Kompozit z uhlíkových vlákien je vo svete superáut známy už dlhú dobu. Exotické športiaky z neho majú nielen panely karosérie, ale celé monokoky. Tento extra pevný a ľahký materiál dokonca našiel uplatnenie pri výrobe hnacích hriadeľov a vyzerá to, že najnovším hitom sa stávajú disky kolies z uhlíkového kompozitu. Tie mal ako prvý na produkčnom aute Koenigsegg. Medzi časom si svoju cestu našli aj do Mustangu GT350R, či Fordu GT. Onedlho uvidíme "karbónové" disky aj na BMW, ktoré nedávno predstavilo hybridný disk a podobný hybridný disk chystá aj VW. Čo by sa však ešte dalo urobiť z karbónového kompozitu? Pri autách ako Lamborghini, Bugatti, McLaren, Ferrari, je z tohto materiálu často takmer celé auto. Napríklad v prípade Lamborghini Sesto Elemento bolo z uhlíkového kompozitu 80% auta.  V roku 2010. No ale čo tak motor?

"Dúfam, že za rok, rok a pol budeme schopní ukončiť vývoj a povedať, že diel môže ísť do motora," Maurizio Reggiani, šéf vývoja.

Lamborghini Centenario má z uhlíkových vlákien monokok a v podstate celú karosériu. Automobilka však chce ísť ešte ďalej.

Áno, Taliani pracujú na použití tohto materiálu na diely motora a podľa všetkého nie sú ďaleko od reálneho výsledku. Tu treba povedať, že Lamborghini prirodzene nie je jedinou automobilkou, ktorá chce použiť uhlíkové vlákna v hnacom agregáte. Pomerne nedávno totiž Ford predstavil koncept trojvalca EcoBoost s kompozitovými dielmi. V jeho prípade však išlo o diely, ktoré prenášajú v podstate minimálne zaťaženie ako predný kryt, olejová vaňa a nosiče vačkového hriadeľa v hlave valcov. No Lamborghini mieri do úplne inej sféry a pracuje na ojniciach z kompozitu z uhlíkového vlákna. Taliani si teda vzali na mušku jednu z najviac namáhaných súčiastok motora. Na tento typ dielu však už bežná technológia nestačí. Preto vyvinuli takzvaný "kovaný kompozit". O čo ide? Pri tejto technológii automobilka nepoužíva bežnú tkaninu z uhlíkových vlákien. Namiesto toho v Lamborghini pri výrobe ojnice vezmú akýsi blok z uhlíkových vlákien a živice, ktorý vložia do oceľovej formy a aplikujú vysoký tlak a teplotu. Celý proces vypekania pri tejto technológii trvá iba 3 minúty. Pre porovnanie, pri výrobe bežných karbónových dielcov v autokláve trvá vypekací cyklus približne 6-hodín v závislosti od živice. Pri technológii RTM (resin transfer molding), pri ktorej sa do formy uzavrie suchá tkanina z uhlíkových vlákien a potom sa do nej pod tlakom vstrekne živica, trvá vypekanie približne 3 hodiny. S novou technológiou sa teda Talianom podarilo výrazne znížiť čas výroby. Nuž a kedy uvidíme práve takto vyrobené ojnice?

Už nástupca Aventadora by mal dostať aj ojnice z kompozitu z uhlíkových vlákien.

Cieľom automobilky je byť prvým výrobcom, ktorý použije kompozitové ojnice v produkčnom aute. Na jednej totiž ušetria približne 40 až 50 % hmotnosti, čo najmä pri pohyblivej súčiastke nie je málo. Konštruktéri ju navyše plánujú použiť v 12-valcovom motore. Ohľadom časového horizontu sa šéf vývoja Maurizio Reggiani vyjadril takto: "Dúfam, že za rok, rok a pol budeme schopní ukončiť vývoj a povedať, že diel môže ísť do motora. Dúfam, že budeme schopní mať ich v sériovej výrobe už čoskoro." Šéf automobilky Stefano Domenicali pritom potvrdil, že by ich mal dostať už nástupca Aventadora, ktorého plánuje automobilka predstaviť v roku 2020, alebo 2021. Dokončenie vývoja má na starosti nové technologické centrum automobilky Advanced Composite Structures Laboratory v meste Seattle v USA. Šéf laboratória, v ktorom zatiaľ pracuje 6 ľudí, Paolo Feraboli, opisuje výhody tohto pracoviska slovami: "Čo je unikátne na tomto pracovisku je, že vieme veľmi rýchlo prejsť od návrhu k testom a výrobe. Voláme to zmrštená verzia firiem ako Boeing."

 

LAMBORGHINI CENTENARIO ŽENEVU ROZŽIARILO

LAMBORGHINI CENTENARIO ŽENEVU ROZŽIARILO

Lamborghini tento rok oslavuje 100 rokov od narodenia Ferruccia Lamborghiniho. Túto príležitosť si nenechali ujsť a na ...

03. 03. 2016
VIETE SI PREDSTAVIŤ VYPÍNAŤ VALCE NA TROJVALCI? FORD ÁNO!

VIETE SI PREDSTAVIŤ VYPÍNAŤ VALCE NA ...

Ford nedávno ohlásil použitie kompozitov z uhlíkových vlákien v oveľa väčšej miere. A to nielen na autách ako Ford GT, ...

15. 01. 2016
BMW CHCE DO DVOCH ROKOV PREDÁVAŤ KARBÓNOVÉ DISKY KOLIES

BMW CHCE DO DVOCH ROKOV PREDÁVAŤ ...

BMW je jedným z výrobcov, ktorí sa už dlhšiu dobu zaoberajú výrobou dielcov z uhlíkových vlákien, alebo inak ...

25. 02. 2014
UŽ AJ VW CHCE ROBIŤ KARBÓNOVÉ DISKY

UŽ AJ VW CHCE ROBIŤ KARBÓNOVÉ DISKY

O výhodách skutočne ľahkých diskov hádam netreba nikoho extra presviedčať. Je jasné, že vzhľadom na to, že kolesá ...

29. 06. 2015
KARBÓNOVÉ DISKY UŠETRIA FORDU GT TAKMER 1 KG NA KOLESO

KARBÓNOVÉ DISKY UŠETRIA FORDU GT TAKMER 1 ...

Karbónové disky dnes nie sú žiadnou novinkou, ale ani bežnou vecou. Ford ich použil prvýkrát pri Shelby GT350R, kde boli ...

18. 05. 2016
BMW ZAČNE OD MARCA PREDÁVAŤ KOMBINOVANÉ HLINÍKOVO-KARBÓNOVÉ DISKY

BMW ZAČNE OD MARCA PREDÁVAŤ KOMBINOVANÉ ...

Už pred dvoma rokmi BMW ohlásilo, že je tesne pred spustením výroby karbónových diskov. Spustenie ich predaja mali ...

17. 01. 2016