Nedávno som sa dostal na slovenskej diaľnici do kolóny, počas ktorej sme bez pohnutia stáli niekoľko minút. Keďže som bol týždeň predtým služobne v Prahe a na slávnej českej D1 som tiež stál v kolóne, všimol som si diametrálne odlišné správanie vodičov u nás a v Česku. Bohužiaľ pre Slovensko, negatívne odlišné správanie. Štve ma to a zároveň sa za nás v tomto hanbím! Tu neobstojí vyhováranie sa, na cestách sme my a len my tvoríme to, ako sa tu jazdí.

Záchranná ulička - viete, čo to je?

Ako prvé chcem spomenúť termín záchranná ulička. Ešte síce nie je zákonom stanovené, ako presne zastaviť na diaľnici v kolóne, ale ak môžete, využívajte vo väčšine krajín zaužívanú metódu. Ak ste v ľavom jazdnom pruhu, zastavte čo najbližšie k ľavému okraju vozovky, ak idete v strednom, alebo v pravom, držte sa čo najviac vpravo. Záchrannú uličku tak tvoríte medzi ľavým a stredným (respektíve pravým) jazdným pruhom.

Prečo to píšem? Na diaľnici v Českej republike v kolóne všetci, ale skutočne všetci ostali stáť čo najbližšie k okraju vozovky. Vrátane nákladných áut. Čo sa stalo na Slovensku? Jediný, kto sa posunul autom úplne na okraj, som bol ja. Nik, ale absolútne nik záchrannú uličku nevytvoril. Napriek tomu, že sme asi 10 minút stáli na mieste. Najlepšie na tom bolo, že za mnou stojaci vodič na aute záchrannej služby súkromnej spoločnosti zostal stáť tesne za mnou, bez ponechania si medzery na manévrovanie a úplne vľavo pri prerušovanej čiare (stáli sme v úplne pravom jazdnom pruhu).

Uličku na Slovensku nerobia ani zo zahraničia skúsení kamionisti!

Neviem, či ma chcel ešte aj cez jeden pruh predbehnúť, ale spravil všetko zlé, čo len mohol. Myslite na to, pri záchrane životov ide niekedy o sekundy a takýmto bezohľadným spôsobom len vytvárate nebezpečné situácie. Skúste byť viac ohľaduplní, nechávajte si priestor pred sebou a priestor na prejazd záchranných vozidiel. Smutné je, že záchrannú uličku sa nesnažili vytvoriť ani kamionisti, ktorí jazdia do cudziny, a teda sú na takýto stav kolóny na diaľnici viac zvyknutí. Jednoducho akoby to bolo tak, že u nás to nie je zákonom dané, tak na to kašlem.

Ďalším bodom bolo preradzovanie z pruhu do pruhu. V ČR som to nezažil, u nás behom pár km jazdy v kolóne snáď 10-krát. Vodiči dychtivo hľadajú rýchlejší jazdný pruh. Taký však fakticky neexistuje. Všetky pruhy idú cca rovnako rýchlo, len si tým vytvárate možný vznik ďalšej nehody. V konečnom dôsledku si vodiči o nič viac dopredu nepomohli. Neveríte? Zapamätajte si vedľa seba výraznejšie auto a uvidíte, že aj po pár sto metroch a možno aj km ho +/- stále uvidíte, či už viac vpredu, alebo vzadu. Prosto nijako zásadne sa vám nevzdiali.

Držte si odstup a nebrzdite vždy, keď sa brzdí

Skúste si tiež držať odstup od auta pred vami a plynule pridávajte a spomaľujte, pozerajte na viac ako jedno auto pred vami. Ak uvidíte, že brzdí, pustite nohu z plynu, nechajte auto dôjsť na zotrvačnosť, možno sa dovtedy rozbehne a vy nebudete musieť zastaviť a kolóne tak pomôžete k plynulosti.

Nechcem dávať životné múdra, ale ak mám možnosť, snažím sa na to poukázať. Najviac ma dostal fakt, že stačí prejsť do susednej republiky, s ktorou sme boli dlhé roky jeden štát, a mám pocit, že sme v tejto oblasti skutočne výrazne zaostalí.