Pre tých čo nevedia, tak Barum Czech Rally Zlín je súčasťou nielen Majstrovstiev Českej republiky ale tiež Majstrovstiev Európy (ERC). Na štarte sa tak objavujú najväčšie hviezdy českej a i európskej scény. Tento rok sa na Barumku prihlásilo 147 posádok, pričom na štart sa ich postavilo 136 (až 32 áut kategórie Rally2 - R5), pochádzajúcich z 21 rôznych štátov, čo je jasným dôkazom bohatého medzinárodného zastúpenia. Medzi jedenástkou absentujúcich bol aj úradujúci majster Európy a do Barumky vedúci pretekár tohtoročnej sezóny ERC Alexey Lukyanuk. Pri testovaní pred akciou totiž poškodil svoj súťažný špeciál Citroen C3 Rally2 (R5) a v Česku tak nemohol štartovať.

Napriek jeho neprítomnosti sa na Barumke objavilo mnoho zvučných mien. Nechýbal Jan Kopecký (Škoda Fabia Rally2 evo), Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia Rally2 evo), Jari Huttunen (Hyundai i20 R5), Norbert Herczig (Škoda Fabia Rally2 evo) či Václav Pech (Ford Focus WRC). Na posádky čakalo 15 rýchlostných skúšok rozdelených do troch dní s celkovou porciou 210,92 ostrých kilometrov. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

1. etapa

Prvá etapa tradične začína v piatok večer, a to populárnou mestskou super-špeciálkou v uliciach Zlína. 9,12 kilometra dlhý okruh zvládol najrýchlejšie Jan Kopecký s náskokom len 2 desatiny sekundy pred Andresom Mikkelsenom. Ten ani na Barumke nechcel hrať druhé husle a robil si zálusk na víťazstvo. Sobotné ráno prinieslo víťazstvo Pecha na RZ2, čím sa dostal do celkového vedenia. Na krk mu však dýchal Kopecký s Mikkelsenom a ďaleko nebol ani Mikolaj Marczyk (Škoda Fabia Rally2 evo) či mladý Erik Cais (Ford Fiesta Rally2). Nasledujúca rýchlostka priniesla menšiu kuriozitu. Kopecký i Pech mali po absolvovaní 18,86 km dlhého úseku na desatinku zhodný čas. Čo sa nestáva často a keď už, tak skôr pri kratších meraných skúškach. 

Víťazstvá v ďalších štyroch erzetách si na striedačku menili Pech s Caisom, ktorý relatívne prekvapivo trápil najväčších favoritov a skvelými výkonmi sa posunul až na druhé miesto celkového poradia. Vynikajúco išiel aj Andreas Mikkelsen, ktorý stále držal krok s domácimi matadormi. Posledné dve rýchlostné skúšky prvej etapy však priniesli čosi, čo čakal málokto. Erik Cais sa po RZ9 dostal do vedenia o 2,1 sekundy pred Janom Kopeckým. Mikkelsen na treťom mieste strácal na lídra už 16,6 s a štvrtý Pech 30,5 s. 

2. etapa

Nečakaným priebežným lídrom bol po 1. etape Erik Cais a od senzačného celkového prvého miesta ho delilo šesť rýchlostných skúšok. Všetko však bolo stále otvorené a nikto z jeho prenasledovateľov logicky nechcel hodiť uterák do ringu. Cais v každom prípade nechcel nechať nič na náhodu a od začiatku druhej etapy išiel do toho absolútne naplno. Odmenou mu boli štyri vyhrané nedeľné erzety v rade, pričom svoj náskok na stále druhého Kopeckého navýšil už na 21,2 sekundy. Predposlednú rýchlostnú skúšku síce vyhral práve Jan Kopecký, no Erik Cais stratil len jednu sekundu zo svojho náskoku. Zdalo sa, že Cais je nezastaviteľný a od najväčšieho úspechu jeho doterajšej kariéry ho delila len jedna rýchlostná skúška s pohodlným náskokom 20,2 sekundy na Jána Kopeckého. 

Nikto nedokázal zastaviť Caisa, len on sám 

Vyzeralo to na nečakaný a veľkolepý triumf Erika v rámci jednej z najväčších rally v Európe. Ani hviezdy ako Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Václav Pech, Jari Huttunen či Filip Mareš mladého Caisa nedokázali zastaviť. Bohužiaľ, čo nedokázali jeho súperi, dokázal on sám. V poslednej rýchlostnej skúške bol prirýchly v jednej z pravotočivých zákrut a svoj Ford Fiesta Rally2 prevrátil na bok. A to bol jeho koniec. Polemizovať o tom, či to spôsobil príliš veľký tlak súperov alebo nedostatok skúseností. asi nemá zmysel. Erik Cais však ukázal svoj obrovský talent a rýchlosť. Nielenže dokázal konkurovať špičke, on porážal tých najlepších domácich a vlastne aj európskych pretekárov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Z víťazstva sa tak opäť radoval Jan Kopecký. Niekto možno povie, že víťazstvo mu spadlo do náruče, no počas celej súťaže bol schopný udržať si vysokú priemernú rýchlosť a hlavne nespravil žiadnu chybu. Zase tak ukázal svoje kvality a priblížil sa k ďalšiemu titulu Majstra ČR. Na druhom mieste skončil Andreas Mikkelsen, ktorý sa vďaka skvelému umiestneniu a absencii Lukyanuka dostal do celkového vedenia šampionátu ERC. Poslednú pódiovú priečku vybojoval v poslednej rýchlostnej skúške Filip Mareš pred Norbertom Herczigom. Miernym sklamaním bol pre mňa Jari Huttunen, ktorý nedokázal držať krok s tými najlepšími a navyše v RZ7 havaroval. 

Majstrovstvá Európy budú pokračovať 16. až 18. 9. na Azorských ostrovoch a MČR na Rally Pačejov 1. až 3. 10. 2021, kde môže Jan Kopecký už definitívne potvrdiť svoj titul.