Americké autá ponúkajú aj dnes k veľkoobjemovým a vysokovýkonným autám manuálnu prevodovku, napríklad Chevrolet Corvette so 7-stupňovým manuálom. Prípadne je tu ešte Porsche 911 s modelom GT2 RS. Avšak také RS6, M5 alebo E63 AMG sú tu jedine s automatickou prevodovkou. Pre „zanietencov“ však automat vždy ponúka možnosť manuálnej voľby rýchlostných stupňov aj z volantu.

Volant od spoločnosti Momo bol upravovaný ručne v Buchloe.

Automatická prevodovka však už v minulosti mohla byť spojená s vysokovýkonnými modelmi, niekedy ako opcia, v Mercedese napríklad pri V8 a V12 motoroch sériovo už veľmi dlho. Bežný automat tej doby mal spravidla 4 prevody, v 90-tych rokoch postupne prenikali na trh prvé 5-stupňové automatické prevodovky. Ak sa teda zákazník nechcel vzdať manuálnej voľby rýchlostného stupňa, avšak nechcel v kolónach alebo ceste do práce stále „loviť kutáčom“, nemal jednoducho na výber. Až do roku 1993. Vtedy prišilo na trh prvé auto s automatom, na ktorom mohol vodič voliť rýchlostný stupeň priamo z volantu.

Niekde sa uvádza, že to prišlo Porsche s takzvaným Tiptronic S v roku 1994. To však nie je pravda. V januári 1992 si dali v Nemecku patentovať prevodovku Switch-Tronic, a ako mnohí tušia, išlo o auto z dielne Alpina. Prvým autom s touto prevodovkou bola Alpina B3 3.0, ktorá vychádzala z vtedajšieho BMW 325i generácie E36. Na trh sa dostala o rok neskôr, v apríli 1993.

Prvým autom s takouto prevodovkou bola Alpina B3 3.0 generácie E36.

Z 2.5-litrového zážihového radového šesťvalca konštruktéri urobili 3,0-litrový šesťvalec, ktorý ponúkal 184 kW (250 k) a 320 Nm. Automobil akceleroval na 100-ku za 7,1 sekundy a maximálna rýchlosť bola 258 km/h. Celkovo vyrobili 741 automobilov (s manuálnou aj Switch-tronic prevodovkou) vo verziách sedan, kupé, kombi a kabriolet. Prevodovka Swithc-Tronic bola od ZF s kódom 5HP18 a riadiacu jednotku dodal Bosch. Ovládacie gombíky na volant montovali ručne v Buchloe do vtedy ešte ne-airbagového volantu. Práve zaradený rýchlostný stupeň ste videli na ukazovateli v budíkoch. Paradoxom je, že dnes je vyhľadávanejším autom z tej doby skôr to s manuálnou prevodovkou.


Zdroj foto: Alpina FB

Riadiacu jednotku dodal Bosch.