Každá Praga R1 vyrobená doposiaľ mala lakovanú "karosériu". Väčšina z nich boli biele, niektoré tmavomodré. Spolu so zlatistou to sú oficiálne farby Praga Cars. Keďže každú Praga R1 vyrábajú ručne, klienti majú na výber celkom širokú plejádu možných farieb a mnohých ďalších individualizačných možností. To znamená, že napriek niekoľkým desiatkám vyrobených kusov na svete nejazdia dve rovnaké R1. Istý slovenský zákazník sa rozhodol, že jeho Praga R1 bude veľmi špeciálna. Nie len, že si zaželal jednu z vôbec prvých turbo verzií. Tiež chcel, aby jeho špeciál nemal žiadnu farbu, ale priznaný povrch, teda full carbon.

Nič špeciálne, poviete si. Predsa každú doteraz robili z rovnakých materiálov, nelakovať by malo byť jednoduchšie, ušetrí sa práca lakýrnika a nejaký ten litrík farby a laku. No opak je pravdou. Všetci členovia vo výrobe v oddelení karosérie museli dávať špeciálny pozor na každý detail oveľa viac ako bežne. Nahý povrch štruktúry karbónu totiž odhalí každú jeho nepresnosť. Špeciálne jeho krásne hustú štruktúru, ktorú je veľmi ľahké porušiť. Špeciálnou úlohou bolo tiež zladiť jednotlivé dielce karosérie tak, aby na seba vzorkovaním naväzovali. To bola skôr úloha vhodná pre modelárov - piplačov.

2014 Praga R1 turbo

Jedinečná Praga R1 Full Carbon má uprostred pozdĺžne uložený 4-valcový 2.0 liter Renault Sport s turbom. Výkon motora je 350 k a bez vodiča stále váži menej než 600 kg! Tento čierny projektil má úžasnú výkonovú hmotnosť 2,32 kg na kW. Alebo povedane inak, až 585 k na tonu. Len pre porovnanie, už beztak rýchla Praga R1 zvládne SlovakiaRing verziu 4 za 2:06,69. Prepĺňaná verzia R1T dokázala rovnaký 5,92 km okruh zvládnuť o viac než 8 sekúnd rýchlejšie časom 1:58,41. A to je výkon, ktorý vyráža dych, keďže už R1 s 210 koňmi je na tejto trati časovo porovnateľná s 3-4 drahšími špeciálmi FIA GT3 s výkonmi 450 - 500 k.

Full-Carbon verziu dodala Praga Cars zákazníkovi so špeciálne vycibreným zmyslom pre estetiku koncom mája. Tesne pred oficiálnym odovzdaním sa ešte podarilo zrealizovať vcelku špeciálne fotografovanie dvoch krások súčasne. Tou druhou bola vice miss SR Michaela Nguyenová. Ďalším hosťom pred objektívom fotografa bol známy pretekár Ján Charouz.

foto: Tadeáš Marek

2014 Praga R1 turbo