3D tlač nie je žiadnou novinkou. Ešte donedávna bola spojená najmä s plastami, no zainteresovaných už neprekvapí ani 3D tlač z kovových materiálov. Mnohé firmy používajú 3D tlač takmer pri každom projekte, no stále je to skôr nástroj na výrobu prototypov, ako skutočných sériových dielcov. Časy sa však menia a dokazuje to aj Mercedes-Benz a jeho divízia nákladných vozidiel. Vytlačila totiž  kovové súčiastky na 3D tlačiarni a použije ich ako náhradné diely na nákladné auto, respektíve jeho generáciu, ktorú prestala vyrábať pred 15 rokmi.

S náhradnými dielmi na staršie, či zriedkavejšie autá býva často problém. Výrobcom sa ich výroba jednoducho neoplatí, pretože nástroje, formy aj samotný proces výroby sú príliš drahé. Práve tu môže pomôcť 3D tlač. Ešte nedávno to bola iba hudba budúcnosti. Mercedes však ukazuje, že už je táto technológia pripravená aj na reálne použitie. V divízii nákladných vozidiel vytlačili kryt na termostat na staršie generácie Mercedesu Unimog. Dielce bez problémov prešli náročnou sériou testov. Andreas Deuschle, šéf marketingu a zákazníckeho servisu pre MB Trucks, k dielcom povedal: "Zaručíme rovnakú funkcionalitu, spoľahlivosť, výdrž a navyše nižšie náklady pri 3D tlačených kovových častiach ako pri konvenčne vyrobených dieloch."

 

V automobilke začali na projekte pracovať približne pred rokom a zastrešilo ho oddelenie zodpovedné za náhradné diely. Najskôr sa zamerali na plastové dielce a 3D tlač sa v tomto smere stala jednou z možností ako vyrobiť malé série dielcov. Testy ukázali, že kovové dielce z 3D tlače sa vyznačujú vysokou pevnosťou a tepelnou odolnosťou. Obrovskou výhodou je, že na jednom zariadení dokáže firma vyrobiť v podstate ľubovoľný tvar a ľubovoľné množstvo. Automobilka preto začala s výrobou náhradných dielov touto technológiou práve s málo objednávanými hliníkovými dielmi. Touto metódou bude možné vyrábať diely motora, a to aj vnútorné, diely chladiaceho systému, časti prevodoviek, či náprav. Najmä ak ide o tvarovo komplikované dielce, alebo malé série, ktoré netreba vyrábať pravidelne.

Technológia SLM je vhodná najmä pre malé série, ktoré netreba vyrábať pravidelne

Na rozdiel od plastov, kde sa využíva technológia SLS (Selective Laser Sintering - selektívne laserové spekanie), pri kovových komponentoch je to technológia SLM (Selective Laser Melting - selektívne laserové tavenie). Tlačiareň postupne nanáša vrstvy hliníkovo kremičitého prášku AlSi10Mg. Jednotlivé vrstvy roztaví laserom, čím vie vytvoriť presný tvar. Takto pracuje vrstvu po vrstve a obrovskou výhodou je, že nepotrebuje formy a dokáže vytvoriť aj veľmi komplikovaný tvar.

 

Takáto výroba by v budúcnosti mohla ponúknuť ohromnú flexibilitu. "Dostupnosť náhradných dielov počas návštevy servisu je základnou vecou pre našich zákazníkov, Nezáleží na tom, aké staré je ich nákladné auto, alebo kde sa nachádzajú. Pridaná hodnota 3D tlače je v tom, že značne zvýši rýchlosť a flexibilitu pri výrobe náhradných dielov," dodal k novej technológii Andreas Deuschle.

 

Zdroj: Daimler

PLNE OBNOVITEĽNÁ PNEUMATIKA BUDÚCNOSTI

PLNE OBNOVITEĽNÁ PNEUMATIKA BUDÚCNOSTI

Francúzsky gigant Michelin už tradične udáva smer vývoja vo svete pneumatík. Po nedávnom kontroverznom vyjadrení, že ...

04. 08.
3D TLAČ SA STÁVA NÁSTROJOM INDIVIDUALIZÁCIE

3D TLAČ SA STÁVA NÁSTROJOM ...

Jednou z prelomových technológií poslednej doby je určite 3D tlač. Zatiaľ slúži prevažne na výrobu prototypových ...

28. 06. 2016
AUTO Z 3D TLAČIARNE DOSTANE DVE TVÁRE

AUTO Z 3D TLAČIARNE DOSTANE DVE TVÁRE

Už minulý rok sme vám predstavili firmu Local Motors, ktorá spolu s ďalšími partnermi priviedla na svet elektromobil s ...

16. 07. 2015
EDAG PREDSTAVIL ULTRAĽAHKÉ AUTO VYTLAČENÉ NA TLAČIARNI!

EDAG PREDSTAVIL ULTRAĽAHKÉ AUTO ...

Iba nedávno sme vám, na našej stránke, predstavili auto vytlačené na 3D tlačiarni a už tu máme ďalšie. Vtedy išlo o ...

18. 12. 2014