Škoda Yeti napriek zvláštnemu svojskému dizajnu veru má čo ponúknuť a jej popularita na trhu jazdeniek je adekvátna kvalitám, ktoré ako rodinné auto prináša.

Yeti vyrábali primárne v českých Kvasinách, ale tiež na Ukrajine, či dokonca v Kazachstane, Indii alebo v Číne. Ako auto vzniklo? Jednoducho zobrali Octaviu II Scout, zmenšili previsy, zväčšili nájazdové uhly, karosériu zhranateli a rázom mali na svete lacnejšieho konkurenta k modelu VW Tiguan. Očividne sa im tento krok oplatil, keďže sa predával celkom dobre na všetkých trhoch Európy, ale aj Ázie. 

Dizajn

Keď Škodu Yeti uviedli na trh v r. 2009, nebol som si vôbec istý, či bude tento model úspešný. Vďaka atypickému dizajnu predných partií mali ľudia z neho veľmi zmiešané pocity. Veď bodaj by nie. Okrúhle prídavné svetlá v kombinácii s masívnymi čiernymi plastovými doplnkami bili silno do očí. Yeti sa s príchodom modernizácie v r. 2013 musel vzdať tohto páru prídavných svetiel. Oblá krabička sa po modernizácii dizajnovo zjednotila. Tieto prídavné svetlá presunuli z blízkosti masky do rohov predného nárazníka, kde ich tvar zmenili na hranaté. Po modernizácii ste mohli voliť medzi mestskou verziou, ktorá má plasty lakované do farby karosérie, a verziou Outdoor, ktorá sa tvári, že čo-to znesie aj v teréne bez poškodení. Aby som nezabudol, s modernizáciou ste si za príplatok mohli objednať aj zadné svetlá, ktoré využívajú kombináciu LED a žiaroviek. Veľmi zaujímavá je aj štýlová edícia Monte Carlo, ktorá dopĺňa mestskú verziu o zaujímavé dizajnové prvky a prvky výbavy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Po usadnutí je hneď cítiť, že interiér auta je čisto z pera automobilky Škoda, alebo ak chcete, z dielne koncernu. Takmer všetky komponenty nájdete v iných modeloch. Materiály v ňom sú smerované skôr na pracovné alebo na voľnočasové využitie. Palubná doska je do dĺžky pocitovo veľmi krátka. Ak vyslovene chcete luxusnejšie prevedenie, môžete sa zamerať na výbavu L&K. Sedadlá sú rozmerovo vyhovujúce, avšak typicky trochu tvrdšie a s kratšími sedákmi. Posed za volantom už nie je ako v osobnom aute. Sedíte podobne ako na stoličke, priestoru v oblasti nôh ale veľa nečakajte. Čo sa týka priestoru pre ostatných spolucestujúcich, je absolútne v norme vzhľadom na rozmery auta. 4 dospelé osoby sa v ňom odvezú úplne v pohode. Modernizované verzie sa od tých starších vo vnútri líšia iba v detailoch. Iné sú rádia, použité materiály, či tvar volantu. Chválim aj odkladací priestor na vrchu palubnej dosky. Nie každý kus ho má však zatvárateľný, čo je škoda. Variabilita interiéru? Niekto ju chváli, mne však vôbec úžasná neprišla. Zadný rad sa síce dá posúvať, operadlá menia sklon, ale môže sa stať, že dôjde k "amputácii dolných končatín". Po sklopení zadných sedadiel tiež nevznikne rovný priestor, takže za nás ďalšie mínus. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rozmermi karosérie Yeti nie je veľký. Je dlhý 4222 mm, široký 1793 mm a vysoký 1691 vysoký. Rázvor náprav je 2578 mm.  Objem kufra je 405 litrov, po sklopení sedadiel až 1760 litrov. Takže ak chcete tradične veľký kufor od Škody, musíte zablúdiť k Octavii alebo Superbu. Ak niekedy navštívite Čínu, možno natrafíte aj na dlhšiu verziu, ktorá má rázvor predĺžený o 60 mm a rezervné koleso namontované na kufrových dverách. Svetlá výška je neohurujúcich 18 centimetrov, mestská verzia len 16 cm. Maskuje ju veľká medzera medzi blatníkom a kolesom.  Hmotnosť brzdeného prívesného vozíka s motorom 2,0 TDI 4x4 je 2100 kg. Ale pozor. Najslabšie verzie môžu ťahať sotva polovicu.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory a prevodovky

Benzínových motorov bolo niekoľko druhov. Aj keď mali rovnaký obchodný názov, rovnaký objem, boli konštrukčne iné. Rozdiel medzi nimi spoznáte podľa modernizácie. Staršie menšie motory mali rozvodovú reťaz, po modernizácii rozvodový remeň. Najväčšie 1,8čky vždy reťaz. 1,2 slabšia a staršia konzumuje zhruba 7,3 litra, novšia silnejšia 6,8 litra. Slabšia staršia 1,4ka 7,5 litra, novšia 7,4 litra. Najsilnejší zástupca s objemom 1,4 litra konzumuje v priemere zhruba 8,3 litra. 1,8čka vie jazdiť aj za 8,5 ale aj za 10. Všetko závisí od prevodovky, pohonu a váhy pravej nohy. Maximálna rýchlosť najslabšej benzínovej motorizácie je 173 km/h, tej najsilnejšej rovných 200 km/h. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa pohybuje od 11,7 s do 8,3 s.

Motor Rok výroby Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) 4x4  Prevodovka 
1,2 TSI 2009 - 2015 77 (105) 175  nie 6-st. manuál / 7-st. DSG (DQ200)
1,2 TSI 2015-2017 81 (110) 175  nie 6-st. manuál / 7-st. DSG (DQ200)
1,4 TSI 2010 - 2015 90 (122) 200  nie 6-st. manuál / 7-st. DSG (DQ200)
1,4 TSI 2015 - 2017 92 (125)  200  nie 6-st. manuál / 7-st. DSG (DQ200)
1,4 TSI 2015-2017 110 (150) 250  áno 6-st. manuál / 6-st. DSG (DQ250)
1,6 MPI 2014-2017 81 (110) 155 nie 5-st. manuál / 6-st. DSG (DQ250)
1,8 TSI 2011-2017 112 (152) 250 áno 6-st. manuál / 6-st. DSG (DQ250)
1,8 TSI 2009-2017 118 (160) 250  áno 6-st. manuál

Ak by som si mal Yetiho kúpiť, najskôr by bol v niektorej z naftových verzií. Relatívne spoľahlivé sú všetky, pri starších motoroch s kódom EA189 pozor na kauzu Dieselgate a s tým spojené prehrávanie softvéru. Kolujú na to rôzne názory. Po debate s niekoľkými mechanikmi ja osobne zastávam názor neprehrávať, kým to nie je naozaj nutné. Priemerná spotreba 1,6 TDI sa pohybuje pod hranicou 5,5 litra nafty. Väčšie 2,0-litrové TDI s výkonom 81 kW (110 k) konzumujú zhruba 6 litrov nafty. Silnejšie 2,0 TDI s výkonom nad 103 kW (140 k) žerú do 7 litrov nafty, ak majú pohon 4x4, pár decilitrov radšej do kalkulácie prirátajte. Maximálna rýchlosť najslabšej naftovej motorizácie je 174 km/h, tej najsilnejšej 201 km/h. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa pohybuje od 12,2 s do 8,4 s.

Motor Rok výroby Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) 4x4 (opcia)

Prevodovka

1,6 TDI GreenLine 2010-2015 77 (105) 250 nie 5-st. manuál
1,6 TDI 2015-2017 77 (105 ) 250  nie 6-st. DSG 
2,0 TDI (EA189) 2009-2015 81 (110) 280  áno 5-st. manuál
2,0 TDI (EA288) 2015-2017 81 (110) 250  áno (iba so 6-st.) 5- a 6-st. manuál

2,0 TDI (EA189)

2009-2015 103 (140) 320  áno 6-st. manuál/ 6-st. DSG 
2,0 TDI (EA288) 2015-2017 110 (150) 340 áno 6-st. manuál/ 6-st. DSG
2,0 TDI 2009-2015 125 (170) 350 áno 6-st. manuál / 6-st. DSG
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Väčšina modelov mala len pohon prednej nápravy. Ak hľadáte auto prevažne na voľnočasové aktivity, rozhodne sa poobzerajte po pohone 4x4 v pakete Outdoor po modernizácii. Nebudete zbytočne limitovaný v zhoršených podmienkach, aj keď zázraky na počkanie nečakajte. Staršie modely mali Haldex 4, novšie Haldex 5.

Jazda a jazdné vlastnosti

Yeti používa koncernovú technológiu, konkrétne platformu A5 (Golf Mk6, Octavia II a i.). Vpredu je náprava typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie. Odtlmenie nerovností v kabíne nepatrí medzi tie najlepšie, ale je celkom fajn. Riadenie nie je dokonalé, mohlo by byť  viac precíznejšie. Pri jazde po nerovnom povrchu určite potešia dobré nájazdové uhly karosérie a tiež skutočnosť, že na podvozku prakticky nič netrčí. 
Prvé kilometre po spevnenej cesty boli pre mňa bez emócie. Úplne chladné auto, ktoré sa v zákrutách nakláňa a pri rýchlejšej jazde je citeľne nedotáčavé. Ale keďže bol ešte v okolí sneh, tak som sa rozhodol vyskúšať potenciál auta. Veľmi ma zamrzelo, že som ostal limitovaný pohonom iba prednej nápravy.  Jednoducho kde to nešlo predom, išlo to na spiatočku. Jednoznačne teda opäť na voľnočasové, alebo pracovné určenie odporúčame skôr verziu 4x4, aj za cenu vyššej spotreby. Ak do mesta, tak stačí prednokolka. 
Za redakciu musím pochváliť adaptívne predné svetlomety. Isto nad nimi pri kúpe pouvažujte. Svietia celkom dobre. K výhľadu z auta výčitky nemám. Možno akurát k spätným zrkadlám, ktoré na môj vkus veľmi slabo pokrývajú slepé miesta. V Yeti nesedíte oveľa vyššie ako v bežnom osobnom aute, takže nadhľad nad situáciou na ceste nečakajte. 

Yeti používa koncernovú technológiu, konkrétne platformu A5 (Golf Mk6, Octavia II a i.). Vpredu je náprava typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie. Odtlmenie nerovností v kabíne nepatrí medzi tie najlepšie, ale je celkom fajn. Riadenie nie je dokonalé, určite by mohlo byť  precíznejšie. Pri jazde v teréne určite potešia dobré nájazdové uhly karosérie a tiež skutočnosť, že na podvozku prakticky nič netrčí. 

Prvé kilometre po spevnenej ceste boli pre mňa bez emócie. Relatívne chladný model, ktorý sa v zákrutách nakláňa a pri rýchlejšej jazde je citeľne nedotáčavý. Ale keďže bol ešte v okolí sneh, tak som sa rozhodol vyskúšať potenciál auta. Veľmi ma zamrzelo, že som ostal limitovaný pohonom iba prednej nápravy. Jednoducho kde to nešlo predom, išlo to na spiatočku. Jednoznačne teda opäť na voľnočasové alebo pracovné určenie odporúčame skôr verziu 4x4, aj za cenu vyššej spotreby. Ak prevažne do mesta, určite vystačí predokolka. 

Za redakciu musím pochváliť adaptívne predné svetlomety. Isto nad nimi pri kúpe pouvažujte. Svietia naozaj dobre. K výhľadu z auta výčitky nemám. Možno akurát k spätným zrkadlám, ktoré na môj vkus veľmi slabo pokrývajú slepé miesta. V Yeti sedíte ako na stoličke, avšak nie oveľa vyššie ako v bežnom osobnom aute, takže nadhľad nad situáciou na ceste nečakajte.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Spoľahlivosť

Naftové motory trápia zvyčajne klasické problémy. Dvojhmotný zotrvačník spolu so spojkou, turbo, EGR, DPF. Vstrekovače naftových motorov doslova trpia pri nekvalitnej nafte. Staršie benzínové motory, ktoré majú rozvody riešené reťazou, nie sú najšťastnejšie riešené. Reťaz sa vyťahá a môže preskočiť. Výnimočne sa vyskytujú aj problémy s turbom. Či už benzínové, ale aj naftové motory si celkom radi potiahnu olej. Interval výmeny zbytočne nenaťahujte. Prevodovky, najmä tie automatické vyžadujú starostlivosť. Je nutné meniť olej a podrobiť ju kalibrácii. Dajte si pozor aj na manžety poloosí. Benzínové motory po r. 2015 dostali modernizované motory. Zmenil sa trošku výkon, o rozvod menších benziňákov sa staral remeň. Veľmi ťažko konštatovať, ktorý benzínový motor vybrať. Ak silou mocou chcete benzín, skôr sa zamerajte na kusy po modernizácií. Niektoré skôr známe problémy stihli odstrániť. Ak by som si mal kúpiť Yetiho, určite by som sa zameral skôr na naftových zástupcov na trhu. Je to trochu väčšia istota prevádzky, aj keď nie oveľa.  

Ojazdenejšie Yeti má zvyčajné vybité stabilizačné tyčky a silentbloky či čapy na predných nápravách. 

Yetiho často trápia elektrické bolesti. Ak má auto štartovanie riešené tlačidlom, čoskoro začne s vysokou pravdepodobnosťou odmietať svoju poslušnosť. Rovnako sú časté problémy s ovládaním kúrenia, s reproduktormi, či s ovládaním spätných zrkadiel. Pár majiteľov hlási problémy aj s elektroinštaláciou na motore. Automatické rozsvecovanie svetiel je náladové. Zadný stierač niekedy pracuje veľmi ťažko a dáva to patrične najavo škrípaním. 

Pomaly sa začína objavovať aj hrdza. Najmä v prípade kusov, ktoré dostávali zabrať v náročnejších podmienkach. Najviac citlivé sú miesta v blízkosti kolies a podvozku. Pri kusoch so strešným oknom sa zamerajte na jeho tesnosť. Po čase sa v interiéri začnú s určitosťou ozývať pazvuky. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk

Autor: Daniel Miklóši 

Škoda Yeti. Auto, ktoré v dobe príchodu na trh od Škodovky čakal asi málokto. Netypické SUV na podvozku sesterskej Octavie nebolo nikdy v priamom slova zmysle autom vhodným do terénu. Áno, bola možnosť obstarať si ho aj s pohonom 4x4, ale celková konštrukcia auta zodpovedá skôr mestskému crossoveru, aj keď kvalita spracovania a celková tuhosť nebola zlá. V ponuke boli benzínové motory 1,2 TSI, 1,4 TSI, 1,8 TSI a naftové 1,6 TDI a 2,0 TDI. Ponuka prevodoviek zahŕňala okrem klasického manuálu aj DSG - dvojspojkový automat v dvoch verziách. 6-stupňový s mokrými spojkami alebo 7-stupňový so suchými. Čo zvoliť? Asi najlepšou voľbou z hľadiska dlhodobej prevádzky vidím riešenie v 2,0 TDI s manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. Benzínové varianty TSI mali svoje klasické nedostatky s rozvodmi riešenými reťazou a zvýšená spotreba oleja je tiež klasickým problémom týchto inak pružných a kultivovaných motorov. Ak už zvažujete kúpu 1,2 TSI alebo 1,4 TSI, voľte verzie s emisnou normou Euro 6, v ktorej už sú rozvody riešené gumeným remeňom a nie sú slabinou. Motoru 1,8 TSI by som sa vyhol úplne z dôvodu vysokej spotreby oleja a problémami s piestnymi krúžkami.   

Klady vozidla

  • vcelku praktické, dobrá dostupnosť náhradných dielov a servisu, slušné výbavy aj spracovanie;
  • variabilita vnútorného priestoru, relatívne kompaktné rozmery, dobrý výhľad z auta;
  • pri opätovnom predaji si slušné kúsky celkom dobre držia cenu;
  • ani jeden z ponúkaných motorov s normou Euro 6 už nie je vyslovene rizikový, problémy reťazových rozvodov u 1,2 TSI a 1,4 TSI benzínov vyriešili remene, stále sa však môže vyskytovať problém so zvýšenou spotrebou oleja najmä u motorov 1,4 TSI a 1,8 TSI;
  • slušná antikorózna ochrana.

Zápory vozidla

  • pozor na kusy, ktoré niekto užíval aj ako terénne auto, na toto Yeti nie je stavaný aj keď príležitostne si s ľahkým terénom poradí;
  • vyššia spotreba paliva ako by ste možno čakali. Nie veľmi aerodynamická karoséria, pohon 4x4 a pohotovostná hmotnosť 2,0 TDI dokážu priemer vyhnať aj k 8 litrom na 100 km;
  • kúpu motorov spriahnutých s automatickou sedemstupňovou prevodovkou odporúčam dobre zvážiť pre jej vyššiu poruchovosť vzhľadom na typ konštrukcie. Ak chcete automat, tak radšej šesťstupňovú DSG;
  • motor 1,2 TSI a 1,6 TDI je pre toto auto trochu slabý, a tak kusy s vyšším nájazdom už môžu byť pomerne unavené;
  • vďaka svojmu tvaru menej praktický batožinový priestor;
  • ako každá Škoda, aj Yeti je v obľube zlodejov pre jeho možnosti použitia náhradných dielov či výbavových prvkov;
  • pozor na autá s DSG prevodovkou po úprave výkonu chipom a následne prekročené limitné hodnoty krútiaceho momentu prevodovky. Výrazne sa tým skráti životnosť a oprava nebude lacná.

Hodnotenie Autoporadcom 7/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť/Nekúpiť

Aký je sumár? Yeti nie je určite najkrajším autom na trhu. Bol to prvý počin značky v kategórii vozidiel na voľný čas. Je to auto s prižmúrením oka vhodné aj do rodiny, aj pre mladých, ktorí radi cestujú za dobrodružstvom. Plusom sú hlavne možnosť dobrej výbavy v kombinácii s celkom spoľahlivými naftovými motormi, aj keď majú svoje neduhy. Najväčšou slabosťou sú problémové benzínové motory. Nie každému bude vyhovovať nastavenie podvozku, ktoré nie je výrazne komfortné na obyčajné cesty, či tiež kvalita materiálov v kabíne. Čo mňa veľmi mrzí je, že drvivá menšina predávaných kusov nemá pohon oboch náprav a tiež ma mrzí nižšia svetlá výška. Všeobecné celkové hodnotenie po spriemerovaní možností auta je 6 bodov, niektorým verziám by som dal pokojne aj viac. Na druhej strane, vzťah ceny a protihodnoty je takmer rovnaký. Nákupná cena je vyššia, ale zas si celkom dobre drží cenu. Najstaršie kusy v najhoršom stave začínajú na cenovke 6000 eur. Horná hranica sa aktuálne pohybuje na cenovke 20 000 eur, a to už je vzhľadom na vek, najazdené kilometre a iné dôležité kritéria veľmi veľa peňazí. Ak by som si mal ja Yetiho kúpiť, tak by to bol niektorá naftová verzia po modernizácii.