Vo štvrtok 24. mája sa uskutočnilo stretnutie zástupcov organizátorov amatérskych podujatí, a zástupcov SAMŠ, kopcovej komisie. Tu sme sa snažili nájsť spoločné východisko z problémov, ktoré nastali. O tom, že stretnutie prebehlo v atmosfére plnej emócií, a to najmä z našej strany, asi písať netreba... :)



Je nám jasné, že pokiaľ nepríde ku nejakej rámcovej dohode, amatérske preteky sú odsúdené na zánik. Povedzme si však zopár faktov. Aký je rozdiel medzi amatérmi a licencovanými jazdcami? Aký je rozdiel medzi autami, na ktorých jazdia, a chcú naďalej amatéri jazdiť, a medzi autami licencovanych jazdcov?

Zhrniem to.

Licencia jazdca = peniaze...

Netvrdím, že sú to extrémne veľké peniaze, ale sú navyše. Nepíšem o následne povinnej výstroji, to je samostatná kategória a tú rozvádzať v tomto článku nie je potrebné.


Testovanie auta

Tu by som to trošku rozvinul. Obnáša to totiž viacero vecí, ktoré už začínajú zaváňať väčšími finančnými výdajmi. Kategória, ktorú sme dostali ponúknutú od SAMŠu, má postavené pravidlá na najnižšej možnej úrovni (z ich pohľadu). Čiže sa jedná o homologizovanú sedačku, aj s prešlou homologizáciou, homologované štvorbodové pásy aj s prešlou homologizáciou, ochranný bezpečnostný rám, hasiaci prístroj, odpojovač batérie, ťažné oko. Toto sú základné podmienky ponúknutej kategórie E0.


Podmienky na testovanie auta nie sú ničím extrémne, a som presvedčený, že napomáhajú ku bezpečnosti jazdca a to bez výhrady. Tú mám len voči homologovaným, či nehomologovaným súčastiam použitým pri stavbe auta. Ak sa bavíme o amatérskych pretekoch, myslím, že európska, či iná registračná homologizačná značka by mala byť dostatočným potvrdením toho, že sú sedačky, či pasy v poriadku a sú schválené na pozemné komunikácie. Sám mám v aute takéto sedačky, a aj takýto pás, a som presvedčený, že ako amatérskemu jazdcovi mi táto výbava plne postačuje. Odpojovač batérie je fajn vec, určite má tiež prínos ku bezpečnosti... Ale predstava, ako z blatníka trčí červené T-čko niekde na parkovisku, je trochu scestná. A k tomu najdôležitejšiemu. Bezpečnostný rám. Bez debaty, a jednoznačne prínos pre akékoľvek preteky, vrátane amatérskych.



Problémom však neustále zostáva, že takéto auto nemá na normálnych cestách legislatívnu podporu, čiže je len o šťastí, či ma niekde zastaví aktívna policajná hliadka, alebo nie. Áno, v zahraničí je možné rám zapísať do TP. U nás toto zatiaľ možné nie je. To znamená, že sme zase pri finančnom zázemí, a pri tom, že potrebujem na amatérske preteky ďalšie auto. Naozaj ešte stále píšem o amatérskych pretekoch a autách? Z vyššie uvedeného totiž vyplýva, že ak do auta dám všetko to, čo mi nariaďuje predpis SAMŠ o kategórii E0, mám vlastne pretekárske a navyše testované auto, a teda vlastne už mi chýba len licencia, ktorú si už popri týchto nákladoch za 35 eur doplním, a som plnohodnotný licencovaný  jazdec s testovaným autom.

Že som zabudol, kde zostala amatérska pointa?


A kde zostali predstavy, že budem jazdiť amatérske podujatia? Priatelia, tieto predstavy a pointa sa práve všetkým vyššie uvedeným skončili. Čo zostalo z amatérskeho auta a jazdca?

Áno, SAMŠ nám vyšiel v ústrety kompromisom, ktorý ponúkli. Minimálne a najlacnejšie riešenia, dokonca s úľavami, aby sa dali autá testovať, a aby sa zhrnuli podmienky, ktoré tieto autá nespĺňajú, a tento rok by sa jazdilo s určitými výnimkami. Toto sa však netýka napríklad bezpečnostného rámu. Ten musí byť bez akejkoľvek možnosti do auta osadený. Povedzme si otvorene, že všetko ostatné sú len kozmetické úpravy, aj keď kúpa sedačky s homologizáciou je otázka cca 400 – 900 eur, jazdenej možno 150 eur. To isté sa týka pásov. Odpojovač batérie a hasičák sú tiež len kozmetické úpravy.



Na základe uvedených faktov sme tieto informácie uviedli na stránke pre amatérov, kde sa všetci prispievatelia žiaľ jednoznačne a jednohlasne odmietli zúčastniť akéhokoľvek testovania vozidiel podľa predpisu SAMŠ, a dôvody ktoré ich k tomu viedli. Mnohé nie sú vhodné na zverejnenie. V prípade záujmu nie je problém si tieto dôvody na uvedenej stránke prečítať. Nie som sudca, nie som ani úplne nestranný pozorovateľ, som jazdec, ktorý má záujem udržať niečo, čo má v sebe ducha športového súťaženia v podmienkach, ktoré nepotrebujú direktívne vedenie organizáciami, ktoré by sa v konečnom dôsledku ani nemali do týchto podujatí miešať. Máme svoje vlastné technické kritériá, technické a športové predpisy, svoj vlastný, a rokmi vypracovaný metodický postup na to, aby sme takéto podujatia mohli zodpovedne organizovať.


Sme rovnoprávne občianske združenie, ktoré má podporu širokej verejnosti, dokonca si dovolím tvrdiť, že je táto podpora ďaleko vyššia, ako je záujem o licencované podujatia a všetky doterajšie odozvy tomu nasvedčujú, a preto si myslíme, že máme nárok a právo organizovať si svoje vlastné podujatia aj bez všetkých tých direktívnych nariadení, ktoré nám zakazujú a prikazujú čo môžeme, a ešte viac, čo nesmieme.


Na záver mi dovoľte len jednu malú poznámku. Čo myslíte, kde si chodili, a stále chodia „zatrénovať“ naši licencovaní jazdci pod vymyslenými menami? Áno priatelia, aj toto sa deje, a ono biblické  „nech hodí kameňom, kto je bez viny„ sem neuveriteľne pasuje. Najbližšími podujatiami sú moravská Konice v dnoch 9. – 10.6. , a následne Brezová pod Bradlom v dňoch 30.6 – 1.7. Všetky ostatné podujatia priebežne doplníme aj do kalendára TopSpeed.sk

Miro BISKOROVAJNY
autor