Zámerne píšem o výrobcovi automobilov, nakoľko karbónové disky začali najprv predávať spoločnosti špecializujúce sa na disky. Prvým výrobcom, ktorý použil karbón pri výrobe diskov (ak nerátam pokusy Citroenu v 70-tych rokoch), bol Koenigsegg na modeli Agera R.

Uhlíkové vlákna možno v budúcnosti nájdu svoje uplatnenie aj na výrobu kolies.

Medzi ďalšie automobilky patril Ford, ktorý ponúkal karbónový disk pre svoj model Shelby GT350R. Tu však išlo o veľmi špeciálnu malosériovú výrobu. Disky boli dokonca lakované, čím zanikol typický farebný povrch karbónu. K Fordu sa chcelo pripojiť aj BMW a ponúkať karbónové disky už minulý rok. Avšak nejako to nevyšlo...

Podľa Porsche ide o najväčší opletací stroj na výrobu uhlíkových vlákien na svete.

Porsche tak prichádza s karbónovým diskom pre svoj špeciálny model 911 Turbo S Exclusive Series. Disky majú byť voči bežne používaným ľahšie o 8,5 kg, čo je podľa Porsche úspora 20 % na neodpružených hmotách. Celá sada diskov by teda mala vážiť približne 42,5 kg, jeden hliníkový disk okolo 10,5 kg a karbónový približne 8,5 kg.

Disky nebudú skrývať svoj farebný odtieň.

Disky sú pritom o 20 % pevnejšie voči zliatinovým a sú vyrobené z 2 častí. Stredná časť je z uhlíkových vlákien, zatiaľ čo okraj disku z opleteného uhlíkového vlákna. Ten vyrábajú na opletacom stroji, ktorý je podľa automobilky najväčší na svete s priemerom 9 metrov. Na impregnáciu použijú ešte živicu a následne po vychladnutí disky nalakujú ochranným čírym lakom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nové koleso je vyrobené z približne 18 km uhlíkových vlákien, čo je približne 8 metrov štvorcových. Nové kolesá budú dostupné od začiatku budúceho roka s priemerom 9Jx20 na prednú a 11,5Jx20 na zadnú nápravu. Porsche si novinku cení na úctyhodných 15 232 eur. Naozaj ako zadarmo...