Veľa inzerátov, cez ktoré sa preklikáte pri výbere vozidla, chce upútať na pohľad, a tak v nich svieti veľkým PLNÁ VÝBAVA. Opak je vždy pravdou. Väčšinou má auto automatickú klímu, xenóny a v lepšom prípade aj kožené čalúnenie. Prémiové nemecké značky už pred 3 desaťročiami nabehli na systém konfigurovania auta klientom. Do áut ponúkajú toľko rozmanitých prvkov, že je fakticky nemožné mať auto v PLNEJ VÝBAVE. Alebo je?

Na začiatok chcem upozorniť, že pojem PLNÁ VÝBAVA skutočne neexistuje a ani nebude. Nielen v minulosti, ale obzvlášť v dnešných časoch, keď máte na výber obrovské množstvo príplatkových prvkov, je nemožné do vozidla „naládovať“ všetko. Niektoré veci totiž vylučujú ďalšie, prípadne sa ich výrobca rozhodol nekombinovať spolu.

Plná výbava je naučený "fígeľ", ako prezentovať predávané auto na inzeráte. Dá sa však považovať za zavádzanie klienta.

Existujú tak vozidlá bez vzduchového pruženia, ale s najvyšším možným audiosystémom (subwoofer miesto kompresora) alebo športové sedadlá bez odvetrávania (v niektorých prípadoch výrobca neumožňuje pri tvarovaní sedadla ponúkať aj vetracie otvory a vetráky v sedadle). Tých prípadov je však mnohonásobne viac. Obzvlášť markantné spojenie plná výbava je používané v spojení s nemeckými značkami, ktoré ponúkajú obrovské množstvo príplatkových prvkov a nie sú tak rozdelené podľa stupňov výbavy, ako napríklad japonské automobily.

Nedávno sa však objavilo na internete vozidlo, ktoré by mohlo pojem plná výbava naozaj dosiahnuť. Ide o staršie BMW 540i generácie E39. I keď zaujímavejším a vyhľadávanejším variantom by bol model so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, zákazník si priplatil za 5-stupňový automat.

V popise výbavy, ktorý je priložený nižšie, je zrejmé, že vozidlo má naozaj „skoro“ všetko. Ako každý výrobca, aj BMW má príplatkové prvky, ktoré vylučovali iné príplatky. Spomeniem napríklad UV čelné sklo, ktoré ste si nemohli kúpiť s navigačným systémom. Poznáte ho tiež podľa fialového odtieňa. Toto konkrétne vozidlo má navigačný systém, a tak UV čelné sklo nemá. Takýchto prvkov je tu ešte viac.

Prístrojový panel z M5 je jedným z dorobených detailov, z výroby ho mala len originálna M5-ka.

Po určitom čase hľadania by sa naozaj mohlo zdať, že vozidlo má teda všetko, čo sa dalo kúpiť. Našiel som však 1 položku, za ktorú si zákazník z nepochopiteľných dôvodov nepriplatil. Je ním športovejšie naladený podvozok (kód výbavy 227), ktorý v tej dobe BMW kombinovalo so vzduchovým odpružením zadnej nápravy. To bolo pri motorizácii 540i a prevedení kombi v sérii, jeho športovejšia verzia však nie. Vo výpise výbavy ho tento konkrétny kúsok nemá.

Inzerované auto má mnoho detailov, ktoré môžu vyššiu cenu aj ospravedlniť.

Niekto by mohol namietať, že sa nachádza v jednom z dvoch paketov, ktoré sú spomenuté. Paket Business však obsahoval vnútorné a vonkajšie automaticky stmievateľné zrkadlá, PDC, xenónové svetlomety, automatickú klimatizáciu, palubný počítač s rozšírenými funkciami a multifunkciu na volante. Paket Exclusive pridal sklenené strešné okno, velúrové koberčeky, elektrické nastavenie predných sedadiel, vyhrievanie predných sedadiel a kožu. Ani v jednom z nich tak toto odpruženie nie je.

Vozidlo nemá vo výbave športovejšie naladenie podvozka, majiteľ tak na 1 príplatkovú položku pozabudol.

Napriek takto „natlačenej“ výbave je to veľmi zaujímavý exemplár, ktorý má podľa predajcu najazdených necelých 230-tisíc km. Automobil je tiež v individuálnej farbe Estorilblau a aktuálne je už rezervovaný. Cena mala byť na úrovni takmer 18-tisíc eur, čo ozaj nie je málo za 17-ročné auto (rok výroby 2000). Príplatková výbava a niektoré prvky (M5 prístrojový panel, M5 vnútorné zrkadlo, osvetlené kľučky dverí alebo H&R podvozok) však môžu cenu ospravedlniť, i keď stále tu bude to povestné ale. Čo vy, uprednostnili by ste takúto výbavu aj keď s automatickou prevodovkou, alebo by ste si vybrali radšej „raritnejšiu“ verziu s manuálnou prevodovkou, prípadne najvyššiu verziu M5 (i keď dostupnú len v sedane)?

Výpis príplatkovej výbavy 

S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S261A Side airbags for rear passengers
S302A Alarm system
S308A BMW light alloy wheel, cross spoke 42
S316A automatic trunk lid mechanism
S320A Deleted, model lettering
S352A Insulating double-glazing
S354A Green windscreen, green shade band
S386A Roof railing
S403A Glass roof, electrical
S417A Roller sun vizor, rear door
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S441A Smoker package
S455A Active seat for driver and passenger
S456A Comfort seat with memory
S464A Ski bag
S469A Integrated child seats
S494A Seat heating driver/passenger
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S508A Park Distance Control (PDC)
S522A Xenon Light
S536A Auxiliary heating
S609A Navigation system Professional
S620A Voice control
S629A Car telephone (GSM) w card reader, front
S672A CD changer for 6 CDs
S677A HiFi System Professional DSP
S710A M sports steering wheel, multifunction
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S785A White direction indicator lights
L801A National version Germany
S863A Retailer Directory Europe
S879A On-board vehicle literature German
S970A Business Package
S980A Exclusive package
S202A Steptronic
S210A Dynamic stability control
S220A Self-levelling suspension
S249A Multifunction f steering wheel
S438A Fine wood trim
S520A Fog lights
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S555A On-board computer V with remote control
S851A Language version German
S431A Interior mirror with automatic-dip
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S473A Armrest front
S488A Lumbar support, driver and passenger
S602A On-board monitor with TV
S694A Provisions for BMW 6 CD changer