov Jaguar Land Rover Slovakia. Konkurencia v podobe PSA a najmä VW BA má reálny problém so zamestnanosťou. Podľa interných zdrojov, bratislavská automobilka potrebuje ľudí ako soľ, najmä do výrobnej oblasti a „za pás“. Nie je tajomstvom, že slovenský pracovný trh nestačí a musia siahnuť po pracovníkoch z okolitých krajín, najmä z tých s lacnou pracovnou silou. Ubytovne sa hemžia Ukrajincami, Srbmi, Maďarmi atď. Otázkou je, či je problém zohnať kvalifikovaných ľudí, alebo ich zaplatiť? Jedna strana mince sú oficiálne platy, ktoré v médiách automobilky prezentujú, druhá potom realita na výplatnej páske.

Ľudí zháňajú najmä do výroby.

Nitrianska automobilka ponúkne mzdu v rozmedzí 900 – 1800 eur v hrubom v závislosti od pozície, skúseností a vzdelania. Medzi benefity zahrnú 13. plat, príspevok na cestovanie, bonusy, príspevok na 3. pilier atď. Podobné to je aj vo Volkswagen BA, kedy pri 13. plate dostanete aj vianočný 14. plat a odmenu za hospodársky výsledok firmy. Je nutné pripomenúť, že priemerné platy prezentované v médiách boli prepočítané vrátane týchto vyššie vymenovaných bonusov.

Pre veľkých zamestnávateľov na západnom Slovensku začínajú ťažké časy. Nedostatok pracovnej sily budú kompenzovať robotníkmi zo zahraničia.

Fabrika v Nitre ovplyvní fluktuáciu pracovnej sily v susednej Trnave. Inými slovami, preberú ľudí z PSA. Pre zaujímavosť, priemerná mzda robotníka (moderne nazývaného „operátor výroby“) dosiahla v trnavskom závode tisíc eur (už vrátane prémií, bonusov a rôznych príplatkov). Čísla vylepšujú dlhodobí zamestnanci, pracujúci niekoľko rokov. S nástupnými platmi to také ružové nie je. Platí to, samozrejme, aj vo VW Bratislava. Tých Briti ovplyvnia taktiež. Je mnoho ľudí, ktorí každý deň cestujú z okolia Nitry práve do bratislavského závodu. Sedliacky rozum víťazí a pracovníci logicky využijú možnosť zamestnať sa doma a netráviť dennodenne 2,5 hodiny navyše cestovaním. 

Veľa hráčov na malom ihrisku

V oblasti pôsobí pár veľkých hráčov a všetci hľadajú nových ľudí. Kolos Amazon prostredníctvom náborovej kampane láka na 920 eur mesačne a chce 1000 ľudí. PSA v Trnave potrebuje 500 a Volkswagen do konca roka ďalších 1000 pracovníkov. Ak sa Jaguaru Land Roveru nepodarí nájsť ľudí na domácom pracovnom trhu, a najmä v okolí Nitry, bude hľadať v zahraničí. Vo veľkom som spomínal podobný krok v súvislosti s VW. 

Plány Jaguar Land Rover Nitra v kocke.

Výstavba podľa plánov

Alexander Wortberg, prevádzkový riaditeľ Jaguar Land Rover Slovakia, hovorí, že výstavba závodu prebieha podľa plánu. Vyrábať autá začnú koncom roka 2018. Pilotná prevádzka však začína už koncom roka 2017. V januári je naplánované otvorenie školiaceho strediska za 6 mil. eur. Spolu chcú Briti vytvoriť 2800 pracovných miest. Súčasný nábor s už zamestnanými ľuďmi zabezpečí 1500 pracovných miest. Okrem toho budú potrebovať ešte 1300 ľudí od marca 2018. Navyše, u subdodávateľov Jaguar Land Rover nepriamo „vytvorí“ 22-tisíc pracovných miest.

Takto má vyzerať závod Jaguar Land Rover v Nitre.

Zdroj: etrend