V roku 2009 tomu upravili pravidlá. KERS mal za úlohu spraviť formulu ekologickejšiu a zaujímavejšiu na sledovanie (viac predbiehania). V roku 2008 tímy o tejto zmene, pochopiteľne, vedeli.  Spomínaný systém vyvíjali a testovali. Prvý rok použili mechanický KERS tímy BMW, Ferrari, McLaren a Renault.

Pilot si spustí kers cerveným tlačítkom hore v pravo.

Pilot si spustí KERS červeným tlačítkom hore v pravo.

Pilot môže využiť KERS buď počas predbiehania, alebo práve ak nechce byť predbehnutý. Pravidlá povoľovali maximálne 60 kW (82 koní) na dobu presne 6.67 sekundy. Ako došli k tomuto divnému číslu času nám ostáva záhadou, ale to ani tak nie je podstatné.

Rozmiestnenie zložiek KERS

Rozmiestnenie zložiek KERS

V sezóne 2010 sa však stalo čosi zvláštne. Napriek tomu, že KERS bol povolený, tímy sa dohodli KERS nepoužívať. Pre zvýšenie jeho atraktivity pre minuloročnú sezónu vedenie FIA zvýšilo minimálnu hmotnosť monopostu aj s jazdcom o 20 kg na 640 kg. Po tejto zmene museli tímy zvážiť, či budú na túto hmotnosť naďalej dovažovať, alebo použijú KERS. Otázkou bolo čo je lepšie? KERS a jeho +60 kW na 6.67 sekundy, alebo inteligentné rozmiestnenie hmotnosť v monoposte? Medzičasom prišla ďalšia správa. Na rok 2013 FIA oznámila, že výkon KERS môže byť dvojnásobný, teda 120 kW. To pridanie však vyrovná zmenšenie motora zo súčasných 2.4 litra V8 na 1.6 litra V6.

Aj KERS robí F1 tak Hi-tech

Aj KERS robí F1 tak Hi-tech

Ako vlastne KERS pracuje?

Systém pracuje v dvoch cykloch. V prvom sa nabíja a v druhom pridáva výkon. V prvom cykle sa počas brzdenia prenáša kinetická energia do alternátora (ktorý v druhom cykle slúži aj ako elektromotor). Alternátor vytvára striedavý elektrický prúd, ktorý je v kontroléri upravený pre správne nabíjanie batérií. V druhom cykle pilot spustí na volante KERS. Kontrolér si potiahne energiu z batérií, upraví ju a poháňa elektromotor (ten, ktorý v prvom cykle slúži ako alternátor) a pridá motoru 60 kW. Celý systém je umiestnený priamo za vodičom, lebo je relatívne ťažký a musí byť čo najbližšie ťažiska. Elektromotor je napojený na spaľovací motor a je medzi motorom a jazdcom.


Naznačenie cyklov

Naznačenie cyklov

V krátkom video nižšie aj tohtoročný majster sveta Sebastian Vettel vysvetľuje čo konkrétne KERS prináša pilotovi v bitke na trati a kedy je možné, či vhodné ho použiť. Ak sa sledovaniu F1 nevenujete úplne, iste vás prekvapia niektoré zaujímavé fakty. Na tému KERS budeme ešte pokračovať v ďalšom materiáli... A prečo vlastne? Lebo Ferrari už predstavilo svetu F599 HY-KERS o ktorom sme písali aj tu (Ferrari F599 HY-KERS) a nedávno sme vás informovali, že Toyota zvažuje použiť KERS na zvýšenie výkonu v type GT86.