Superb kombi má rozmery 4838x1817x1510 mm (d x š x v).

Superb II získal v roku 2009 ocenenie Luxury Car of the Year od britského magazínu Top Gear. Nemecký časopis Auto Motor und Sport mu v roku 2012 udelil prvé miesto v ankete najlepšie auto roka 2012.

Nárazové testy absolvovala limuzína od Škody dvakrát. V roku 2008 prešla bez straty hviezdičky v hodnotení ochrany posádky. V prípade detí stratila jednu a chodcov dve hviezdičky. V rámci nových pravidiel si v roku 2009 vyslúžila celkové hodnotenie piatich hviezdičiek z piatich.

Superb si nárazy v laboratŕonych podmienkach vyskúšal dvakrát. Prvý raz dopadol takto.

Dizajn

Superb mi bol vždy sympatický. Či už ide o prvú alebo druhú generáciu. Mnoho ľudí však nesúhlasí s jeho novým zjavom, ktorý údajne pripomína jazvečíka. Tŕňom v oku verejnosti sú aj zadné svetlá predfaceliftovej verzie, ktoré budili dojem, že sú otočené naopak. Podľa môjho názoru však ide o unikátny automobil s vlastnou charizmou, ktorý je v niečom iný. Doslova ho môžem označiť ako jednu z najkrajších Škodoviek za posledných 20 rokov. Verejnosť síce facelift hodnotí po dizajnovej stránke kladne, no podľa mňa Superbu ubral niečo svojské a originálne. Jazvečíkovský syndróm spolu s otočenými svetlami vypadáva v prípade verzie kombi, ktorá má, samozrejme, inak riešenú zadnú časť.

Napriek tomu je Superb solídne pôsobiacim autom, ktoré svojmu majiteľovi hanbu rozhodne neurobí. Vozidlo je síce na pohľad pomerne dlhé a trochu úzke, napriek tomu je jasné, že ide o top ponuku značky Škoda.

Asi už viete, čo budem hodnotiť v interiéri. Miesto pred zadnými sedadlami je absolútne nepochopiteľné, dych vyrážajúce a obludné. Pokiaľ nemáte namiesto nôh chodúle, s priestorom v tomto smere mať problém nebudete. Opletačky môžu byť trochu so šírkou. Najmä na predných sedadlách sedieť naširoko nie je možné. Vpredu dosahuje vnútro 1470 a vzadu 1460 mm.  

Batožinový priestor tiež ponúka veľký objem. Štandardne ide o 565, po sklopení zadných sedačiek 1670 litrov. Veľmi praktické je otváranie dverí Twindoor, ktoré umožňuje otvoriť pol zadku (liftback) alebo len jeho časť (sedan).

Podstatné však v tomto prípade je, že interiér ľuďom odoláva ja po rokoch. Vo vnútri vo všeobecnosti nie je počas jazdy počuť žiadne pazvuky ani vŕzganie. Jediné viditeľné opotrebenie v tomto konkrétnom aute bolo prítomné na radiacej páke manuálnej prevodovky, kde už nebolo vôbec vidieť radiace dráhy. 

Z boku vyzerá kombi ako nazaj poriadne dlhé auto. Pocit navyše umocňuje aj dlhý zadný previs, na ktorý treba myslieť aj pri parkovaní.

Škoda Sueprb vyzerá veľmi dobre aj v podobe kombi.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V mojom prípade dojem z interiéru kazili jedine ošúchané čísla z hlavice radiacej páky.

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazda so Škodou Superb je veľmi príjemná. Má však svoje nedostatky, ktoré plynú najmä z jej dĺžky. V priamke je auto vynikajúco stabilné a po diaľniciach s ním môžete jazdiť vysokými rýchlosťami bez strachu o stratu kontroly. Podvozok je mäkší a veľmi dobre filtruje nerovnosti. Navyše je aj veľmi dobre odhlučnený a teda vo vnútri panuje ticho, ako sa patrí. Horšie chvíle však prichádzajú pri zatáčaní.

Výrobca druhú generáciu naladil komfortne. To znamená, že posilňovač s vodičom príliš nekomunikuje a jeho účinok je pomerne rázny. Určite to však využijete v meste pri parkovaní alebo prepletaní sa ulicami. O komfortnom nastavení svedčí aj už spomínané naladenie podvozka. Všetko má však aj svoje nedostatky.

Zatáčanie dlhého Superba sa prejaví výraznejším náklonom. Pri ostrých zmenách smeru má zadok miernu snahu predbehnúť predok. Na diaľnici alebo v meste pri štandardných podmienkach tento problém nepostrehnete. Na pokrútených okresných cestách môže byť rýchla jazda pomerne otravná a únavná. Škoda však Superb pre takéto podmienky nepostavila.

Pri tachometrových 140 km/h motor točí viac ako 2600 otáčok. (Fotka, samozrejme, nebola zhotovená počas jazdy po verejnej ceste.)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Superb nie je práve "šoférske" auto. Škoda ho vytvorila ako veľký cestovný koráb pre pohodlné cestovanie. A to sa viac než podarilo.

V priamke je Superb veľmi dobre stabilný.

Škoda Superb 1,6 TDI Greenline

Označenie Greenline zaviedla Škoda do portfólia Superbu v roku 2009. Model dostal vylepšenia v oblasti aerodynamiky (15 mm nižšia svetlá výška, koeficient aerodynamického odporu vzduchu klesol z 0,3 na 0,28), dlhšie prevody 5 stupňovej manuálnej prevodovky a 1,9 litrový motor TDI s výkonom 77 kW (105 k), ktorý svojho času disponoval systémom pumpa- dýza. Konca éry TDI PD v Superboch prišiel v roku 2010. Vtedy Škoda vymenila agregát za menšiu jednašestku TDI s priamym vstrekovaním common rail. Novinka dosahovala rovnaký výkon ako odchádzajúca jednadeviatka.

Musím priznať, že 105 koní a 250 Nm stačí na skutočne pokojnú jazdu. Motor 1,6 TDI síce v nízkych otáčkach naberal dych trochu ťažšie, no nemal problém s vytáčaním. Aj napriek tomu však Superbu viac svedčí silnejší motor.

Pri pokojnej jazde však Greenline bol skutočne úsporný. V meste hltal len o niečo okolo 6,3 l/100 km. Mimo mesta nebol problém jazdiť aj za 4,5 l/100 km. Priemer dosiahol 5,2 litra. Automobil na diaľnici pri 130 točí len 2250 otáčok. Slušné na tak malý motor a auto s dĺžkou 4 838 mm a hmotnosťou 1,5 tony, čo poviete?

So starším grínlajnom skúsenosti nemám, no na internete som sa dočítal, že motor mal väčší ťah v nízkych otáčkach, no do vysokých sa mu až tak dobre nechcelo. Rovnako tak jeho spotreba bola o kúsok väčšia.

Greenline má v porovnaní s ostatnými verziami okrem iného aj vylepšenú aerodynamiku.

Ostatné motory a prevodovky

Superb druhej generácie má slušný počet motorov. V tejto sekcii sa budeme venovať tým, ktoré Škoda ponúkala pred faceliftom daného typu. Benzínový základ tvorí 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k). Podľa môjho názoru slabý motor však údajne Superbu väčšinou stačil. Zaujímavejšou voľbou môže byť preplňovaná jednaosmička alebo dvojliter, ktorý však výrobca do ponuky zaradil až v roku 2010. 118 kW (160 k), resp. 147 kW (200 k) veľkej Škodovke stačí. Kráľom džungle sa však stanete až potom, keď si kúpite verziu s motorom 3,6 FSI V6, ktorá poskytuje 191 kW (260 k) spolu s krútiacim momentom 350 Nm. Dostatočný výkon však agregát kompenzuje aj dostatočnou spotrebou. Jej hodnota sa takmer vždy drží v dvojciferných číslach začínajúcich jednotkou. Mimochodom v novej generácii Superbu už tento motor nehľadajte. Škoda ho do výroby nezaradí.

Pred faceliftom Škoda v ponuke mala aj motory so staršou technológiou pumpa- dýza (alebo čerpadlo- tryska) , ktoré neskôr nahradili common railom. V autobazároch teda môžete nájsť všeličo. Takmer zhodné parametre (77 kW a 250 Nm) ponúkajú 1,9 TDI PD a 1,6 TDI CR.

Podobne je to aj v prípade dvojlitra, ktorý v roku 2010 vystriedal PD za CR. V oboch prípadoch výrobca naladil pohonnú jednotku na 103 kW (140 k) a 320 Nm. Najvýkonnejšou naftovou voľbou je taktiež 2,0 TDI CR. 125 kW (170 k) spolu s 350 Nm ponúka veľmi svižné zvezenie.

Superb môže mať aj pohon všetkých kolies, ktorý zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex štvrtej generácie. Pri kúpe takto vybaveného auta treba však myslieť na to, že Haldex pridáva približne 120 kg a mierne zvyšuje spotrebu.

V oblasti prevodoviek môžete získať 5 alebo 6 stupňové manuály, ktoré radia ľahko a presne. Pre Superb sa však lepšie hodí šesťstupňová automatická prevodovka DSG.

Motor Výkon Krútiaci moment Roky
1,4 TSI 92 kW (125 k)/ 5000 ot 200 Nm/1500-4000 ot 8/2008-5/2013
1,8 TSI 118 kW (160 k)/ 5000-6200 ot 250 Nm /1500-4.200 ot 6/2008-5/2013
2,0 TSI 147 kW (200 k)/ 5100-6000 ot 280 Nm/ 1700-5000 ot 4/2010-5/2013
3,6 FSI V6 191 kW (260 k)/ 6000 ot 350 Nm/ 2500-5000 ot 9/2008-5/2013
1,6 TDI CR 77 kW (105 k)/ 4400 ot 250 Nm/ 1500-2500 ot 8/2010-5/2013
1,9 TDI PD 77 kW (105 k)/ 4000 ot 250 Nm/ 1900 ot 6/2008-8/2010
2,0 TDI PD 103 kW (140 k)/ 4000 ot 320 Nm/ 1800-2500 ot 6/2008-2/2010
2,0 TDI CR 103 kW (140 k)/ 4200 ot 320 Nm/ 1750-2500 ot 2/2010-5/2013
2,0 TDI CR 125 kW (170 k)/ 4200 ot 350 Nm/ 1750-2500 ot 6/2008-5/2013
Superb má slušnú paletu motorov. Osobne by som sa najslabším vyhol.

V ponuke jazdenie prevládajú Superby s motormi TDI.

Najčastejšie poruchy

Superb je podľa nemeckej Dekry priemerne až mierne nadpriemerne spoľahlivé auto. Jej zistenia zdôrazňujú len malé poruchy ako zatekanie vody do predných hmloviek a ich následné rosenie, prípadne vyššie opotrebovanie bŕzd.

Z menej vážnych porúch musím spomenúť aj problémy s osvetlením značky, nezávislým kúrením prvých ročníkov alebo so zámkom piatych dverí. Sporadicky sa môže vyskytnúť aj nedostatok na otváraní Twindoor.

Z hľadiska motorov so sebou prinášajú väčšie riziko nepríjemností agregáty s označením PD, ktoré musia spolupracovať s filtrom pevných častíc. Táto pohonná jednotka má s týmto spojením problém, čoho následkom môže byť rýchle upchatie filtra. Všetky naftové motory môže trápiť EGR ventil alebo dvojhmotný zotrvačník. Pri väčšom počte najazdených kilometrov treba, samozrejme, rátať s opotrebovaným turbom alebo vstrekovačmi. 2,0 TDI PD má navyše problém s praskajúcou hlavou a rýchlejším zničením spomínaného dvojhmotného zotrvačníka. Motory PD sa taktiež vyznačujú vyššou spotrebou oleja.

Najmenší benzínový motor mal problém s rozvodovou reťazou. Tento nedostatok však Škoda väčšinou riešila v rámci záruky. Jednaosmička má s touto poruchou menšie skúsenosti. V jej prípade sa však môžu objaviť visiace ventily.

Podvozok Superba je pomerne odolný. Typickým nedostatkom prvých ročníkov sú však ložiská kolies s krátkou životnosťou. Ako ďalšie zvyknú vypovedať službu silentbloky zadného priečneho ramena a zadné tlmiče. Vysokú životnosť nemajú ani brzdy.

Najčastejšie poruchy (nedostatky) Menej časté poruchy (nedostatky)
Zatekanie vody do predných hmloviek a následné rosenie Nefunkčné osvetlenie značky
Upchanie filtra pevných častí motormi TDI PD Porucha otváranie batožinového priestoru Twindoor
Nefunkčný EGR- TDI Praskajúca hlava motora 2,0 TDI PD                                   
Opotrebovanie turba a vstrekovačov pri väčšom počte najazdených km- TDI  
Vyťahaná rozvodová reťaz- 1,4 TSI  
Visiace ventily- 1,8 TSI  
Krátka životnosť ložísk kolies- prvé roky výroby  
Opotrebované silentbloky zadného priečneho ramena a zadné tlmiče  

Ponuka náhradných dielov Motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Predné hmlové svetlo 47,50 €  
Predný brzdový kotúč 54,10 € 43,30 €
Zadný brzdový kotúč 44,50 € 21,40 €
Predné brzdové platničky 61,30 € 27,40 €
Zadné brzdové platničky 45,50 € 22,40 €
AGR ventil 42,60 €  
Dvojhmotný zotrvačník 443 € 415 €
Turbodúchadlo 885,60 €  
Vstrekovač PD 1057 €  
Vstrekovač CR 510 €  
Hlava valcov PD 1066 €  
Rozvodová reťaz 1,4 TSI 90,24 € 57,24 €
Ložisko predných kolies 122 € 74,20 €
Ložisko zadných kolies 105 € 60,60 €
Silentblok zadného ramena 9,64 € 6,40 €
Predný tlmič 121 € 85,40 €
Zadný tlmič 97 € 78,80 €
Čap prednej nápravy 20,40 € 14 €
Výmena oleja   od 70,52 €

Interiér odoláva času a používaniu pomerne dobre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť?

Stačí vybrať kúsok v dobrom stave a rozhodne kúpiť. Ak potrebujete priestranné reprezentatívne auto, nie je nad čím váhať. Cena týchto áut začína na sume 9 000 eur. Za posledné predfaceliftové kusy dáte hravo aj 20 tisíc. Ponuka je však široká a prevládajú v nej naftové motory. Z benzínovej ponuky prevláda verzia s motorom 1,8 TSI. V bazároch však nájdete oveľa viac dieselov.

Škoda ponúkala a ponúka šesť stupňov výbavy. Základ predstavuje Active. Green Line slúži na označenie nízkej spotreby a teda ekologickej prevádzky. Na palube tohto modelu nájdete napríklad štart stop systém. Comfort zahŕňa stabilizačný systém, predné hmlovky, multifunkčný displej, kolenný airbag vodiča a iné. Ambition má navyše vyhrievané predné sedačky a klimatizáciu Climatronic. Elegance ponúka multifunkčný volant, 17 palcové zliatinové kolesá, prípadne panoramatickú strechu. Vrchol ponuky tvorí verzia L&K (Laurin & Klement). V tomto prípade na palube nájdete aj hnedé kožené čalúnenie, 18 palcové disky alebo ozdobné lišty s odkazom na zakladateľov značky.

Veľa áut však pochádza z dovozu a treba si dať pozor aj na počet najazdených kilometrov. Superb si ľudia nekupujú ako náhradu nákupných tašiek. Väčšinou ide o vozidlá, ktoré hltajú veľké porcie kilometrov. Ak teda nájdete veľmi dobre vyzerajúce číslo na tachometri, dajte si pozor.

TopSpeed verdikt pre jazdenú Škodu Superb II:  ODPORÚČAME!
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov