Iste, Mercedes-Benz nie je zakladateľom generácie kombi vozidiel. V súčasnosti však pri tomto type karosérie stále zotrváva a tiež rozširuje paletu modelov o napríklad „oplastovaný“ All Terain. Viete však, kedy sa začala písať éra kombíkov zo Štuttgartu? Mercedes kombi je tu už 40 rokov, prvý veľkosériovo vyrábaný model prišiel na trh už v roku 1977.

V 70-tych rokoch doľahla na výrobcov energetická kríza. V roku 1976 prišiel Mercedes-Benz na trh s novým modelom vyššej strednej triedy, generáciou W123. Sedan o rok neskôr doplnili o karosériu kombi, ktorej odbyt však prevyšoval všetky odhady.

Kombi verzie dnes ustupujú mánii SUV, Mercedes však kombík "Ečka" rozšíril o nový typ All-Terrain.

Prvé pokusy s karosériou kombi mal Mercedes-Benz krátko po vojne s modelom 170 V, 300 Adenauer alebo Ponton. Vo všetkých prípadoch však išlo o malosériovú výrobu od karosárskych dielní Lueg, Binz alebo IMA. Prvé kombi tak malo prísť s modelom /8, avšak ani v tomto prípade to nevyšlo.

 

Prvenstvo si tak pripísal až nástupca generácie W123, ktorý vniesol do tejto triedy nový dizajn. Kombi verzia prišla s označením S123 a predávala sa s prívlastkom T ako Touristik a Transport (vozidlo na turistiku a transport batožiny). Podľa dobových novinárov bola novinka mimoriadne tichá a nepočuli ste v nej prakticky žiadne pazvuky a vŕzganie. To u takého Volva 265 alebo Fordu Granada v prevedení kombi nebolo ničím výnimočným. Karoséria kombi totiž trpí na krútenie viac ako sedan, a tak musí byť voči nemu vystužená.

Elektrifikácia v prvom kombíku S123 zabrala v kufri celý priestor.

K dispozícii boli 4- aj 6-valcové motory, zážihové aj vznetové. Model 280 TE mal napríklad 130 kW (177 k), protipólom bol štvorvalcový diesel 240 TD (atmosféricky plnený) s maximálny výkonom 48 kW (65 k).

Mercedes s touto generáciou začal testovať aj alternatívne pohony. Už v roku 1982 testovali elektrický pohon s akumulátormi, ktoré zabrali celý batožinový priestor. O rok neskôr to bolo 280 TE s úpravou na vodíkový pohon. Pre vysoký dopyt museli na kombi verziu zákazníci čakať neraz aj rok, nová prevádzka v Brémach totiž na začiatku vyrobila len 10 000 kusov ročne. A kde bola v tom čase konkurencia napríklad z Mníchova a Ingolstadtu? BMW svoje prvé kombi predstavilo až v roku 1987 s modelom E30, generácia E34 Touring prišla ešte neskôr, Audi 100 Avant napriek tomu už v roku 1977.

Nástupcu S124 predstavili v roku 1985, dostal do ponuky napríklad pohon všetkých kolies 4MATIC alebo prvú verziu AMG v kombi, E36 AMG. Nástupca S210 priniesol dlho očakávané motory V8, vrcholné verzie E55 AMG a tiež úpadok v kvalite. Ďalšie modely S211 dostali novodobých asistentov, chúlostivé brzdy SBC alebo odklon od radových k vidlicovým šesťvalcovým motorom. Najnovšia generácia S213 priniesla oplastovanú verziu All-Terrain alebo najvýkonnejšie kombi v histórii, E63 AMG S. A čo vy, ktoré z kombi modelov od Mercedesu v tejto triede sa vám páči najviac?