Do povinného prezutia áut na zimné pneumatiky zostáva len mesiac. Aj napriek tomu, že sa babie leto hlási o slovo, nemali by ste na túto povinnosť zabúdať. Neprekvapí vás tak súvislá vrstva snehu, poprípade ľadová pokrývka na ceste. Výmena pneumatík nie je jediná úloha, na ktorú by ste mali pred príchodom prvých mrazov myslieť. Pred zimou si vozidlá zaslúžia starostlivú kontrolu a údržbu.

 

 

Dôkladná príprava auta na zimu môže predĺžiť životnosť vašich miláčikov o niekoľko sezón.

Prezuť na zimné pneumatiky sa oplatí

Na Slovensku je použitie zimných pneumatík upravené zákonom. Ten ich káže v období medzi 15. novembrom a 31. marcom. Povinnosť je však podmienená aj stavom vozovky, a to v prípade, ak je na nej súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Pred prezutím však nezabúdajte skontrolovať hĺbku dezénu na zimných gumách. Mala by mať najmenej tri milimetre, ale odborníci radia aspoň štyri milimetre. Prezúvať letné pneumatiky na zimné sa oplatí. V prípade nehôd či škodových udalostí môže mať nedodržanie zákonnej povinnosti za následok krátenie poistného plnenia.

Skontrolujte hĺbku vzorku zimných pneumatík. Musí mať min. 3mm, odborníci odporúčajú 4 mm.

Na čo by ste nemali zabúdať okrem výmeny pneumatík? Pokračujte kontrolou svetiel. ,,Vďaka správne nastaveným svetlám výrazne zvyšujete svoju bezpečnosť. Práve viditeľnosť je v zimných mesiacoch často zhoršená a dobre nastavené svetlá vás môžu v nečakaných situáciách zachrániť,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ spoločnosti ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko a dodáva: ,,Servis svetiel nie je nič zložité. V špecializovaných servisoch vám ich skontrolujú za pár minút.“

Pred zimnými mesiacmi by ste mali v aute vymeniť, prípadne doplniť všetky kvapaliny. V prvom rade skontrolujte palivový filter. ,,Bez kontroly palivového systému, s ktorou je spojená aj výmena palivového filtra, je zimná kontrola nekompletná a môže vám priniesť pri veľkých mrazoch závažné komplikácie, a to najmä u dieselových motorov,“ varuje Krejčí. Ďalšie kvapaliny, na ktoré by ste pri servise auta nemali zabudnúť, sú brzdová kvapalina, chladiaca kvapalina  a taktiež voda do odstrekovačov. ,,Pokiaľ do vody, ktorú používate na ostrekovanie, nepridáte zimnú nemrznúcu zmes, môže sa stať, že pri teplotách pod nulou nič nezotriete. Voda vám bude na skle primŕzať a vy si naviac zničíte stierače,“ upozorňuje riaditeľ ProfiAuto. 

,,Čo sa týka chladiacej a brzdovej kvapaliny, tak tá by sa mala meniť každé dva roky. Bez výnimky. Brzdovú kvapalinu pri autách so stabilizáciou podvozku by ste mali meniť každý rok, a to aj napriek tomu, že výrobcovia udávajú inak. Nepravidelná výmena brzdovej kvapaliny môže mať katastrofálne následky. Nová chladiaca kvapalina by mala vydržať i v -30oC. Pokiaľ chladiacu kvapalinu nemeníte pravidelne, znižuje sa hranica, kedy neplní svoju funkciu a môžu vás časom potrápiť tepelne namáhané komponenty, ako napríklad vodné čerpadlo alebo chladič,“ odporúča Krejčí.

Brzdovú aj chladiacu kvapalinu meňte pravidelne. Inak strácajú svoje vlastnosti.

Súčasťou zimnej výbavy auta by mali byť snehové reťaze vhodné na konkrétne rozmery kolies, náhradné žiarovky do svetiel, škrabka na ľad, zmeták, lopata na sneh, pomocné štartovacie káble, rozmrazovač na zámky (nenechávajte v aute, bude vám nanič) a sklo. Týchto pomocníkov oceníte pri nepriaznivej situácii, napr. počas lyžovačky v horách. ,,Počas zimnej prehliadky auta kontrolujte nabíjanie, štartovací prúd a tiež napätie akumulátora, ktorý by mal byť plne nabitý a mal by mať čisté kontakty,“ dodáva Jindřich Krejčí z ProfiAuto.

AKO ŠOFÉROVAŤ EKONOMICKY – TIPY A TRIKY, AKO UŠETRIŤ

AKO ŠOFÉROVAŤ EKONOMICKY – TIPY ...

Vždy, keď sadneme za volant, mali by sme si uvedomiť, že umenie šoférovať má významný dopad na spotrebu i opotrebovanie ...

19. 02.
NEŠETRITE NA MOTOROVOM OLEJI. AUTU PREDĹŽI ŽIVOT AJ O NIEKOĽKO ROKOV

NEŠETRITE NA MOTOROVOM OLEJI. AUTU ...

Po 20, 25, 30 tisíc najazdených kilometroch alebo snáď po roku, či dvoch rokoch. Tieto údaje sú často výrobcami ...

25. 01.
ŠKODÍ MOTORU ZAHRIEVANIE NA VOĽNOBEH?

ŠKODÍ MOTORU ZAHRIEVANIE NA VOĽNOBEH?

Auto si v zime vyžaduje viac starostlivosti a citu. Problematika ranných štartov a zahrievania motora je opäť aktuálna. ...

15. 12. 2016
ŠTART-STOP SYSTÉM: ÁNO, ALEBO RADŠEJ NIE?

ŠTART-STOP SYSTÉM: ÁNO, ALEBO RADŠEJ NIE?

Štart-Stop systém, teda systém vypínania motora po zastavení, je súčasťou mnohých áut. Hlavným dôvodom jeho ...

05. 01.