BMW tento rok oslávilo 100 rokov svojej existencie a okrem bohatej histórie nám predstavilo aj vízie do budúcnosti. Už sme mali možnosť vidieť, ako si v Mníchove predstavujú športový sedan v podobe BMW Vision Next 100. Nedávno sme tiež videli aké by mohlo byť smerovanie exkluzívnych luxusných áut v podobe štúdie Rolls-Royce 103EX. No a dnes sa pozrieme, ako to v BMW vidia s mestskými autami budúcnosti v podobe konceptu Mini Vision Next 100.

Keďže stále viac ľudí žije v mestách, vidia dizajnéri budúcnosť v autonómnych autách, ktoré budú ľudia zdieľať. Keď budete svoje Mini potrebovať, príde tam, kam mu určíte a odveziete sa. Keď ho nepotrebujete, využíva ho rovnakým spôsobom niekto iný. Mini by preto v budúcnosti malo rozoznať svojho aktuálneho užívateľa a okamžite prispôsobiť nastavenie auta jeho preferenciám.

Dizajnéri sa tomto prípade zamerali na život v meste a jeho dopravu. Keďže stále viac ľudí žije v mestách, vidia budúcnosť v autonómnych autách, ktoré budú ľudia zdieľať. Keď budete svoje Mini potrebovať, príde tam, kam mu určíte a odveziete sa. Keď ho nepotrebujete, využíva ho rovnakým spôsobom niekto iný. Mini je však charakteristické svojimi možnosťami individualizácie  a o tie nechce tím návrhárov pripraviť ľudí ani v budúcnosti. A to aj napriek tomu, že auto nebudú vlastniť.

Mini by preto v budúcnosti malo rozoznať svojho aktuálneho užívateľa a okamžite prispôsobiť nastavenie auta jeho preferenciám. Koncept má navyše diskrétnu striebornú povrchovú vrstvu, ktorú dizajnéri Mini volajú čisté plátno. Auto na ňom bude zobrazovať projekciu podľa aktuálnej nálady užívateľa. Meniť sa však môže aj farba strechy a samozrejme interiérového osvetlenia. Ďalším prvkom, ktorý má dať vodičovi možnosť nastaviť si auto podľa svojich preferencií, či nálady, je takzvaný Cooperizer. Je to centrálne umiestnený kruhový prístroj a umožní zvoliť individualizované nastavenie pre každého vodiča v oblastiach zábavných systémov, komunikácie a možností autonómnej jazdy. Vodič pomocou neho samozrejme môže meniť aj jazdný režim a zvoliť či bude šoférovať sám, alebo sa odvezie v autonómnom režime. Systém dokonca ponúkne možnosť inšpirácie, čo znamená, že na základe informácií o vodičovi mu auto odporučí nastavenie vozidla v štýle umelca, ktorého vodič obdivuje a ktorého výstavu práve navštívil. Alebo mu odporučí náročnú kľukatú cestu na vidieku za mestom, s voľbou dynamického jazdného režimu John Cooper Works.

Koncept otvára dvere sám a iba toľko, koľko má miesta.

Mini by však aj v budúcnosti malo byť mestskou motokárou a poskytnúť vodičovi zážitok z jazdy a to až dovtedy, kým budú ľudia chcieť svoje vozidlo riadiť sami. Koncept je samozrejme elektromobil a aj vďaka zníženej potrebe využitia deformačných zón ponúka ohromnú využiteľnosť interiéru. Aj preto je menšie ako to súčasné a rozmermi sa môže viac priblížiť k pôvodnému Mini z roku 1959. Aj napriek tomu však bude mať posádka viac mieste v interiéri. Vo vnútri totiž nájde spojené predné sedadlo a tak si voči môže vybrať, z ktorej strany chce šoférovať. Volant je totiž posuvný do strany aj s pedálmi. Ak sa navyše rozhodne, že nechce šoférovať a chce prejsť do autonómneho režimu, stačí, keď jednoducho odsunie volant do stredu. Auto navyše nepotrebuje prístrojovú dosku pretože využíva čelné sklo ako head-up displej a všetky dôležité údaje premieta tam. A nielen to. Systém tam vodičovi môže zobrazovať napríklad aj ideálnu stopu. Zaujímavosťou je presklená celá predná časť, čo dáva vodičovi väčší prehľad o dianí pred vozidlom.

Mini budúcnosti ponúka výborný výhľad dopredu a ohromnú variabilitu.

Inovatívny je ale nielen tvar a funkcia jednotlivých častí, ale aj použité materiály. Tvorcovia totiž chceli, aby bolo na aute vidieť patinu. Preto v interiéri použili mosadz, čadič a celulózu. Mosadz nájdeme napríklad na volante a akejsi náhrade prístrojovej dosky s informačným pásom a prístrojom Cooperizer. Odkladacia sieť za volantom je vyrobená z ľahkého čadiča, zatiaľ čo dolná časť sedadiel je potiahnutá recyklovanou celulózou, podobnou ako papier. Tvorcovia sa pritom vyhli tradičným materiálom ako drevo, či koža.

Auto bude síce "spoločné", no bude mať k užívateľom individuálny prístup.

Zdroj: tlačová správa

BMW DNES OSLAVUJE 100 ROKOV ZALOŽENIA. (HISTÓRIA BMW 1. ČASŤ)

BMW DNES OSLAVUJE 100 ROKOV ZALOŽENIA. ...

7. marca 2016 oslavuje BMW Group 100 rokov existencie. Pôvodne malý výrobca leteckých motorov sa zmenil na vedúceho výrobcu ...

07. 03. 2016
BMW OSLAVUJE 100 ROKOV. (HISTÓRIA BMW 2. ČASŤ)

BMW OSLAVUJE 100 ROKOV. (HISTÓRIA BMW 2. ...

Začiatkom 20. storočia sa motoristické preteky považovali za ideálne miesto pre výrobcov automobilov a motocyklov, aby ...

08. 03. 2016
BMW OSLAVUJE 100 ROKOV (HISTÓRIA BMW 3. ČASŤ)

BMW OSLAVUJE 100 ROKOV (HISTÓRIA BMW 3. ...

O väčšine produktov BMW v povojnovom období sa dá všeobecne povedať, že to boli správne produkty v správnom čase. ...

09. 03. 2016
KALENDÁRIUM BMW: 100 UDALOSTÍ ZA 100 ROKOV (BMW HISTÓRIA 4. ČASŤ)

KALENDÁRIUM BMW: 100 UDALOSTÍ ZA 100 ROKOV ...

BMW začiatkom marca 2016 oslávilo 100 rokov vzniku spoločnosti. Dnes najúspešnejší predajca prémiových áut na svete, ...

11. 03. 2016
AKO SI V BMW PREDSTAVUJÚ BUDÚCNOSŤ AUTOMOBILU?

AKO SI V BMW PREDSTAVUJÚ BUDÚCNOSŤ ...

Ste zvedaví ako si budúcnosť automobilizmu predstavujú veľké automobilky, ktoré udávajú trendy? Minulý rok nám svoju ...

14. 04. 2016
ROLLS-ROYCE ODHALIL FUTURISTICKÝ KONCEPT, PRIPOMÍNA KATAMARÁN

ROLLS-ROYCE ODHALIL FUTURISTICKÝ KONCEPT, ...

Ikonická britská značka Rolls-Royce odhalila štúdiu Vision Next 100 k storočnici materskej firmy BMW. Futuristický koncept ...

16. 06. 2016