Pre jeseň sú typické nižšie teploty často spojené s prízemným mrazom, hmlou a zníženou  viditeľnosťou. Účastníci cestnej premávky musia počítať s nepríjemnými podmienkami na cestách a vodiči by mali svoje vozidlo zodpovedne pripraviť na aktuálnu situáciu. Na čo si dať pozor a čo pred jazdou skontrolovať?

Odborníci odporúčajú dodržiavať bezpečnú vzdialenosť (minimálne 2 sekundy) od vozidla pred vami a predvídať reakcie iných vodičov. V tomto období dvojnásobne platí pravidlo „vidieť a byť videný“, najmä pre chodcov a cyklistov.

Povrch vozovky môže byť klzký krátko po daždi, kedy sa mieša voda s prachom a vzniká nebezpečenstvo šmyku. Popadané lístie zo stromov alebo prízemné mrazy tiež pridajú podiel a šanca vzniku nehody sa rapídne zvýši. Odborníci odporúčajú dodržiavať bezpečnú vzdialenosť (minimálne 2 sekundy) od vozidla pred vami a predvídať reakcie iných vodičov. V tomto období dvojnásobne platí pravidlo „vidieť a byť videný“, najmä pre chodcov a cyklistov.

 

Kontrolu by nemali podceniť ani vodiči práve zakúpených jazdených áut, predchádzajúci majitelia sa o ne nemuseli dôkladne starať alebo prípravu na chladné jesenné a nasledujúce zimné mesiace z dôvodu predaja už ani neriešili. Najväčší slovenský predajca ojazdených automobilov začína s postupnou prípravou už v októbri. „Dolievame nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov, kontrolujeme stav batérií a mrazuvzdornosť chladiacich kvapalín. Do vozidiel s dieselovými motormi dolievame aditíva, aby nafta nezamrzla,“ komentuje prípravu prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček a dodáva: „kontrola bŕzd, svetiel a stavu kvapalín patria medzi prvky, ktoré kontrolujeme štandardne celoročne.“ Polícia a odborníci pripravili na jesenné obdobie zoznam odporúčaní, na čo by sa motoristi mali zamerať.

Brzdy
Perfektný stav u bŕzd neznamená len ich rýchly účinok. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá súčasne a s rovnakou intenzitou. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že je všetko v poriadku, kontrola na skúšobnom zariadení je pre brzdy tou najspoľahlivejšou cestou. Zároveň je treba skontrolovať stav brzdnej kvapaliny. Ak bod varu nezodpovedá norme (je nižší), mohlo by v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín, ktoré ovplyvňujú účinnosť bŕzd. To môže najmä v zime pri jazdách v horách predstavovať skutočné nebezpečenstvo.

 

Kvapaliny
Okrem kontroly hustoty a stavu chladiacej sústavy je veľmi dôležitá tiež kontrola množstva a koncentrácie nemrznúcej zmesi v sústave a eventuálne doplnenie chladiacej kvapaliny. Koncentrácia mrazuvzdorného prostriedku v chladiacej kvapaline musí byť min. 40 %. Pri studenom motore musí byť hladina medzi značkami „MIN“ a „MAX“. Pri teplom motore môže byť hladina nad značkou „MAX“.

 

Stierače
Stierače často bývajú neprávom považované za menej dôležité súčasti vozidla. Výmena sa odporúča podľa stavu gumy stieračov. Tie by nemali zanechávať výrazné šmuhy a vynechávať niektoré miesta. Nezabudnite doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov. Pri bežných stieračoch podkladajte pod celú dĺžku líšt napr. protimrazovú lepenku, aby neprimŕzali ku sklu. Pri aerostieračoch nastavte lišty do polohy, v ktorej sa dajú pohodlne odklopiť od skla (tzv. zimná či servisná poloha). Pokiaľ aj napriek tomu primrznú, neodtrhávajte ich násilím a nezapínajte ich. Môžete poškodiť lišty aj ich motor.

 

Batéria
Nároky na batériu sú v chladnom počasí obzvlášť vysoké. Pri nízkych teplotách má totiž k dispozícii iba časť kapacity. Vybitá batéria môže už pri niekoľkých stupňoch pod nulou zamrznúť.  Mechanici odporúčajú batériu pred začiatkom chladného ročného obdobia nechať skontrolovať, popr. ju nechať nabiť a svorky pólov nechať vyčistiť a riadne dotiahnuť. Hlavne v zime sa oplatí so sebou voziť štartovacie káble.

 

Svetlomety
V zimnom období jazdíme po tme častejšie, preto venujte pozornosť nastaveniu svetlometov. Tie musia byť nastavené tak, aby neoslňovali protiidúcich vodičov, ale pritom účinne osvetľovali vozovku. Tiež pamätajte na to, že zašpinené svetlomety majú slabší účinok preto ich pravidelne čistite.

 

Nezabudnite, že len denné svetlá v zime nestačia. Zozadu vás totiž na väčšine áut nie je vidieť. Svietenie i cez deň, ktoré výrazne napomáha bezpečnosti cestnej premávky, je na Slovensku zavedené od roku 2009. Zapnite hmlové svetlá v prípade potreby, počas jazdy v kolónach len prvý a posledný v rade, aby neboli oslepení ďalší vodiči.

 

„Stále častejšie sa v slovenských autobazároch objavujú ojazdené autá so zavedeným denným svietením. Počet ojazdených áut s týmto bezpečnostným prvkom v tomto roku zaznamenal nárast o 33,6 %, tvorili 44,8 % predaných áut,“ uviedol prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček.

 

Pozor na chodcov
Polícia v rámci bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky odporúča znížiť rýchlosť, zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami. Osobitou kapitolou sú chodci. Práve oni sú najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. Neoddeliteľnou súčasťou odevu by mali byť reflexné prvky, ktoré za zníženej viditeľnosti môžu za určitých okolností predísť stretu vozidla s chodcom.