Doviezť auto zo zahraničia je po administratívnej stránke pomerne otravná záležitosť. Najmä ak sa jedná o jazdené vozidlo. Napriek tomu však verte, že sú krajiny, kde je dovoz určitých áut ešte oveľa ťažší. Dobrý príkladom je Tesla Model S a Rusko.

Šťastnému majietľovi trval dovoz a prihlásenie auta dlhých päť mesiacov.

Rusko je krajina, kde žije pomerne veľký počet bohatých ľudí, ktorí by o najatraktívnejší elektromobil na trhu mohli mať záujem. Napriek tomu ich tam však jazdí minimum. Jedným z dôvodov je fakt, že Tesla ako automobilka napriek rýchlej expanzii ešte do krajiny nedorazila. Na druhej strane ani individuálny dovoz nie je prechádzka ružovou záhradou.

 

Svoje o tom vie miestny milionár a zakladateľ portálu Mail.ru, Dmitry Grishin, ktorý je okrem iného veľkým fanúšikom Tesly. Rozhodol sa, že si jeden Model S kúpi. Príbeh začal v januári tohto roka krátko potom, ako dal dokopy malý podporný tím ľudí.  

Vyzdvihnúť auto v Amsterdame, prepraviť ho k ruským hraniciam a následne ho dostať do databázy miestnych úradov. Dovoz bol časovo a finančne náročný.

Model S v Moskve púta veľkú pozornosť. Mnoho ľudí sa na ňom chce údajne previezť.

Dmitry si v tom čase vyzdvihol auto v Amsterdame. Následne odštartoval niekoľkotýždňový presun vozidla cez Holandsko a Nemecko k ruským hraniciam, kde rozbehol byrokratické mlyny naplno. Prihlásenie bolo pomerne problematické, pretože miestne úrady Model S nemali v databáze. Pred prihlásením ho tam museli pridať a teda budúci dovozcovia Tesly to budú mať o niečo jednoduchšie.

 

Kým bolo auto v Moskve pripravené na jazdu, prešlo dlhých päť mesiacov. Dmitry za Model S v plnej výbave dokopy zaplatil 6,5 milióna rubľov (135 tisíc eur). Za normálnych okolností stojí 73 tisíc eur bez dane. Vozidlo mu však nechce poistiť žiadna miestna poisťovňa. Rovnako problémy môžu nastať aj v prípade poruchy. Majiteľ plánuje náhradné diely na jednoduché servisné úkony do krajiny dovážať a nájsť niekoho, kto Model S dokáže opraviť. Vážnejšie problémy bude riešiť servis vo švédskom Štokholme.

V Moskve parkujú elektromobily zadarmo.

Dmitry vo svojej Tesle nemôže využívať ani internetové pripojenie vozidla, pretože v danej krajine jednoducho nefunguje. Zastupovať ho musí internet z jeho vlastného iPhonu. Milionár si navyše vybudoval 3 nabíjacie stanice.

 

Rusko a samotná Moskva sú však oveľa ekologickejšie miesta, ako sme si možno mysleli. Elektromobily v krajine neplatia 15% dovoznú daň. V hlavnom meste navyše parkujú zadarmo a to je už čo povedať. Moskva má totiž údajne veľké problémy s parkovaním podobne ako ostatné svetové metropoly.

 

Zdroj: theverge.com

Prečítajte si aj: Autá s pravostranným riadením na našich cestách? EÚ vraví áno!