Aký je najmenší Mercedes-Benz? No predsa Ačko. To však neplatilo v 80-tych rokoch minulého storočia. Mercedes-Benz sa totiž špecializoval na luxusnejšie a väčšie modely. Do strednej triedy teda museli prísť s novinkou, ktorá zaujme a prinesie technológiu z luxusnejších tried. V decembri 1982 predstavili model Mercedes-Benz 190. Najmenší typ síce prišiel s vyššou cenou, avšak priniesol do tejto triedy áut nevídaný komfort alebo bezpečnosť.

Vtedajší predchodca súčasného Cečka sa na začiatku nevolal C-Klasse. Bola to proste trieda 190, za týmto označením pokračovalo označenie motorizácie. Trieda C totiž oficiálne prišla na trh až s druhou generáciou W202 v roku 1993.

Najcennejšie kúsky 190 2,5 Evolution II dnes stoja aj viac ako 200-tisíc eur.

V 80-tych rokoch ste si od Mercedesu mohli kúpiť buď luxusné eSko, vyššiu strednú triedu s typom W123 (predchodca Ečka) alebo športový variant SL. Trieda 190 tak prenikla na dovtedy neprebádaný trh a značke priniesla nevídaný úspech. Risk s príchodom najmenšieho Mercedesu sa vyplatil a dnes si strednú triedu bez aktuálne Cečka ani nevieme predstaviť. Výroba 190-ky začala v továrni v Sindelfingene.

Motory

Ale poďme po poriadku. „Baby-Benz“, ako ho označovali, prišiel na začiatku predaja s karburátorovým dvojlitrom alebo so vstrekovaním a prívlastkom E (Einspritzung alebo vstrekovanie). Slabší motor mal 66 kW (90 k) a silnejší 90 kW (122 k). Dôležitým dátumom bol rok 1985, kedy do malého Benzu implementovali veľký radový 2,6-litrový šesťvalec. Ten mal 122 kW (166 k) alebo s katalyzátorom 118 kW (160 k). Ak nerátam špeciálnu úpravu od AMG, bol to najobjemnejší motor v 190-ke.

Mercedes-Benz je známy svojimi vznetovými motormi a tie nemohli chýbať ani pod kapotou 190-ky. Od roku 1983 to bol atmosférický štvorvalec 2,0 s 53 kW (72 k), od roku 1989 so zdvihnutým výkonom na 55 kW (75 k). V roku 1985 prišiel prvý 5-valec, stále však s atmosférickým plnením. Zo zdvihového objemu 2,5 litra vyprodukoval 66 kW (90 k), od roku 1989 „až“ 69 kW (94 k). V roku 1988 prišiel prvý „fúkaný“ vznetový motor odvodený od 2,5-litrového 5-valca. Ten ponúkal 90 kW (122 k) a o rok neskôr posilnil na 93 kW (126 k). Krútiaci moment 225, respektíve 231 Nm konečne sľuboval slušnú dynamiku aj so vznetovou verziou.

Mercedes-Benz 190 sa skvelo uplatnil v sérii pretekov DTM.

Legendou sú však 16-ventilové motory so zdvihovým objemom 2,3 a 2,5 litra. V roku 1983 predviedli 3 prototypy s 2,3-litrovým štvorvalcom svoju vytrvalosť, keď na okruhu Nardó v Taliansku získali 3 svetové rekordy v dlhotrvajúcej jazde na 25-tisíc km, 25-tisíc míľ a 50-tisíc km. Rýchlosť bola vo všetkých prípadoch takmer 250 km/h. O rok neskôr si za volant 20-tich modelov sadli vtedajšie špičky z Formule 1 a pretekali proti sebe. Víťazom sa stal vtedy ešte málo známy Ayrton Senna.

Bruno Sacco vytvoril v tej dobe najaerodynamickejší sedan od Mercedesu.

Špičkovou motorizáciou sa stala verzia 2,5 16V, ktorá ako Evolution II dokázala z točivého štvorvalca vytlačiť až 173 kW (235 k). Z tejto verzie vyrobili len 502 kusov, je teda extrémne vzácna. Model bol tiež úspešný v pretekoch série DTM, kde bojoval so svojim úhlavným nepriateľom, BMW M3 E30.

190-tka priniesla do tejto triedy tiež deformovateľné nárazové zóny alebo príplatkové ABS a airbag vodiča.

Trieda 190 bola tiež priekopníkom v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti v tejto triede. Absolútnou novinkou bolo použitie 5-prvkovej zadnej nápravy. Časti karosérie boli vyrobené z vysokopevnostnej ocele a počítalo sa už s deformovateľnými časťami karosérie. Dizajnér Bruno Sacco vytvoril tiež jeden z najaerodynamickejších sedanov tej doby. S koeficientom odporu vzduchu Cx len 0,34 išlo vtedy o najaerodynamickejší sedan od Mercedesu v čase jeho premiéry. Množstvo príplatkovej výroby bolo v tej dobe pre túto triedu nemysliteľnými. Mercedes totiž za príplatok ponúkal napríklad elektrické strešné okno, ABS, neskôr airbag vodiča, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel s koženým interiérom a podobne.

Mercedes z triedy 190 vyrobil takmer 1,9 milióna kusov vozidiel. To si zaslúži poctu aj napriek tomu, že existovala len 1 karosárska verzia. Kombi, kupé alebo kabriolet nikdy neprišli do sériovej výroby. Dnes stretnúť na ceste zachovalú 190-ku je už veľmi ťažké. Pekné kúsky si majitelia strážia v garáži, väčšina tých, čo ešte ako tak denne jazdí, sú už kusy po smrti. Najcennejšie sú samozrejme kúsky s 2,5-litrovým štvorvalcom vo verzii Evolution II. Tie sú s cenou vysoko cez 100-tisíc eur, nie je problém zohnať aj kusy za 200-tisíc a viac!

 

Zdroj foto: Mercedes-Benz