„Vodíkové autá sú budúcnosťou.“ Túto vetu ste mohli počuť už nespočetne veľakrát. V realite však narazia záujemcovia o vodíkové auto na jeden zásadný problém, a tým je slabá infraštruktúra. V Kalifornii však na tom už kompetentní ľudia pracujú a otvárajú nové čerpacie stanice. Na trase Los Angeles – San Francisco vznikla tzv. „Kalifornská vodíková diaľnica“. S vodíkovým autom dokážete prejsť trasu dlhú takmer 1 600 km, vďaka novo budovanej verejnej sieti čerpacích staníc.

 

"Nechcem auto, ktoré ma odvezie iba do práce a späť a potom ho musím znovu nabiť. Chcem také auto, s ktorým môžem jazdiť neustále. Natankovanie triedy B trvá iba niekoľko minút."

Majitelia vodíkových áut sa po novom dostanú zo San Francisca až do Los Angeles

Zákazníci značky Mercedes-Benz si vodíkovú diaľnicu vyskúšali a uplynulý týždeň prvý raz prešli so svojimi triedami B F-CELL z južnej Kalifornie do severnej. Umožnilo to otvorenie novej stanice v Coalinga v blízkosti medzištátnej diaľnice Interstate 5. Tím pozostávajúci z piatich vozidiel využil počas trojdňového výletu celkovo štyri stanice a prešiel pritom takmer 1 000 míľ. 


Loki Efaw, už od roku 2011 vodič automobilu triedy B F-CELL, je presvedčený o budúcnosti technológie palivového článku: „Nechcem auto, ktoré ma odvezie iba do práce a späť a potom ho musím znovu nabiť. Chcem také auto, s ktorým môžem jazdiť neustále. Natankovanie triedy B trvá iba niekoľko minút. A tak to aj malo byť. Preto je výstavba vodíkových čerpacích staníc absolútne nevyhnutná. Tento výlet je toho dôkazom.”

Tankovanie Mercedesu triedy B F-Cell trvá necelé tri minúty

Sieť vodíkových čerpacích staníc slnečného štátu je v súčasnosti obmedzená na 10 staníc. V priebehu najbližších rokov je však v pláne jej značné rozšírenie. Iba v roku 2016 majú otvoriť viac ako 40 verejných vodíkových čerpacích staníc. Tyson Eckerle, manažér projektu pre infraštruktúru bezemisných vozidiel v Kalifornii, sa výletu zúčastnil a spravil si tak priamo obraz o pokroku: „Pre štát Kalifornia je spojenie týchto dvoch trhov neuveriteľne vzrušujúce. Ísť s reálnymi zákazníkmi na tento výlet a poznať, ako dobre vozidlá s palivovým článkom zapadajú do ich života, bol pravý nefalšovaný pôžitok ‒ najmä teraz, keď sieť čerpacích staníc rastie. Vďaka patrí značke Mercedes-Benz a partnerom Linde, First Element Fuels a Hydrogen Frontier za ich úsilie.“


Energia pre pohon triedy B F-CELL vzniká reakciou vzdušného kyslíka s vodíkom na palube v palivovom článku. Priamo vo vozidle nevznikajú žiadne škodliviny, iba čistá vodná para. Vďaka vysokotlakovému palivovému systému s tlakom 700 barov má vozidlo dojazd približne 400 kilometrov. Auto dokážete natankovať doplna pod tri minúty. Mercedes-Benz vyrába vodíkové „Béčko“ od roku 2010 a odvtedy je v každodennom nasadení u zákazníkov na európskom a americkom trhu. Flotila vodíkových áut Daimler prekročila hranicu 300 kusov. Klienti, ale aj výskumníci najazdili na vodík viac ako 12 miliónov kilometrov.


Vývoj novej generácie elektromobilov s palivovým článkom značky Mercedes-Benz je na ceste. Spoločnosť plánuje uviesť nový vodíkový model na trh v roku 2017.  

 

Zdroj: tlačová správa