Na nový Land Rover Defender sa čakalo naozaj dlho. Automobilka ho síce plánovala dostať na trh podstatne skôr (predchádzajúci Defender odišiel v roku 2016), no skutočná sériová verzia jeho novej generácie sa verejnosti naplno odhalila až dnes. A hneď prekvapila. Podľa vedenia fabriky ostáva aj najnovší Defender čistokrvným autom do terénu, k výborným schopnostiam v lese, púšti, či na skalách však pridáva viac kultivovanosti na ceste, vyššiu bezpečnosť a komfort na úrovni ostatných modelov z dielní automobilky Land Rover. Marketingové preháňanie? V tomto prípade ani nie.

Nový Defender utiahne príves ťažký 3,5 t. Je postavený tak, aby mohol, rovnako ako predchodca, slúžiť ako plnohodnotné pracovné auto.

Oceľový rám je minulosť, prichádza hliníkový monokok

Nový Defender je, na rozdiel od svojho predchodcu, postavený na úplne nových základoch. Kým doteraz jazdil na ťažkom oceľovom rebrinovom ráme, novinka využíva hliníkovú platformu D7x ako súčasť pevného monokoku. V podstate si pod tým môžete predstaviť samonosnú karosériu s integrovanou pevnostnou „škrupinou“, ktorá robí z Defendera najpevnejší Land Rover súčasnosti. Jeho skelet je údajne trikrát tuhší, než konštrukcia s klasický rebrinovým rámom. Aj preto si mohli konštruktéri dovoliť použiť nezávislé zavesenia všetkých kolies. Kríženie náprav zabezpečia dostatočné zdvihy pruženia, ktoré môže byť pri vyšších výbavových verziách pneumatické. V najvyššej polohe Defender predvedie svetlú výšku 291 mm a brodivosť 900 mm. Samozrejmosťou je prítomnosť konfigurovateľného systému Terrain Response a ako príplatok sa aj v Defenderi objavuje funkcia ClearSight, ktorá na monitor multimediálneho systému premieta obraz simulujúci priehľadnú motorovú kapotu.

Land Rover sa nebojí ukázať na fotografiách ani verziu na základných oceľových diskoch obutých do pneumatík s rozmermi 255/70 R 18. 

Jedna z fotografií odhaľuje aj príplatkové obutie s rozmermi 275/45 R 22.

S dvom dĺžkami

Po vzore svojho predchodcu sa aj novinka ukazuje v dvoch verziách. Trojdverový Defender 90 má celkovú dĺžku 4323 mm, jeho päťdverová verzia Defender 110 je o 435 mm dlhšia. O rovnakú hodnotu sa natiahne aj rázvor náprav (2587 vs. 3022 mm).  Obidve verzie môžu mať na dverách batožinového priestoru zavesené rezervné koleso, ktoré celkovú dĺžku áut navyšuje o ďalších 260 mm. Automobilka zároveň prezradila, že v roku 2022 môžeme čakať aj Defender 130 s tromi radmi sedadiel (pozdĺžne sedenie vzadu dnes už legislatíva nedovoľuje).

Dlhšiu verziu Defender 110 by automobilka rada posunula aj medzi aktívne žijúce rodiny.

Ako za starých čias, s trojmiestnou lavicou vpredu

Nový Land Rover Defender prekvapuje aj v interiéri. Miestami dokonca viac ako pri odhaľovaní jeho technických schopností. Nová palubná doska reflektuje očakávania súčasných zákazníkov a zároveň plní všetky súčasné (aj legislatívne) nároky na komfortnú a bezpečnostnú výbavu. V kabíne sa objavujú hneď dve obrazovky. Jedna vo forme digitálneho prístrojového panela a druhá, s uhlopriečkou 10 palcov, na vrchu stredovej konzoly. Dotyková obrazovka je údajne produktom novej generácie označovanej ako PiVi a úroveň jej grafiky a odozvy by mala zodpovedať systémom konkurencie (v tejto oblasti Land Rover v minulosti na najlepších strácal). Omnoho zaujímavejšia je však konfigurácia sedadiel. Za príplatok vám totiž fabrika do Defendera dopredu namontuje až tri sedadlá. Umožňuje to prítomnosť automatickej prevodovky a absencia klasickej prevodovej páky na podlahe. Prostredné sedadlo je užšie ako krajné kreslá, aj tak je však už len možnosť tohto originálneho príplatku veľmi zaujímavá a pre celý rad zákazníkov asi aj prospešná.

Ak si priplatíte, Defender vpredu legálne ponúkne tri plnohodnotné miesta.

Hybrid a šesťsekundový katapult

Je neuveriteľné, kde sa offroady za posledné roky posunuli. Kedysi neohrabané terénne jednoúčelové stroje sa dnes menia na akcelerujúce rakety, ktoré si to v najvyšších výkonových verziách môžu pomaly rozdať s najvýkonnejšími limuzínami. Pri pohľade na najsilnejší sériový Defender v ponuke zostáva rozum stáť. Jeho mild-hybridný pohon kombinujúci benzínový šesťvalec 3.0 R6 Turbo a elektromotor totiž dosahuje výkon 294 kW/400 k, krútiaci moment 550 Nm a krátky Defender 90 dokáže z 0 na 100 km/h poslať za 6,1 s. Jeho maximálna rýchlosť je až 208 km/h (iba s bližšie nešpecifikovaným paketom Performance, bez neho je to 191 km/h). Hanbiť sa však nemusia ani slabšie verzie. Základom je Defender D200 s naftovým motorom 2.0 R4 (147 kW/200 k), nad ním je v ponuke verzia D240 s tým istým agregátom naladeným na 177 kW/241 k. Obidve naftové verzie používajú osemstupňový automat s hydrodynamickým meničom a ich kombinovaná spotreba je zhodných 7,6 l/100 km. Benzínovú ponuku tvorí už spomínaný vrcholný šesťvalcový mild-hybrid (P400) a pod ním je prepĺňaný štvorvalec P300 s motorom 2.0 R4 Turbo (221 kW/300 k) s kombinovanou spotrebou 9,9 l/100 km. Len pre zaujímavosť, verzii P400 fabrika udáva kombinovanú spotrebu 9,6 l/100 km. Benzínové motory, rovnako ako naftové, využívajú osemstupňový automat ZF.

Spojkový pedál v Defenderi už nenájdete, všetky verzie dostanú nemecký osemstupňový automat ZF.

O výrobu novinky sa postará výrobný závod JLR v Nitre. Prví zákazníci sa svojich áut dočkajú už na začiatku roka 2020, pričom je zaujímavé, že novinka je navrhnutá tak, aby sa dala predávať na celom svete (vrátane USA a Číny, kde sa napríklad predchodca oficiálne nedostal).