Ford Mondeo aktuálnej generácie to mal pri príchode na trh vcelku zložité. Zatiaľ čo technicky identický Ford Fusion v USA mal premiéru už v roku 2012 a tak isto sa tam aj začal predávať, v Európe sme si museli na nové Mondeo počkať. A to poriadne dlho. Na trh sa totiž dostalo až koncom roka 2014.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajn Mondea teda modelu Fusion bol v roku 2012 nadčasový. Spomínam to obzvlášť kvôli prednej maske chladiča, ktorá kopírovala Aston Martin a medzi konkurenciou to bolo výrazné osvieženie. U nás v Európe však prišiel o dosť neskôr a prednú masku podobných tvarov ste tak už mohli nájsť aj na menšom modernizovanom Focuse z roku 2014. Punc exkluzivity tak Mondeo u nás nevystihlo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na to sa však jazdené auto nehrá, to musí slúžiť a tak táto téma nie je v teste jazdenky dôležitou. Ako som spomínal, štvrtá generácia prišla na európsky trh v roku 2014. Minulý rok, teda v 2019, malo Mondeo miernu modernizáciu. V tom istom roku prišli do ponuky aj nové motorizácie (a hybrid aj ako kombi). Keďže sú to však veľmi nové motory, venovať sa budeme Mondeu pred modernizáciou do roku 2019.

Tichšie Mondeo

Voči predchodcovi sa zlepšilo odhlučnenie, pri porovnaní s takým Superbom alebo Passatom je Mondeo o nepatrný kúsok tichšie. Pomáha tomu aj menší hluk od kolies. V minulosti boli Fordy vyhlásené za nedostatočnú ochranu proti korózii. Štvrtá generácia je na trhu zatiaľ krátko (aspoň v Európe), avšak tie najstrašie kúsky už majú od hrdze „pochytanú“ nápravnicu, ktorá je oceľová. Mal to napríklad aj testovaný kúsok z roku 2015. Kto premýšľa o jazdenke s ponechaním si auta dlhšie ako pár rokov (vo výhľade aj 10 rokov), mal by popremýšľať nad ošetrením týchto miest.

Podvozok

Ramená sú hliníkové, ako tie predné, tak aj zadné (tu je to kombinácia hliníkového a oceľového). Výhodou je zníženie neodpruženej hmoty, problémom je kúpa druhého ramena, ktoré je tak drahšie. V ponukách obchodov som našiel aj samostatne vymeniteľné silentbloky, avšak čapy nie. Do zadných ramien nájdete aj samotné silentbloky, prípadne oceľové celé ramená na predaj.

Užívatelia sa sťažujú na základné halogénové svetlomety, odporúčam tak aspoň príplatkové LED svetlá. V prípade testovaného kusu boli dynamické s natáčaním do zákruty, avšak diaľkový režim zaostával za bi-xenónom porovnateľného Superb-u.

17-palcové disky sú perfektnou kombináciou medzi dizajnom a filtrovaním nerovností.

Zatiaľ čo exteriér pre mnohých znamenal voči predchodcovi zlepšenie, interiér mnoho užívateľov vníma horšie. Kvalita materiálov sa prepadla, ovládací systém Sync2 je v mnohom skutočne zastaraný a v aute s takým rokom výroby a zameraním by nemal čo hľadať. Zmena nastala v roku 2016 s príchodom Sync3, ktorý dostal výrazné vylepšenie. Ak teda môžete, voľte automobil s týmto infotainmentom. Otázku o vypnutí displeja počas jazdy viem zodpovedať polovične. Nikde som nenašiel možnosť vypnúť displej v stredovej konzole, v noci trocha oslepoval. Ten pred vodičom však vôbec neoslepoval, a preto som nemal ani potrebu vypnúť ho v noci (ani tu však displej túto možnosť pri hľadaní v menu neponúkal).

Sync2 sa skutočne nevydaril, aj rozhranie navigácie nezodpovedá roku výroby a zameraniu vozidla.

Vnútri menší

Vnútorný priestor je voči predchodcovi pocitovo menší. Okrem užívateľov mi to potvrdil aj kamarát, ktorý najazdil v predchodcovi niekoľko tisíc km a po presadnutí do novšieho bol pocitovo viac „obstavaný“ interiérom. Miesto, kde sa vodič dostáva s nohou do kontaktu s palubnou doskou, je síce plastové, avšak netlačí ani pri dlhšej jazde. V ponuke kožených sedačiel bolo aj odvetrávanie sedadiel, kto tak vyžaduje kožu, určite je lepšie hľadať autá aj s týmto príplatkom.

Priestor pred radiacou pákou je trochu nešťastný, v noci tam budete veci hľadať len podľa hmatu.

Zážihové motory

Ponuka motorov bola vcelku rozsiahla. Základom sa v roku 2015 stal na internete posmievaný litrový trojvalec 1,0 Ecoboost. Ten ponúkal 92 kW (125 k) a 170 Nm. Nebol to vyslovene zlý motor, stačí dodržiavať výmeny remeňa a nepodtáčať motor. Avšak keďže Mondeo medzigeneračne pribralo, nie je to odporúčaná voľba. Po 3 rokoch sa aj tak odporúčal z ponuky. Väčší 1,5 EcoBoost mal najprv 118 kW (160 k), neskôr od 2018 121 kW (165 k). Netrpí už na praskanie piestov ako predchodca 1,6 EcoBoost, treba však dodržiavať výmenný interval na rozvodový remeň každých 10 rokov najneskôr.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Najsilnejším motorom bol 2.0 EcoBoost s 149 kW (203 k) alebo vo výkonnejšej verzii až 176 kW (240 k). Motor využíva rozvodovú reťaz, nedochádza k jeho deštrukcii, avšak vždy je spojený len so 6-stupňovou automatickou prevodovkou americkej výroby. Kto tak očakáva s takýmto výkonom zábavu za volantom, môže zostať sklamaný. Keďže je aj týchto áut málo, informácie o ich spoľahlivosti sú kusé, niekto s ním nemal problém, iný chodil do servisu kvôli problémom so studeným štartom stále dookola. Okrajový atmosférický 2,0 liter s elektromotorom ako hybrid sa kombinuje s CVT prevodovkou, nedá sa nabíjať, akumulátor má kapacitu len 1,4 kWh a táto kombinácia tak právom nebola veľmi vyhľadávaná.

  1,0 EcoBoost 1,5 EcoBoost 1,5 EcoBoost 2,0 EcoBoost 2,0 EcoBoost 2,0 hybrid
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 998 1 499 1 499 1 999 1 999 1 999
Maximálny výkon 92 kW (125 k) 118 kW (160 k) 121 kW (165 k) 149 kW (203 k) 176 kW (240 k) 138 kW (187 k)
Krútiaci moment 170 Nm 240 Nm 242 Nm 345 Nm 345 Nm 300 Nm
Prevodovka M6 M6/A6 M6/A6 A6 A6 CVT
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12 9,2/9,1 10,3/11,1 8,7 7,9 9,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 200 222/214 214/209 232 240 187
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vznetové motory

Keďže však Mondeo je skôr diaľničný krížnik, najväčšia ponuka je vznetových motorov a aj ich výskyt na trhu. Staršia generácia 1.6 TDCI bola k dispozícii do 2015. Ponúkala 85 kW (115 k) a 270 Nm. Rovnaký krútiaci moment a 88 kW (120 k) mal novší 1.5 TDCI do roku 2018. Spojené boli oba motory len so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá mala dlhé prevody, teda horšia dynamika ale lepšia spotreba na diaľnici.

Najrozšírenejší je však aj najvhodnejší motor, konkrétne 2.0 TDCI. Verzia s jedným turbom bola naladená na 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k). Obe mali sériovo 6-stupňový manuál a príplatkovo 6-stupňový Powershift. Príplatkový bol aj pohon všetkých kolies. Ešte silnejšia verzia bola Bi-Turbo kombinovaná len výlučne s predným pohonom a prevodovkou Powershift a ponúkala 154 kW (209 k). So 450 Nm to bol diaľničný letec, avšak spotreba nepatrila do „dieslovských“ hodnôt.

  1,5 TDCI 1,6 TDCI 2,0 TDCI 2,0 TDCI 2,0 TDCI biturbo
Počet valcov/ventilov 4/8 4/8 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 499 1 560 1 997 1 997 1 997
Maximálny výkon 88 kW (120 k) 85 kW (115 k) 110 kW (150 k) 132 kW (180 k) 154 kW (209 k)
Krútiaci moment 270 Nm 270 Nm 350 Nm 400 Nm 450 Nm
Prevodovka M6 M6 M6/DCT6 M6/DCT6 DCT6
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,5 12,1 9,3/9,9 8,3/8,6 7,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 192 192 215/213 225/223 233
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spoľahlivosť

Mondeo je na trhu od roku 2014, najstaršie kúsky tak atakujú 6 rokov a na niektorých sa už odspodu na podvozku objavuje hrdza. Zatiaľ ide o oceľové nápravnice, kto chce mať auto dlhšie, odporúčam to podchytiť hneď na začiatku. Plechy sú zatiaľ chránené dobre. Zadné kotúče tiež často hrdzavejú a skôr ako na zjazdenie ich vymeníte kvôli hrdzi. Sem tam sa objavujú problémy s adaptívnymi LED svetlami. Niekomu pomohlo prehrať SW, niekto musel meniť RJ svetla alebo celý svetlomet.

Oceľové časti nápravnice už boli na 5 ročnej jazdenke pochytané hrdzou.

Z benzínových motorov odporúčam zlatý stred s 1.5 EcoBoost. Tento motor netrpí na nič, čo predchodca, silnejší dvojliter je dostupný len s automatom a slabší jednoliter je pre auto tejto veľkosti veľmi okrajovým tovarom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ponuka vznetových motorov bola rozsiahla. Menšie jednotky 1.6 a 1.5 TDCI sú spoľahlivé, avšak výkonovo na veľkosť auta tiež nie vždy postačujúce. Pôvod majú v 1.6 HDI od PSA. Pozor, nejde však už o ten problémový motor do roku 2010 so 16 V hlavou a zle vyspádovanou vaňou, kde sa usádzali karbónové kaly a zadierali turbodúchadlá. Tu fungujú menšie štvorvalce príkladne spoľahlivo. Najideálnejšou voľbou je 2,0 liter, vo verzii s jedným turbodúchadlom. Pohon všetkých kolies nevyniká spoľahlivosťou, ak nejazdíte do zasnežených obcí každý deň, vyhol by som sa mu. Tak isto aj dvojspojkovej prevodovke Powershift, ktorá nedosahuje spoľahlivosť ani v Mk5. Odchádza v nej mechatronika, ktorá by sa mala dať kúpiť len vo Forde. Treba tiež dodržiavať výmenný interval 60 tisíc na olej, čo málokto dodržiaval. Ideálom je tak 110 kW (150 k) alebo 132 kW (180 k) verzia s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou. Netrpia na žiadne detské chyby, životnosť turba, zotrvačníka, DPF alebo vstrekovačov je tak už len na užívateľovi. Pozor len na dlhé zohrievanie. Autá veľmi rýchlo začnú kúriť, avšak vznetovým motorom trvá veľmi dlho, kým sa dostanú na prevádzkovú teplotu vody, o oleji ani nehovorím. V zime bežne aj cez 15 až 20 km.

Sem tam sa objavia problémy s adaptívnymi LED svetlami a ich nastavením.

Kúpiť/nekúpiť

Mondeo je adekvátnou alternatívou k etalónom triedy ako Passat či Superb. Nezáujem zákazníkov je naprieč celou strednou triedou, Mondeo však vždy bolo viac okrajové. Voči Passatu či Superbu je pohodlnejšie, podvozok je akokeby lepší pre naše cesty. Môže za to aj perfektná zadná náprava. Záujemca o Mondeo bude asi skôr vyberať vznetový motor, v ponuke je ich dosť spoľahlivých. Kto by chcel len benzín, aj tam si vyberie. Treba si len postrážiť hrdzu na podvozku, vyhnúť sa Powershiftu a Mondeo bude slúžiť.