Povedzme si na rovinu, ľudové autá sú všetko, len nie krásne. Pozrite sa na produkciu ktoréhokoľvek masového výrobcu a človek sa pri mnohých z nich začne zamýšľať, ako sa z „tohto“ mohli stať bestsellery?

Napokon to ale dáva zmysel. Ak sa chce auto páčiť masám, rozhodne nesmie vynikať, nesmie byť extravagantné a nepraktické. Nad krásou v drvivej väčšine vyhráva zdravý rozum k čomu patrí priestranný interiér, 4 miesta vnútri a veľký kufor. Ak k tomu pridáme stále prísnejšie požiadavky na pasívnu bezpečnosť chodcov a cyklistov, základné tvary mnohých áut určuje bezpečnosť. Preto je celkom ťažké vytŕčať z davu. Hrá sa na hodnoty ako je jednoduchosť, lacné masové riešenie a praktickosť. Tak to napokon robia aj ostatní a človek často právom nadobúda dojem, že šmrnc sa z mnohých áut vytráca. Unifikácia dizajnu zachvátila nielen strednotriednych konkurentov, ale aj luxusný segment. Rozoznať jednotlivé modely prémiových automobiliek, alebo generácie rovnakých typov je čoraz ťažšie aj pre trénované oko...

Pekných VW má, alebo mala automobilka viacero. No iste chápete rozdiel medzi pekný a krásny, však? :)

V produkcii výrobcu, pre ktorého sú horeuvedené fakty základnými hodnotami a sa ale nájde jedna výnimka. Pred časom som zostal stáť očarený autom, ktoré som nepoznal. Šok ma čakal, keď som sa dozvedel výrobcu. Prekvapenie ma naštartovalo k tomu, aby som zistil trochu viac.

Volkswagen Karmann Ghia (1955 – 1974)

Iniciatíva k vzniku tohto modelu prišla zvonka, samozrejme :-) V r1951 Wilhelm Karmann junior – riaditeľ známej a úspešnej karosárskej fabriky oslovil Heinricha Nordhoffa, vtedajšieho riaditeľa VW. Prišiel s nápadom postaviť na platforme chrobáka športové auto. Neochota k zmenám je vo VW asi zakorenená a Wihlelm nepochodil. Napriek odmietavému postoju sa nedal odradiť a v spolupráci s Luigi Segrem (Carrozzeria Ghia) pripravili prototyp. Keď ho v r1953 Nordhoffovi ukázali, bol nadšený. Dohodli sa, že s výrobou začnú čo najskôr. O dva roky neskôr sériové auto (typ 14) uzrelo svetlo sveta a v roku 1957 prišiel aj kabriolet. Cenovka 7.500 DM bola dvojnásobkom základného Beetle z ktorého vychádzala. Auto bolo drahšie aj preto, lebo technológia do značnej miery ručnej výroby bola omnoho zložitejšia. Napriek tomu oň bol veľký záujem. Od augusta 1955, kedy jeho výroba a predaj začali sa len prvý rok podarilo predať až 10 000 kusov. Za 10 rokov takmer pol milióna kusov!

 

Keďže prvá generácia VW Karmann Ghia stála na báze v tom čase prvej generácie ľudového Chrobáka Type 1, ani jazdnými vlasnosťami, ani dynamikou sa o športiaku nedalo hovoriť. Manažéri vo VW si to uvedomovali, a preto ho promovali ako štýlové 2+2 kupé. Postupne ako silneli motory v Chrobáku, rovnako sa zlepšovali aj v tomto aute. Prvá generácia končila s benzínovou atmosférickou 1,6-kou s výkonom 45 kW (60 k). 

Ako nástupcu v roku 1961 VW uviedol väčší model typ 34. Existoval už aj ako kombi no zásadne zmenil tvary pôvodného návrhu, čo negatívne ovplyvnilo jeho úspech. Vo výrobe ostal v Brazílii do roku 1974. Poslúžil aj ako základ pre športový VW Porsche 914. Neskôr tento typ v produkcii nahradilo Scirocco.

Som presvedčený, že táto karoséria je tou najkrajšou, aká kedy mala znak VW na kapote – čo poviete?