Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“, v čase od 15. novembra do 31. marca.

Používanie zimných pneumatík na Slovensku upravuje zákon č. 8/2009 Z.z. Jeho § 38 odstavec 1 hovorí: "Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou."

Radšej prezuť skôr ako neskôr

V praxi to teoreticky znamená, že mimo tohto obdobia môžete jazdiť na letných pneumatikách aj keď nasneží. V záujme vlastnej bezpečnosti a bezpečnosti ostatných účastníkov premávky je však rozhodne lepšie sa tejto kombinácii vyhnúť. Ak teda jazdíte vo vyššie položených oblastiach je určite rozumné prezuť na zimné pneumatiky skôr. Podľa zákona tiež môžu vodiči jazdiť po suchej ceste na letných pneumatikách aj v zimnom období. Je to však rozumné? Rozhodne nie! Zimné pneumatiky sa totiž od letných líšia nielen členitejším dezénom s malými lamelami, ktoré pomáhajú držať stabilitu na snehu, či často lepšou schopnosťou odvodu vody. Ich hlavný rozdiel je v použitej zmesi. Zmes pre zimné pneumatiky totiž obsahuje silicu a rôzne zmäkčovadlá, ktoré zabraňujú stvrdnutiu pneumatiky pri nízkych teplotách. Ak teda budete jazdiť pri nízkych teplotách na letných pneumatikách, zmes gumy, z ktorej sú vyrobené, stvrdne a pneumatiky budú schopné prenášať menšie bočné sily. To v praxi znamená, že vozidlo sa hlavne na vlhkej, alebo mokrej ceste rýchlejšie dostane do šmyku. To môže nepríjemne prekvapiť najmä vodičov, ktorí jazdia známe trasy "odskúšanými" rýchlosťami. Rovnako majú takéto pneumatiky na vlhku dlhšiu brzdnú dráhu. Suchá zima v našich podmienkach je fakticky len mýtus. Môže mať takých aj niekoľko dní po sebe, ale s chladným počasím je spojená hmla, zrážky, vlhké či mokré cesty a tie sú v kombinácii s teplotami pod 5-7°C pre letné obutie naozaj nevhodné a nebezpečné.

AutoKelly

Ak je od 15. novembra do 31. marca na ceste súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza musíte mať zimné pneumatiky.

Kedy je teda vhodný čas prezuť aj v prípade, že nesneží? Optimálny čas na prezutie je, keď priemerná denná teplota dosiahne 7°C. Ak jazdíte prevažne ráno a večer, keď bývajú teploty nižšie, je samozrejme, vhodné prezuť už keď teploty v týchto častiach dňa klesnú pod spomínanú hranicu. Ak jazdíte prevažne cez deň, keď teplota môže vystúpiť ešte nad 10-15°C, môžete s výmenou chvíľu počkať a znížiť tak opotrebenie zimných pneumatík. V záujme bezpečnosti však rozhodne platí, že je lepšie prezuť na zimné pneumatiky radšej trochu skôr ako neskôr.

AutoKelly

Najvyšší čas prezuť na zimné je, keď priemerná denná teplota klesne pod 7°C.

Pri prezúvaní na zimné pneumatiky ich rozhodne nezabudnite skontrolovať. V tomto období je totiž hĺbka dezénu dôležitejšia ako inokedy. Predsa len, je veľká šanca, že budeme väčšinu zimy jazdiť na mokrých, zasnežených, či namrznutých cestách. Preto sa neoplatí hĺbku dezénu podceňovať. Zákon hovorí, že by mala byť minimálne 3 mm. Experti na bezpečnú jazdu však odporúčajú minimálne 4 mm. Rovnako by ste nemali jazdiť na príliš starých pneumatikách, keďže materiál, z ktorého sú vyrobené, postupne vplyvom poveternostných podmienok degraduje. Aj tu platí, že nie je vhodné používať jednu sadu viac ako 4-5 sezón. Aj v prípade, že ešte majú vyhovujúci dezén. Rovnako nezabudnite dať kolesá pri každom prezúvaní vyvážiť, aj napriek tomu, že máte dve sady kolies a meníte si ich sami. Vyhnete sa nepríjemnému traseniu pri vyšších rýchlostiach a nadmernému opotrebeniu ložísk kolies.

Ak napriek všetkému uvažujete o jazdení na letných pneumatikách aj v zime, majte na pamäti, že ak sa stanete účastníkom dopravnej nehody, bude to prvá vec, ktorú policajt, ale aj likvidátor poisťovne skontroluje. Pri nesprávnom obutí vám preto hrozí oveľa nižšie poistné plnenie aj v prípade, že ste nehodu nespôsobili.