Nepatrím k ľuďom, ktorý by zažili Škodu 130 LR v časoch najväčšej slávy. Avšak na rôznych rally historikov so šikovným vodičom za volantom mi vždy pri jej prejazdoch naskakovala husia koža. Špeciál 130 LR dokonca svojho času patril k tomu najlepšiemu, čo ponúkala domáca česká rally scéna, pričom sa nestratil ani vo svete. 

Azda každý rally fanúšik pozná legendárnu Skupinu B, ktorá vyprodukovala vysokovýkonné monštrá (Audi Quattro S1, Lancia Delta S4 či Peugeot 205 T16), pred ktorými mali rešpekt aj niektorí jazdci. V ich tieni však štartovala v Skupine B aj Škoda 130 LR. Tá sa im síce nemohla rovnať výkonom a nedokázala s nimi ani držať krok, no o nedostatku úspechu nemôže byť reč. Vo svete rally však bola pomerne jedinečným autom. Spomedzi konkurentov totiž vyznávalo rovnakú koncepciu, teda zadokolka s motorom vzadu, len Porsche 911. 

Pozrite čo so šikovným jazdcom dokáže Škoda 130 LR

Nástupca 130 RS

Model 130 LR prišiel ako nástupca typu 130 RS, ktorého úspešná kariéra skončila s ukončením Skupiny 2. Prišiel čas na zmenu a v Škode sa rozhodli postaviť rally špeciál na základoch typového radu 105/120. Nástupca mal byť ľahší, lepšie ovládateľný a aj rýchlejší ako dosluhujúci typ 130 RS.

130 koní pri hmotnosti 730 kg

Škoda 130 LR tak dostala 1,3-litrový motor s novou osemkanálovou hliníkovou hlavou valcov a dvomi dvojitými karburátormi Weber DCOE. Maximálny výkon tak dosahoval 96 kW, teda 130 koní, pričom hnacia sila sa prenášala na zadné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej prevodovky a samosvorného diferenciálu. Výkon síce nepatril k tým najvyšším, no vozidlo vážilo len 730 kg. Ako? Kapota či dvere boli totiž z hliníka, pričom bočné okná (neskôr aj zadné) boli zase vyrobené z plexiskla a z auta vybrali všetko nadbytočné. Čo sa týka lepšej ovládateľnosti oproti špeciálu 130 RS, tak tú dosiahli aj novou zadnou nápravou s upravenou kinematikou, ktorá umožňovala zmenu svetlej výšky a tiež inštaláciu stabilizátora. Zmenou si však prešla aj predná náprava a brzdový systém. Kotúčové brzdy sa totiž dostali aj na zadok, pričom predné boli chladené a nová bola aj hydraulická ručná brzda. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Homologizácia Škody 130 LR bola schválená koncom roka 1984, pričom svoj debut si odbila na Rallye Valašská zima 1985. Pre Škodu to bola premiéra z ríše snov, nakoľko typ 130 LR obsadil kompletné stupne víťazov. S týmto vozidlom sa však zúčastňovali aj Majstrovstiev sveta, pričom prvým veľkým výsledkom bolo 15. miesto v absolútnom poradí na britskej RAC Rally 1985. Najlepší svetový výsledok si však Škoda 130 LR odniesla o rok neskôr na Rally San Remo, a to vďaka posádke Křeček – Motl, ktorá obsadila fantastické 6. miesto v celkovom poradí. Za zmienku určite stojí aj víťazstvo rakúskej posádky na Marlboro Günaydin Turkish Rally, ktorá bola súčasťou Majstrovstiev Európy. Typ 130 LR v týchto pretekoch nechal za sebou autá ako Peugeot 205 T16, Audi Quattro, MG Metro 6R4 či Renault 5 Turbo. 

S koncom Skupiny B v roku 1986 však skončilo aj medzinárodné pôsobenie Škody 130 LR. Tieto špeciály sa ešte nasledujúce dva roky zúčastňovali národného šampionátu a tiež súťaží vtedajšieho Poháru mieru a priateľstva, kde posádka Sibera – Gross získala v sezóne 1988 posledný majstrovský titul na vozidle s motorom uloženým vzadu

Príchod Favoritu

V tej dobe sa už továrenský tím Škody zúčastňoval medzinárodných podujatí s autami 130 L, ktoré boli upravené pre Skupinu A. To už ale pomaly nastupoval kompletne nový typ menom Favorit. Motor mal uložený vpredu a poháňané boli len predné kolesá. A práve týmto smerom sa v rally na pár rokov uberala Škoda Motorsport. 

Zdroj, foto: Škoda