Do nového Fordu Focus som sadal s dvoma najsilnejšími pocitmi - očakávaniami. Ako sa zachová trojvalec, ktorý mi na prezentácii „vyžrebovali" - 1,0 EcoBoost 92 kW/125 k? A ako sa prejaví podvozok? Pritom som si, samozrejme, všímal aj celkom bohatú výbavu Titanium, doplnenú o viacsmerovo nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca, head-up displej, adaptívny tempomat a navigačný systém s hlasovo ovládaným systémom SYNC3. Všetko povinné prvky voliteľnej výbavy, ak chce nový Focus reálne súperiť s rozvinutou konkurenciou. Azda okrem hlasového ovládania mi všetko zapasovalo, no celkom mi chýbala napríklad zadná parkovacia kamera, za ktorú treba priplatiť vo všetkých verziách. Čo som nevyskúšal je Pre-Collision Assist, ktorý pomáha pri sledovaní bezpečnej vzdialenosti a brzdení pred nárazom do vozidla, chodca alebo cyklistu a  je zahrnutý vo všetkých výbavách rovnako ako systém varovania pri neúmyselnom opustení jazdného pruhu.

Tak čo ten motor?

Mnohými cenami ovenčené motory EcoBoost si svoje medaily isto zaslúžili za maskovanie nepárneho počtu valcov aj za húževnatosť, s ktorou prekonávajú objemový handicap. Liter objemu sofistikovane prepĺňaný turbom však dokáže vyvinúť len 170 Nm. Dalo by sa iste aj viac, no podpísalo by sa to na trvácnosti, ktorú už teraz mnohí spochybňujú. Výkon teda nevrcholí nejakou extázou, ale ťah je celkom rovnomerne rozložený v rozsahu približne 1500 až 4500 otáčok. Z dvoch možných kombinácii A8/M6 som vyskúšal manuálnu šesťstupňovú prevodovku, s ktorou Focus dokáže uháňať aj 200-kilometrovou rýchlosťou. To som, logicky, nevyskúšal.

Urobil sme však praktický test – so štvorčlennou chlapskou posádkou som išiel vytrvalo po diaľnici mojich obľúbených 140 km/h podľa tachometra (reálne priemerne 133 km/h), a po 150 kilometroch rovnomernej jazdy bola priemerná spotreba 6,4 litra. Dovolím si zodpovedne tvrdiť, že toto je maximálna spotreba pri normálnej dovolenkovej svižnej jazde s naloženým Focusom – a určite nie viac. A je to aj presne v zhode s vrchným údajom rozsahu kombinovanej spotreby podľa metodiky WLTP.

Benzínové trojvalce z celej sily maskujú svoj nepárny pôvod.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Inak keď som sa v plne naloženom Focuse viezol niekoľko desiatok kilometrov ako pasažier, priznávam, že nedostatok výkonu som nijako mimoriadne nevnímal, a skôr som sa tešil z veľmi príjemnej zvukovej kulisy – azda okrem aerodynamického šumu pri diaľničnom tempe, stále sme v triede kompaktov, aj keď Focus jej hranice jednou nohou prekročil! 

Horšie to bolo s vlečnou zadnou nápravou, ktorú si Focus požičal od Fiesty ST. Pod ctenými zadkami mojich kolegov sem tam akosi unavene vzdychla, a to sme mali na palube odhadom ani nie 500 kg tiel a nákladu (na problém sme upozornili aj zastúpenie značky a záťažový test budeme ešte spoločne opakovať). K úžitkovým vlastnostiam pripojme ešte údaj o batožinovom priestore, ktorý opäť narástol, hoci ani 375 litrov nie je stále rekordných, ale je to len o 5 litrov menej, ako má povedzme VW Golf. 

Rázvor osí kolies je 2701 mm. Veľkorysej hodnote zodpovedá interiér aj jazdné vlastnosti.

Ak si nájdete pár minút aj na naše video, hádam vás presvedčím, že najviac na celom aute ma zaujal podvozok. Iste, jazdil som sám, ale aj na dosť veľkých nerovnostiach sa správal veľmi zodpovedne a krásne držal stopu. Takéto auto si naozaj v mojom svete zaslúži aspoň 150 koní, takže ak už benzín – a keď inak nie, hoc aj trojvalec – tak určite by som skúsil 1,5 EcoBooost. Tabuľka WLTP sľubuje veľmi podobné spotreby, rád jej verím, a 70 Nm k dobru by za tých 1400 € určite stálo. A to už nehovorím o verzii kombi, ktorá určite nejakú tú výkonovú rezervu potrebuje. V tom prípade by som už o naftovom motore ani nezapochyboval.

Aj za 190 cm vysokého pasažiera si stredná postava sadne veľmi pohodlne.

Podvozok je silnou zbraňou Focusu

 
Ford Focus 1.0 EcoBoost
92 kW M6 Titanium
VW Golf 1.5 TSI
96 kW M6 Edition Highline
základný model
17 590 €
(Focus 1.0 EcoBoost 74 kW M6 Trend)
14 990 €
(Golf 1.0 TSI 63 kW M5 Edition trendline)
adekvátny model
22 590 €
(Focus 1.0 EcoBoost 92 kW M6 Titanium)
21 660 €
(Golf 1.5 TSI 96 kW M6 Edition Highline)
adekvátna výbava
bezkľúčový vstup, automatická klimatizácia, viacsmerovo nastaviteľné sedadlá vpredu, vyhrievanie predných sedadiel, full LED svetlá, head-up displej, 17-palcové disky, navigácia, adaptívny tempomat
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, vyhrievané predné sedadlá, masážna funkcia vodičovho sedadla, 16-palcové disky, alarm, LED predné svetlá

za príplatok: 17-palcové disky 330 €, bezkľúčový vstup 360 €, navigácia 780 €
výsledná cena
27 510 €
23 130 €


 

 
Renault Megane 1,3 TCe
85 kW M6 Intens
Opel Astra 1.4 Turbo
92 kW M6 Innovation
základný model
13 990 €
(Megane 1,3 TCe 75 kW M6 Zen)
15 490 €
(Astra 1.0 Turbo 66 kW M5 Selection)
adekvátny model
16 740 €
(Megane 1,3 TCe 85 kW M6 Intens)
19 490 €
(Astra 1.4 Turbo 92 kW M6 Innovation)
adekvátna výbava
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, zadné PDC, tempomat, 16-palcové disky, elektricky sklopné zrkadlá

za príplatok: navigácia 400 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €, 17-palcové disky 450 €, LED svetlá s head-up displejom 900 €
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup, PDC vzadu, elektricky sklopné zrkadlá, 16-palcové disky, tempomat

za príplatok: adaptívny tempomat 1 180 €, navigácia s LED Matrix svetlami 1 650 €, 17-palcové disky 150 €, vyhrievanie predných sedadiel a volantu 510 €
výsledná cena
18 690 €
22 980 €


 

 
Kia Ceed 1.0 T-GDi
88 KW M6 Gold
Škoda Octavia 1.0 TSI
85 kW M6 Style
základný model
14 590 €
(Ceed 1.4 MPi 73 kW M6 Amber)
16 990 €
(Octavia 1.0 TSI 85 kW M6 Active)
adekvátny model
17 790 €
(Ceed 1.0 T-GDi 88 KW M6 Gold)
19 730 €
(Octavia 1.0 TSI 85 kW M6 Style)
adekvátna výbava
v sérii: 16-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: LED svetlá 290 €, navigácia s parkovacou kamerou a DAB rádiom 490 €
v sérii: 17-palcové disky, bezkľúčový vstup, alarm, vyhrievanie predných sedadiel, automatická dvojzónová klimatizácia, PDC vzadu, tempomat

za príplatok: LED svetlá s navigáciou a PDC vpredu 999 €, adaptívny tempomat 288 €
výsledná cena
18 570 €
21 017 €