Súťažná mladoboleslavská Škoda 130 LR je fanúšikom značky dostatočne známa a treba uznať, že fabrike robila ešte v ére pred Favoritom, Feliciou a Fabiami veľmi dobré meno. Za jej volantom odrástlo aj niekoľko zvučných pretekárskych mien, ktoré sa neskôr uplatnili aj pri zisku majstrovského titulu v triede F2 pre Škodu Favorit. A hoci sa súťažné škodovky ukazovali na rôznych tratiach naprieč celým svetom, na legendárnom Dakare doteraz nikdy neštartovali. Bolo na to viac dôvodov, okrem politických a ekonomických, aj technických. Poslať rodinný štvordverový sedan, ktorý sa v civilnom svete „uvaril“ hádam na každej dovolenkovej ceste, priamo do rozpálenej púšte, nikdy neznelo ako rozumný nápad. Časy sa však menia a Ondřej Klymčiw chce dokázať, že nič nemusí byť nemožné.

Prejdeme? Aspoň to skúsime

Či sa dakarská „Stotridsiatka“ dostane až do cieľa, je zatiaľ predčasné odhadovať. V prípade podobných súťaží totiž nejde len o samotnú rýchlosť na trati, ale aj dobrú navigáciu, poriadnu porciu šťastia, spoľahlivosti a priazne počasia. Každopádne je to zaujímavý počin, ktorý si zaslúži obdiv a pozornosť. Držím palce!

Pre potreby Dakaru motor naladili na 94 kW (128 k), čo síce nie je najviac, no reflektuje to nároky na životnosť a kvalitu benzínu používaného počas súťaže (klasický 95-oktánový benzín). Dva horizontálne karburátory nesú logo Weber.

Sanie je vyvedené pod kryt na zadnom okne. V týchto miestach by mal byť k dispozícii relatívne čistý vzduch bez prachu.

Prevodovka využíva obal so sériovej „skrine“ (+ ochranná lyžina), obsah je však z 95 % iný (iná konštrukcia aj sprevodovanie). Nepoužíva synchronizačné krúžky, ale radí sa „na priamo“ (Hewland). Prevodovka má vlastný chladiaci okruh oleja s chladičom umiestneným v motorovom priestore.

S poriadnou náložou motorového oleja

A čo skrýva dakarská Škoda pod zadnou kapotou? Podľa informácií priamo z tímu je tam upravený motor zo sedanu Škoda 130 LR, teda „Stotridsiatka“ s osemkanálovou hliníkovou hlavou vyvíjanou pre Škodu Favorit. Iný je však aj kľukový hriadeľ, ten pochádza z motora s objemom 1,4 l so silnejšími protizávažiami, čo má prispieť k vyššej životnosti agregátu jazdiaceho trvalo na vysoký výkon (tuhšia kľuka, menej vibrácií daných ohybom). Dakarská Škoda 130 LR je tak vlastne „Stoštyridsiatka“ (1390 cm3). Iné sú samozrejme karburátory, v prípade tohto auta sú to horizontálne karburátory Weber 2 x 45 DCOE, ktoré naberajú vzduch zo zbernej komory na pravej strane motorového priestoru. Sanie vzduchu nie je priamo z motorového priestoru (z dôvodu vysokej teploty a prašnosti pod kapotou), ale je vyvedené pod kryt na zadnom okne. Prepracované je aj chladenie s dvojicou chladičov vpredu so silnejšími „saharami“, aby sa škodovka „neuvarila“ ani v momentoch, keď zapadne a posádka ju bude relatívne dlhý čas bez pohybu dostávať z piesku.

Zadná náprava využíva vlečené ramená s 11° uhlom kývania (voči priečnej osi) a vysokým zdvihom.

Všimnite si, ako dobre je chránená vonkajšia manžeta homokinetického kĺbu (ukrytá v hrubostennej oceľovej trubke).

Všetky dôležité úchytné body podvozku sú poctivo vystužené. Prahy sú zospodu chránené kevlarovými lyžinami, podvozok zasa chránia duralové pláty.

Iné je aj výfukové potrubie s tvarom ladeným na čo najväčšiu dĺžku, čo pomáha výplachu valcov. Koncový tlmič je uložený priečne pod zadným čelom, teda riešenie známe aj zo súťažných „Eleriek“. O mazanie sa stará systém so „suchou skriňou“ s externou olejovou nádržou na 8 l motorového oleja. Škodovka sa tak bude mazať aj pri dlhodobejších extrémnych náklonoch, pričom externý chladič s elektrickým ventilátorom v obehu zabezpečí jeho dostatočné chladenie.

Predná náprava vychádza zo sériovej nápravy, má však zväčšené brzdy (dakarská škodovka jazdí na 15-palcových diskoch), zosilnené ramená a iné uchytenie tlmiča, aby jeho spodná časť nepresahovala pod rameno a bola chránená pred poškodením. Tlmiče Proflex majú tri nastaviteľné charakteristiky.

Ramená sú uchytené v polyuretane, nie v pryžových blokoch známych zo sériových škodoviek.  

zdroj: Klymčiw Racing