O autonómnych autách sa hovorí už dlhé roky, no až posledná doba ich približuje k realite. Prototypy mnohých výrobcov už brázdia cesty bez zásahu vodiča. Technológia má však zatiaľ isté obmedzenia a komerčné využitie tu ešte pár rokov nebude. No už dnes ponúkajú mnohé autá „poloautonómny režim“, ide o kombináciu adaptívneho tempomatu a asistenta udržiavania jazdných pruhov. Na diaľniciach, kde nie sú prudké zákruty, funguje systém výborne. Mnohí vodiči sa preto začínajú možno až príliš spoliehať na schopnosti auta a riadeniu nevenujú až takú pozornosť. V mysliach im asi prebieha myšlienka: „Veď elektronika predsa zasiahne za mňa, nie?“

 

„Pravdepodobnosť vzniku nehody je o 50% nižšia ak máte zapnutý Autopilot. Aj naša prvá verzia je takmer dvakrát taká dobrá ako vodič,“ hovorí Musk na margo poloautonómneho systému, ktorý volajú v Tesle Autopilot.

Je vôbec rozumné spoliehať sa na schopnosti auta? Elon Musk hovorí áno. „Pravdepodobnosť vzniku nehody je o 50% nižšia ak máte zapnutý Autopilot. Aj naša prvá verzia je takmer dvakrát taká dobrá ako vodič,“ hovorí Musk na margo poloautonómneho systému, ktorý volajú v Tesle Autopilot. Autopilot Tesly využíva na orientáciu v priestore kamery, radar a infračervené senzory. Vďaka tomu vie, kam má auto poslať, či má zrýchľovať, brzdiť a zatáčať. Systém zatiaľ nie je neomylný a automobilka ho odporúča využívať iba na diaľniciach (ako aj iné automobilky, ktoré majú rovnakú technológiu).

 

Mnohí užívatelia ukazujú nepríjemné skúsenosti s Autopilom, ktorý zatiaľ nefunguje bezchybne. Elon Musk napriek tomu tvrdí, že pomáha znižovať pravdepodobnosť nehody. Aj keď toto tvrdenie podložia overené čísla až neskôr, ja s Muskom súhlasím. Dôvod? Mnohí vodiči sa nevenujú dostatočne riadeniu. Namiesto sledovania cesty hľadia do mobilu, multimediálnych systémov alebo sa „starajú“ o deti na zadných sedačkách, istý faktor tu zohráva aj únava. Aj podľa štatistík polície je najväčší počet nehôd zapríčinený nedostatkom pozornosti. My ľudia totiž nemáme stále 100% koncentráciu a preto takéto systémy pomôžu znížiť nehodovosť. Samozrejme to neznamená, že sa máte spoliehať iba na systémy, aspoň nie v ich rannej fáze.

 

Už dnes je jasné, že plne autonómne automobily budú šoférovať lepšie ako my. Možno to nebude o 2-3 roky, ale raz to príde. Aj keď ja osobne sa volantu nevzdám tak ľahko...

 

Skúsenosti s Autopilotom v Tesle sú rôzne. Niektorí užívatelia ukazujú, ako mimo diaľnic nefunguje. Jeden používateľ však zverejnil video, kde auto zabránilo zrážke.

Zdroj: cargurus