Test Mazda RX-8

Písať o tom, aké sú športové autá nepraktické, to by bolo nosením dreva do lesa. Avšak existuje niekoľko výnimiek, ktoré toto pravidlo veľmi radi porušia. A práve takáto je aj Mazda RX-8. Navonok vyzerá ako klasické dvoj-troj dverové kupé, ale pri bližšom zoznámení zistíte, že toto auto je plnohodnotne použitelné na každý deň. Má relatívne veľký kufor, 5 dverí a povedzme že aj 4 miesta na sedenie (áno, vzadu sú skutočne plnohodnotné sedačky, rovnaké ako vpredu, len miesta na nohy je pomenej...). Čo je ale na tomto aute najlepšie, to je samotný motor. Ani nie tak jeho výkon (141 kW (191k) / 7 000 ot, 220 Nm / 5 000 ot.) ale jeho celková koncepcia. Ak ste ešte nikdy nemali tú česť s Wankelom, môže vás zopár vecí príjemne prekvapiť, alebo naopak, nepríjemne zaskočiť.

Budíky sú krásne, de facto je to prvá vec v interiéri ktorá vás zaujme. Pri zhasnutých svetlách je podsvietenie presne také, ako na fotke.

Budíky sú krásne, de facto je to prvá vec v interiéri ktorá vás zaujme. Pri zhasnutých svetlách je podsvietenie presne také, ako na fotke.

To prvé prekvapenie je samotný objem motora. Jedná sa totiž o objem 1,3 litra z ktorého koštruktéri Mazdy vydolovali krásnych 191k (existujú ešte silnejšie verzie o výkone 210k a 230k). Inak pri rôznych autmobilových súťažiach sa objem Wankelového motoru násobí dvoma, údajne takto dostanete ekvivalent klasického piestového motora (toto sa však netýka zákonnej poistky...). To najväčšie prekvapenie je ale prejav motorovej jednotky - počnúc štartovaním (máte pocit že sa to snáď ani nenaštartujete) až po samotnú jazdu. Motor ide do otáčok veľmi ľahko (minimálne v porovnaní s bežným piestovým motorom) ale hlavne tá zvuková kulisa ktorá tento šprint doprevádza je proste úžasná. V normálnom aute by vám takéto slabé odhlučnenie motora vadilo, ale tu? Tu je vám ešte toho hluku málo!

Zvuk wankelovho rotačného motora je úplne špecifický. Ani úplný laik si ho nemôže popliesť s ničím iným!

K tým nepríjemným veciam treba istotne zarátať spotrebu. Pri kľudnej jazde mimo mesta je RX-8 schopná stráviť len 8 litrov na 100km. Avšak pri ostrejšej vypekačke, prípadne pri plazení sa mestom, spotreba stúpa rádovo aj o niekoľko litrov. Či je to veľa, či málo, to je už na zvážení každého potencionálneho majiteľa. Spotreba je ale kráľovsky vyvážená jazdnými vlastnosťami. Dokonalé rozloženie hmotnosti 50:50 je skutočne poznať, a preto je jazda s týmto autom jedinečný zážitok. Motor je totiž uložený za osou prednej nápravy smerom do auta (čo poľahky spoznáte podľa veľmi širokého stredového tunela keďže sa jedná o zadný náhon) a taktiež nádrž je pred zadnou nápravou smerom do kabíny. Jazdné vlastnosti auta su takmer neutrálne a s určitosťou sú jeho hranice nedosiahnutelné pre 99% vodičov.

Otváranie dverí je jedna z najlepších vecí na tomto aute. Zaujímavé a praktické zároveň.

Otváranie dverí je jedna z najlepších vecí na tomto aute. Zaujímavé a praktické zároveň.

Naša testovaná verzia bola vybavená 6.st automatom so sekvenčným radením. Nie že by sa s tým nedalo vyšantiť, to nie, ale 3 pedále a páka k tomu vás predsa len dostanú do inej dimenzie... Mimochodom, ak by ste zatúžili po tomto aute, je na predaj! Viac info sa dozviete na tomto webe.

 

Za zapožičanie Mazdy RX-8 ďakujeme firme LuxCar, predajcovi všetkých dream cars.

 

Názory našej redakcie na RX-8:

Technické údaje a fotografie nájdete na druhej strane.

Zdvihový objem (ccm): 2x654 ccm
Počet valcov / ventilov: 2
Maximálny výkon (kW / ps): 141 kW (191k) / 7 000 ot
Maximálny krútiaci moment (Nm): 220 Nm / 5 000 ot
Maximálna rýchlosť (km/h): 223
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 14/8/10
Prevodovka: 6.st automatická, sekvenčné radenie
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1350
Rozmer pneu: 18"
Cena (Sk, Euro): 18.900,- EUR
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 28 obrázkov