Mito je niečo medzi luxusnou nákupnou taškou a mestských chuligánom.

Meno Mito predstavuje spojenie názvov miest Miláno a Turín (Torino). Alfa Romeo sídli v Miláne. Fiat v Turíne. Aj preto sa v mohých mediách písalo MiTo. Má to aj ďalší význam, v taliančine slovo mito znamená mýtus.

Toto auto je pre Alfu Romeo úplne nový typ a nový segment. Doposiaľ najmenšia v ponuke bola 147. Alfa postavila Mito na rovnakú platformu ako Fiat Grande Punto a Opel Corsa. Malý hatchback s pohonom prednej nápravy si vo svete získal slušnú popularitu. Výrobca v rokoch 2008 až 2012 predal 200 000 kusov.

Napriek malým rozmerom je Mito pomerne bezpečné. V testoch Euro NCAP z roku 2008 získalo pri ochrane dospelých členov posádky 5 hviezdičiek. Deti však vie ochrániť len na 3 hviezdičky a chodcov len na dve.

Vďaka mimoriadne vydarenému dizajnu a jazdným vlastnostiam získalo Mito niekoľko cien. Poľskí a talianski novinári mu udelili titul „Najkrajšie auto roka 2008“. Slovinskí a portugalskí novinári ho v nasledujúcom roku ocenili titulom „Najlepšie auto roka 2009“. Rovnako sa malej Alfe dostalo uznanie aj od nemeckého magazínu Auto, Motor und Sport, ktorý ho vyhlásil za Najlepšie auto roka 2011.

Ako povinnú jazdu uvediem rozmery. Je dlhá 4 063 mm, široká 1 721 mm, vysoká 1 446 mm s rázvorom 2 511 mm. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje v závislosti od motorizácie od 1 080 do 1 205 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dizajn a „wau“ efekt

 

Mito je aj po niekoľkých rokoch od uvedenia jedným z najkrajších malých áut. Je to malá talianska supermodelka s mierne prihlúplym výrazom, ktorý jej každý odpustí. Keď stojí, vo väčšine ľudí vyvoláva materinské pudy. Najmä u žien. Opisujú ho ako zlaté a milé autíčko, prípadne cukrík. Tieto sladké slová samozrejme skončia vtedy, keď sa dámy posadia na sedadlo spolujazdca s očakávaním milej, príjemnej, pomalej a sladkej jazdy, ktorá sa nekoná.

 

Výrobca vo väčšine prípadov počtom koní nešetril. A práve poriadny motor pridáva Mitu ten správy „wau“ efekt či charizmu. Niekomu možno stačí aj 63 kW (85 k) a dizajn cukríka. Ale keďže sme TopSpeed pozitív, hľadáme čosi viac...

 

Za normálnych okolností väčšina ľudí Mitu venuje letmý pohľad. Možno si pomyslia, že je to pekné auto a to je všetko. Alfa pod kapotu montuje malé preplňované motory, takže ani po naštartovaní sa za vami ľudia obzerať príliš nebudú. Všetko sa zmení vo chvíli, keď vyštartuje prvá zo semaforu ako raketa. „Wau“ si povie mnoho vodičov turbodieselov a veľkých SUV, ktorí sa jazdou cez dedinu s radosťou pripravujú, ako malé Mito mimo obce predbehnú, no Alfa sa im potom vzdiali.

 

Alfa Romeo Mito patrí asi k najštýlovejším malým autám vôbec. Podobnú vlastnosť prezentuje už iba MINI a Audi A1.

K dizajnu patrí aj interiér. Hneď po nasadnutí je jasné, že Mito a Grande Punto sú predsa len rodina. Kvalita spracovania interiéru je veľmi dobrá. Alfa použila kvalitné materiály. Správny posed za volantom si nájde každý. Môže za to najmä výškovo nastaviteľná sedačka. Po pár nastaveniach môžete sedieť ako v čakárni u lekára, alebo príjemne nízko vnorený za volant. Taliani vyriešili ovládanie smeroviek, svetiel a stieračov zaujímavo. Z volantu na ovládač dosiahnete iba v prípade, že ruky na ňom držíte presne v predpisovej polohe.

 

Priznám sa, že dozadu som si za celý týždeň nesadol ani raz. Volant má lákal oveľa viac. Na zadných sedadlách som viezol niekoľkých ľudí, no nesťažoval si nikto. Miesta tam bude asi dosť. Batožinový priestor je skôr hlboký ako veľký. To v podstate vôbec nevadí.

 

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Vždy platí pravidlo, že podvozok musí byť rýchlejší ako motor. V tomto prípade to platí. Jazdné vlastnosti sú viac než dobré. Možno budem preháňať, keď poviem, že sú vynikajúce. Poďme však od začiatku. Celá jazda začína vľavo pri radiacej páke, ktorá má 6 stupňov a pomerne dlhé dráhy radenia. Na tomto mieste nájdete ovládač DNA. Ide o systém, ktorým môžete zmeniť charakteristiku celej jazdy.

 

Po naštartovaní ste vždy v režime Normal (N). Všetko je normálne. Odozva plynu je o niečo nižšie. Volant je o niečo ľahší. Potom tam nájdete režim All Weather (A), ktorý som v podstate nepoužíval. Ten urobí z Mita nudný malý ustráchaný hatchback, ktorý sa bojí zrýchliť, stále vám do riadenia kecá elektronika. Tento režim môže byť fajn počas snehovej kalamity, na kĺzkych cestách a prosto v nepohode...

 

Preplňovaný benzínový štvorvalec síce máva svoje chyby, no s autom dokáže poriadne zamávať.

Nakoniec tu máme režim Dynamic (D). To je presne to, čo od Mita chcete. Blesková reakcia na plyn, tuhšie riadenie a ostrejšie brzdy. Jedinou nevýhodou je, že podvozok ostáva rovnaký. Systém adaptívneho pruženia SDC (Synaptic Damping Control) sa dostal len do vrcholného modelu.

 

Nevýhodou všetkých bezpečnostných systémov v tomto aute je fakt, že sa nikdy nedajú úplne deaktivovať. To je asi jeden z najväčších nedostatkov. Snažil som sa prísť na to, prečo to Taliani urobili práve takto. Napadol mi jedine fakt, že Mito jednoducho nie je na bláznenie sa, ale na rýchle nákupy.

 

Vo všeobecnosti je jazda v Mite príjemne tvrdá. Nevýhodu vidím v riadení, ktoré je príliš elektrické. Volant s vami príliš nekomunikuje. S Mitom však prejdete známe zákruty v takých rýchlostiach, o ktorých ste s bežným autom ani nesnívali. Auto jednoducho sedí na ceste ako pribité.

 

Brzdy sú príjemné, s ostrým nástupom. Ďalšou trochu otravnou vecou je nástup výstražných svetiel pri silnejšom brzdení. Zámerne píšem silnejšom, nie krízovom. Smerovky sa vám rozsvietia niekedy až smiešne skoro. Tento nedostatok sa však dá prehliadnuť. Ďalšie mínus by som udelil za slabý výhľad dozadu. Mito je jednoducho rýchle, skvelo zatáča a ešte sa s ním aj dobre parkuje.

 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor 1,4 TB 114 kW (155 k)
 

V Mite, ktoré som testoval bol uložený preplňovaný štvorvalec s objemom 1,4 litra. Maximálny výkon 114 kW (155 k) dosahoval pri otáčkach 5 500 otáčkach. Krútiaci moment 230 Nm bol dostupný pri 3 000 ot. Tieto parametre znamenajú, že hatchback mal ťah aj za dvoch.

 

Jazda s ním bola jednoducho radosť. Zrýchlenie na 100 km/h prebehlo za 8 sekúnd a maximálka auta s týmto agregátom je 215 km/h. Motor bol spojený so šesťstupňovým manuálom, ktorý bol až na dlhé radiace dráhy v poriadku. Mito s týmto motorom dokázalo akcelerovať prakticky kedykoľvek. Príjemný zvuk vás občas len tak bezdôvodne prinúti motor vytočiť.

 

Vynikajúca dynamika bola pri tom držaná v rámci rozumnej spotreby. V meste si Mito síca vypýta okolo 10 l/100 km. Mimo mesta som sa zmestil do 6,5 l/100 km. Viem si predstaviť úspornú jazdu pod šesť litrov. Kombinovaná spotreba sa teda v mojom prípade ustálila niekde na hranici 7,4 litra no to som si užíval.

 

Ostatné motory
 

Alfa Romeo pripravila pre malé Mito širokú ponuku motorov, ktorú otvára niekoľko výkonnostných verzií atmosférického štvorvalca s objemom 1,4 litra s označením MPI. Zriedkavým javom na trhu s jazdenými autami je Mito s motorom 0,9 TwinAir, ktorý stačí na 100 km/h zrýchlenie za 12,5 sekundy. Jedným slovom - nuda.

 

Zábava začína práve s motorom 1,4 TB, ktorý bol v prvých rokoch naladený na 88 kW (120 k) a 206 Nm. Od roku 2009 dostal 114 kW (155 k) a 230 Nm.

 

Zdá sa, že Mito je naozaj malé. Napriek tomu má vnútri dosť miesta. V prípade potreby sa na krátke vzdialenosti celkom pohodlhe odvezú aj dvaja dospelí vzadu.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 2009 do ponuky pribudol aj motor 1,4 TB MultiAir, ktorý dostal výkon 99 kW (135 k)/ 206 Nm, alebo 99 kW (135 k)/230 Nm a nakoniec 125 kW (170 k) a 250 Nm krútiaceho momentu. Mito s týmto najsilnejším motorom dokáže na 100 km/h zrýchliť za 7,5 sekundy a jeho maximálka leží na 219 km/h.

 

 

Ak však hľadáte nízku spotrebu, za ktorú obetujete príjemný zvuk motorov turbo benzina, poobzerajte sa po 1,3 litrovom motore JTD. Alfa ho ponúkala, resp. ponúka, vo verziách 62 kW (85 k), 66 kW (90 k), 70 kW (95 k). Všetky naftové jednatrojky ponúkajú max. 200 Nm. Menší turbodiesel sa dokáže odmeniť kombinovanou spotrebou okolo 4,3 l/100 km. Ak však okrem nízkej spotreby chcete predsa len nejakú dynamiku, hľadajte 1,6 JTD. Jeho 88 kW (120 k) a 320 Nm zabezpečí zrýchlenie na stovku aj pod 10 s. Na trhu s jazdenkami však oveľa častejšie narazíte na benzínové motory. Naftové agregáty musíte doslova hľadať.

 

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

 

Mito je na trhu už 5 rokov. Počas tejto doby sa vyskytli niektoré problémy, na ktoré by ste pri kúpe malého luxusného hatchbacku mali byť pripravení.

 

Častý a zároveň najväčší problém má motor MultiAir, ktorého zrádza riadiaca jednotka. Prejavuje sa to chodom motora na tri valce. Jediným riešením tejto poruchy je výmena riadiacej jednotky, ktorá však stojí približne 1000 €.

 

Alfe sa podarilo odstrániť pocit stiesnenosti, ktorý sprevádzal typ 147.

Ďalším problémom sú pískajúce brzdy a opotrebované brzdové kotúče (najmä tie zadné). Mito trpí aj na problémy s elektrikou, ktorá občas vyradí rádio, USB port a zadný stierač, inokedy Hill Holder, ABS a ďalšie bezpečnostné systémy. V niektorých prípadoch Mito trpí na prieniky vody do interiéru v oblasti sedadla spolujazdca alebo v kufri. Celkovo som však až veľmi milo prekvapený ako málo sa Mito kazí. Toto autíčko doslova premieňa dlhoročný a všeobecne známy pohľad na talianske autá...

 

Priestor a výbava
 

V Mite sa v podstate pohodlne odvezú 4 ľudia. Predné sedačky ponúkajú absolútny dostatok miesta. Viem si predstaviť, že malý hatchback poslúži dvojici s batožinou ako vhodný dopravný prostriedok aj na dovolenku.

 

Výbava hatchbacku je bohatá. Samozrejmosťou sú elektronické podporné systémy vodiča ako ESC, ABS, TCS, EBA, asistent rozjazdu do kopca, hmlovky, niekoľko airbagov, diaľkové ovládanie, elektrické ovládanie okien, vyhrievané spätné zrkadlá, kožený volant alebo manuálna klimatizácia. V Mite však môžete naraziť aj na automatickú klimatizáciu, Bluetooth, tempomat alebo autodiosystém Bose.

 

Kúpiť/nekúpiť?
 

Osobne by som si Alfu Romeo Mito rozhodne kúpil. Podľa mňa je to jedno z najlepších malých áut (je podstatne lacnejšia ako MINI), ktoré vám dodá imidž a štýl aj na roky dopredu. Na našom trhu s jazdenými autami zoženiete Mito aj za 7 000 €. Tie lepšie kúsky sa však pohybujú okolo 10 000 €. To síce nie je málo. Za tie peniaze to však podľa mňa stojí. Ak chcete benzín, rozhodne berte 1,4 Turbo Benzina. Prakticky v akejkoľvek verzii má pre malé auto dostatok výkonu.

 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V prípade, že chcete turbodiesel, rozumnou voľbou je agregát 1,6 JTD, ktorý poskytuje dostatočný výkon pri veľmi rozumnej spotrebe. Nájsť Mito s týmto motorom je však o niečo ťažšie.

 

Hlavnou konkurenciou Mita je Mini a Audi A1. Mini však kúpite od 9 500€ a cenovka najmenšieho jazdeného Audi sa štartuje až okolo 10 000€. Alfa Romeo je teda v mnohých prípadoch lacnejšia.

 

 

PLUSY:

+ dizajn,
+ jazdné vlastnosti,
+ výbava,
+ výkon motorov okrem 1,4 MPi,
+ spotreba,
+ kvalita vypracovania interiéru,
+ priestor

 

 

 

 

 

MÍNUSY:

- nevypínateľné ESP a trakčná kontrola,
- vyššia cena,
- výstražné svetlá pri brzdení,
- menšie problémy so spoľahlivosťou.
 

 

 

 

 

 

 

TopSpeed.sk verdikt pre jazdené Alfa Romeo Mito: ODPORÚČAME!
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov