Automobilka Lamborghini sa vždy zameriavala na exkluzívne superšporty, ktoré vynikali nad ostatnými. Nemuselo ísť pritom vždy len o výkony, hoci tie patrili objektívne vždy k najvyššej lige. Úlohou talianskych áut zo SantʽAgaty Bolognese bolo odjakživa šokovať, vyvolať nadšenie, zdesenie nad pohŕdaním fyzikálnymi zákonmi a ukázať svetu rebelskú tvár sveta superšportov. Kým Ferrari zakaždým zaujalo nádhernými oblými krivkami, až umeleckým  zmyslom pre estetiku a v rámci segmentu aj slušnou výchovou, jej konkurenční rivali s logom Lamborghini si servítku pred ústa nikdy nedávali. Nepatrili k autám, ktoré dávali svojim vodičom výkony zadarmo. Vždy s nimi bolo treba bojovať, neprekypovali titánovou spoľahlivosťou ani tichou kabínou. Boli to osobnosti, ktoré na seba vždy pútali akosi viac pozornosti ako ostatní. A takými ostávajú dodnes.

Všetkých 63 kusov fabrika upraví podľa špecifických požiadaviek zákazníkov. Nie je tak daná ani paleta farieb karosérie. Na IAA bude zeleno-zlatý kus, ktorý už má pravdepodobne tiež majiteľa.

Keď hybrid, tak rovno najvýkonnejší

Neúprosný tlak na emisie núti automobilky vymýšľať konštrukcie, ktoré boli predtým nemysliteľné. Príkladom je aj vlna hybridných modelov, ktorá zaplavila automobilky naprieč celým automobilovým svetom. A nevyhla sa ani producentom superšportov, elektrické výboje tak dnes iskria aj pod kapotami takých športových legiend, ako Porsche, či Ferrari. Chtiac-nechtiac, muselo na túto hru pristúpiť aj Lamborghini, ako sa však na Talianov zo SantʽAgaty patrí, urobili to tak trochu po svojom.

Ako technický základ pre Sián slúžil Aventador SVJ.

Vzali ultimatívne Lamborghini Aventador Superveloce Jota (SVJ), poriadne ho upravili, jeho karosériu vysekali ešte ostrejšou mačetou než obyčajne a medzi šialený benzínový motor 6,5 V12 a prevodovku vložili malý, celkom nenápadný elektromotor s výkonom 25 kW (34 k). Ten pracuje s napätím 48 V a pri brzdení sa dokáže zmeniť na „generátor“ rekuperujúci elektrickú energiu. V tomto prípade ju však neukladá do klasického li-ion akumulátora, ale do superkapacitora schopného veľmi rýchleho nabitia. Ten následne dokáže elektromotoru dodať potrebnú energiu a pomôcť tak spaľovaciemu dvanásťvalcu pri rozjazdoch, v prechodových režimoch, či dokonca zabezpečiť čisto elektrický pohon auta počas parkovania. Aj vďaka použitiu tejto technológie má celý hybridný systém Lamborghini len 34 kg a malé rozmery, takže sa zmestil medzi kabínu a motor (podporuje dobré rozloženie hmotnosti).

Najvýkonnejšie Lamborghini v histórii dostalo volant bez tlačidiel. V tej rýchlosti, na akú je určené, by boli tlačidlá asi zbytočné.

Ako funguje superkapacitor?

Superkapacitor, inak povedané aj dvojvrstvový kondenzátor, sa od bežného kondenzátora odlišuje podstatne vyššou elektrickou kapacitou. Na rozdiel od klasického akumulátora však na ukladanie energie nevyužíva chemické reakcie, ale energiu ukladá pomocou statického náboja. Vytvorením rozdielu medzi potenciálom kladnej a zápornej elektródy dochádza k rýchlemu nabíjaniu kondenzátora. Superkapacitor sa používa všade tam, kde dochádza k pravidelnému cyklickému nabíjaniu a rýchlemu vybíjaniu vysokým prúdom. Jeho kapacita sa udáva vo faradoch a je mnohonásobne vyššia ako pri elektrolytickom kondenzátore.

Viac titánu aj výkonu

Konštruktéri samozrejme podstatne prepracovali aj samotný dvanásťvalec 6,5 V12, použili teplotne odolnejšie a pevnejšie materiály (hovoria aj o titánových ventiloch) a vyladili ho na 577 kW (785 k). K maximálnemu výkonu sa však dostanete až pri 8500 otáčkach, Sián si tak pri dynamickej jazde poriadne zajačí. Výsledný výkon celej hybridnej sústavy je 602 kW (819 k), čo robí z modelu Sián suverénne najvýkonnejšie sériové Lamborghini. Fabrika mu udáva max. rýchlosť 350 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,8 s. Pri pružnom zrýchlení zo 70 na 120 km/h je Sián dokonca o 1,2 s rýchlejší ako ultimatívne Lamborghini Aventador SVJ (z 30 na 60 km/h je zlepšenie 0,2 s).

Vypredané ešte pred premiérou

Z hybridnej exkluzivity vyrobí fabrika len 63 kusov, o výnimočnosť a zberateľský potenciál modelu Sián je tak už dopredu postarané. Nie je preto prekvapením, že celá séria je už dnes, napriek údajnej cene 3,6 mil. USD, beznádejne vypredaná. Mimochodom, naživo si tento hybridný skvost (v zeleno-zlatej špecifikácii) môžete pozrieť na nadchádzajúcom autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom.