Nákup automobilu môže zhltnúť veľkú časť domáceho rozpočtu. Pritom ide o investíciu, ktorá so sebou nesie určité riziká. Pred kúpou si treba auto poriadne skontrolovať. Či už z technického alebo právneho hľadiska. Dnes sa zameriame na kontrolu technického stavu jazdeného vozidla. Mnoho majiteľov sa chce auta zbaviť, keď sa začnú objavovať finančne nákladné poruchy, prípadne auto prekoná vážnu haváriu. V takom prípade je snahou „streliť“ auto ďalej. Ako sa takým autám vyhnúť? V prvom rade nepozerajte len na stav tachometra! Najazdené kilometre reálny stav auta neprezradia.


Základnú technickú kontrolu dokážete spraviť aj sami. Stačí vedieť na čo a kde sa pozerať. Vhodné je začať pri servisnej knižke. Tu si môžete overiť, či bolo o auto pravidelne starané. Pokiaľ ju predávajúci nemá, buďte na pozore. Mnohé moderné autá majú vedenú už len elektronickú servisnú knižku.

Čo dokážem skontrolovať pohľadom?


Karosériu


Dôkladne si prezrite celú karosériu auta. Kontrolu vykonávajte za denného svetla alebo pod poriadnym zdrojom umelého svetla. Hľadajte rozdielny odtieň laku, ktorý môže nasvedčovať nehode. Pri neodbornej/odfláknutej oprave môžu byť stopy farby aj na svetlometoch, smerovkách, či oknách. Pokiaľ nájdete nezrovnalosti, je nutná dôkladná kontrola odborníka, ktorý vie posúdiť, či boli narušené nosné časti karosérie a aj bezpečnosť. Môže ísť totiž o pojazdné rakvy. Pokiaľ auto prekonalo len menšiu nehodu (ťukanec), môžete ako kupujúci tlačiť na cenu.
 

Dôvodom prestriekania býva častokrát aj korózia. Tu treba dávať pozor, či bola oprava vykonaná správne. Na vozidle hľadajte odlupujúce časti. Hrdza trápi autá najmä v spodných častiach karosérie. Dôkladne sa pozrite na blatníky, lemy dverí a podbehy.


Ďalšia vec, ktorú by ste si mali na autách všímať, sú medzery medzi dielmi. Špáry by mali mať rovnakú veľkosť a diely by mali dobre lícovať. Pokiaľ tak nie je, opäť to naznačuje nehodu. Skontrolujte tiež napasovanie svetlometov a nárazníkov. Vodítkom môže byť tiež otváranie dverí. Pokiaľ vŕzgajú pánty alebo dvere nesedia (ťažko sa zatvárajú), automobil bol pravdepodobne búraný.

AAA Auto kontrola technického stavu

Stiekaný nárazník môže znamenať nehodu, alebo starostlivého majiteľa.

Motor


Dôkladne vyumývaný motor môže naznačovať únik kvapalín, ale aj extrémne starostlivého majiteľa. Skontrolujte, či je v aute dostatok oleja a chladiacej kvapaliny. Pokiaľ čokoľvek chýba, od vozidla radšej „utekajte“. Rovnako skontrolujte aj chladiacu kvapalinu, či v nej nie je olej. Prienik oleja do vody môže spôsobovať prasknuté tesnenie pod hlavou a v horšom prípade prasknutú hlavu alebo blok motora. 


Po otvorení kapoty sa pozrite aj na chladič. Ak je viditeľne mladší než zvyšok auta, naznačuje to čelnú nehodu. Chladič to schytá najčastejšie, je totiž hneď za nárazníkom.


Pozrite sa tiež na skrutky spájajúce jednotlivé diely karosérie. Tie sú zalakované farbou vozidla priamo z fabriky. Pokiaľ sú viditeľne odreté alebo vymenené, niečo pravdepodobne nie je v poriadku. Pri otvorenej kapote hľadajte prípadne zvary, ktoré nie sú pôvodné. Originálne zvary z továrne sú prekryté plastovým tmelom.

AAA Auto kontrola technického stavu

Je veľký rozdiel kúpiť opravené auto po malom ťukanci alebo po totálnej nehode. V druhom prípade nebude už nikdy tak bezpečné.

Pokiaľ ste zistili nejaké nezrovnalosti na vozidle, automaticky to neznamená, že je v zlom stave alebo bolo búrané. V tomto prípade však buďte opatrní a radšej privolajte na pomoc odborníka, prípadne navštívte servis. Predajca, ktorý nič neskrýva, bude s prehliadkou určite súhlasiť.


Pokiaľ sa do áut nevyznáte, nechajte celú kontrolu na odborníkov alebo si priveďte skúsených známych. Autobazár AAA Auto umožňuje prehliadku auta v nezávislom servise. Všetky vozidlá ponúkané v sieti AAA Auto prešli dôkladnou vstupnou kontrolou. Pokiaľ nie je vozidlo v dobrom stave, autobazár ho odmietne.


Autobazár AAA auto ponúka Carlife poistnú garanciu na mechanický stav niektorých častí až na 24 mesiacov (alebo 15 000 km).