Čím viac stupňov, tým lepšie?

Čím má prevodovka viac stupňov, tým vie udržať motor v optimálnom spektre otáčok pre minimálne straty a maximálnu efektivitu. Navyše, nejde len o počet prevodových stupňov, ale aj o oveľa prepracovanejší a inteligentnejší softvér prevodoviek. Honda si takúto prevodovku patentovala. Tretia spojka má zaručiť plynulejšie radenie nižším prepadom krútiaceho momentu. Pri impozantných 11 stupňoch však vyvstáva otázka, či nebude prevodovka stále radiť. Nezabúdajme však, že ešte donedávna bolo zlatým pravidlom pri automatických prevodovkách 4 až 5 stupňov a kto mal manuálny „šesťkvalt“, ten bol pánom situácie. 

Čím viac stúpali nároky na optimalizáciu emisií a spotrebu paliva, výrobcovia prichádzali so 7, 8 a niektorí dokonca s 9-stupňovými automatmi. No a Porsche ponúka 7-stupňový manuál! Posledný stupeň je vyložene rýchlobeh na diaľnicu. Akokoľvek budeme namietať, že čo je veľa to je veľa, tieto prevodovky v reále fungujú. Na dlhých trasách motor zbytočne netočí vysoké spektrum otáčok, ale prevaľuje sa „nad voľnobehom“. Takto naladiť môžete aj povedzme 5-stupňovú prevodovku. Jednotlivé preskoky medzi prevodovými stupňami však stále budú kompromisné a dynamika auta tým utrpí. Konkrétny príklad? Honda Accord 8G. 2,4 litrový benzín má 201 koní a 5-stupňový automat s "dlhou prevodovkou". Pri diaľničných rýchlostiach točí na pomery benzínových atmosfér veľmi nízke otáčky. Dlhé sú aj nižšie prevodové stupne a jednotlivé preskoky medzi nimi veľké. A veru, dynamika pomerne silnému motoru neodpovedá. S "kratším" manuálom je to úplne iná káva.

Názory na 11 stupňov sa líšia

Ford, GM a Lexus – všetci predstavili 10-stupňové prevodovky. Kde sa honba na prevodové stupne zastaví? Podľa ľudí z Fordu, viac ako 10 stupňov neprináša žiadne podstatné výhody. Názor nezdieľa GM, ktorý spolu s Michiganskou technickou univerzitou vyvíja 11-stupňovú trojspojkovú prevodovku. Tá má dokonca aj pre spätný chod 2 prevodové stupne. "Súhlasím s tým, že 10 stupňov sa zdá byť limitom, ale pamätajte, že len pred desiatimi rokmi sme považovali za dostatočných šesť rýchlostí. Ak môžete pridať ďalšie možnosti prevodových stupňov, ktoré sú schopné nakonfigurovať radenie tak, že v prípade potreby preskočíte prevodové stupne... prečo nie?" Hovorí Darrell Robinette, profesor univerzity. Mali by to dosiahnuť bez zvýšenia nákladov, veľkosti a hmotnosti. To je už optimistické vyhlásenie, každopádne držím im prsty.

10-stupňová dvojspojková prevodovka GM

Univerzálny kľúč?

Ak sa vám nepozdáva idea trojspojkovej prevodovky, ktorá konštantne loví správne prevodové stupne, podľa Robinetta vie „skriňa“ pracovať aj ako 7-stupňová. Podľa požiadaviek na výkon, nastavení softvéru a rozdielnej práci plynového pedálu vodiča až ako 11-stupňová. Preradenie a podradenie nesprevádza pokles krútiaceho momentu a nie sú potrebné iné zmeny na pohonnom ústrojenstve. Jedná vec je teória, iná prax... Počkajme si preto na sériové nasadenie prevodovky. Jej viacstupňoví (7-9 stupňov) predchodcovia sa však osvedčili.

Zdroj: carmagazine, roadandtrack, autoguide 

Zdroj foto: Honda, carmagazine, GM