Slováci sú pri kúpe jazdeného auta zvláštni. Radšej sa doslova nechajú opiť rožkom, hoci na internete existuje toľko rád, ako postupovať pri kúpe jazdeného auta. Stále pre mnohých potenciálnych zákazníkov sú smerodajné údaje na budíkoch - odometri. Preto som pred časom pripravil článok o online zisťovaní kilometroch, ktorý ste potom následne mohli nájsť v rôznych variáciách na iných internetových portáloch.

Pri kúpe jazdeného auta sa neorientujte na prejdené kilometre, ale na celkový stav. 

Keď si otvoríte najväčší slovenský autobazárový portál www.autobazar.eu a začnete hľadať auto podľa nájazdu kilometrov, budete rozčarovaní. Musíte ale vynechať autá z Čiech. Mam pocit, že u nás sú inzerované auta po 200t km, tak zničené, akoby mali 800t km (a reálne ich aj tak majú, len ľudia si to častokrát nechcú pripustiť). Sú súce akurát tak do šrotu. Ľudia si stáčanie kilometrov stále žiadajú, hoci je to trestný čin. Magických 185t km, na BMW 20d/30d, Mercedesoch, Audinách, Passatoch TDI, Superboch TDI a pod., starších ako 10 rokov prosto nie je takmer možné (áno, sem-tam sa nájde nejaká výnimka, ale možno 1 z 50). Všetko sú to autá, ktoré stali značné sumy. Majitelia tie autá používajú denne, aby sa investícia vyplatila.

No ale poďme trochu konkrétnejšie. Trúfate si povedať, ktoré u nás predávané auto má najviac najazdených kilometrov? Tipujete motor TDI? Nie! Skúsme ďalej. Mercedes s jeho turbodieselom alebo s CDI? Áno, je síce na predaj jedno S (W140) 300TD, predávajúci uvádza, že má 680t km, ale i tie si podľa mňa trošku prifarbil, keďže za nie tak dávnej éry takéto auto bolo v oblasti východnej hranice využívané na niečo úplne iné. A navyše je po kompletnej generálke. To je ten hlavný objektívny dôvod, prečo ho nepovažujem za favorita. Tak a blížime sa k finále. Na predaj je totižto Toyota Camry 3,0 V6 z roku 1996 a číslo na odometri čoskoro preskočí na rovných 600 000 km.

Mercedes S 300TD (w140, alebo inak mamut) síce ma najvyšší počet km v inzeráte, ale nedajú sa nijako dokázať (seka, ko...). Navyše prešiel rozsiahlou GO. 

Camry vzhľadom na svojich 20 rokov a na porciu kilometrov vyzerá na fotkách veľmi zachovalo. Karoséria takmer bez poškodení a bez hrdze. Je vidno, že staré Toyoty toho zniesli fakt veľa. Interiér na tom taktiež nie je vôbec zle. Je síce vidno, že predné sedáky boli čiastočne prečalúnené, ale to vôbec nevadí. Majiteľ sa netají, že auto vyžaduje prvotné investície, ale vzhľadom na cenu 1400 euro, niet sa čomu diviť.

Som si vedomý toho, že mi v komentároch budete oponovať, že poznáte autá s oveľa väčším nájazdom. Sám som dokonca šoféroval jedničkovú Octaviu s motorom 1.6, ktorá mala 900t km a celkový stav by som nazval uspokojivým. Týmto článkom som chcel povedať len to, že staršie autá proste musia mať najazdené kilometre a orientovať sa pri kúpe hlavne na tento údaj je úplne zbytočné. Je potrebné zvážiť technický stav daného auta, nie čísielka na prístrojovej doske. Pre auto je totiž oveľa horšie, keď jazdí krátke trasy po meste, ako keď ide pravidelne dlhé trasy a dostáva potrebnú údržbu. Staršie auto Vám dokonca častokrát poslúži lepšie, ako novšie, preto prípadnú výmenu poriadne zvážte.