Miliardový projekt je na konci

V roku 2015 začala Honda písať svoju novodobú históriu v turbo ére s tímom McLaren. Spoločne si prešli troma rokmi neúspechov a vysmievali sa im takmer všetci, na čele s Fernandom Alonsom. V roku 2018 však prišla zmena a po jednej sezóne výhradne s juniorským tímom Torro Rosso (dnes Alpha Tauri) si Japonci podali ruky so špičkovým tímom Red Bull. Spolupráca k dnešnému dňu priniesla 5 víťazstiev. Keď si to však porovnáme s Mercedesom, kde má Hamilton bežne viac víťazstiev v polovici jednej sezóny, začneme vidieť problém. Komplikované pohonné jednotky, ktoré fanúšikovia nemajú radi, sú nekresťansky drahé a náročné na vývoj. A do roku 2026 sa ich nezbavíme, ba čo viac, ich vývoj bude postupne zmrazený, čiže výkonnostné výhody ostanú dané. Iste aj toto mohlo Hondu motivovať k odchodu. Veď existuje informácia, že automobilka investovala do vývoja pohonnej jednotky 1 MILIARDU dolárov!

Oficiálne však automobilka uvádza, že končí nie pre ekonomické dôvody, ale pre jej zameranie na vývoj alternatívnych pohonov a od roku 2050 sa chce stať uhlíkovo neutrálna. Automobilka tak môže zdroje a hlavne inžinierov presunúť do vývoja cestných automobilov s alternatívnym pohonom. Predsa len, Honda nechce zaspať dobu, čo by malo za následok odchod z Európskeho trhu. Tímy, ktoré odberali pohonné jednotky Honda, sa tak musia porozhliadnuť inam. Z aktuálnych výrobcov prichádza do úvahy jedine (pre Red Bull nenávidený) Renault. Mercedes má príliš veľa zákazníkov a motor Ferrari nestojí za reč. Pri kráľovnej motoršportu však pravdepodobne zotrvajú, keďže RB aj Alpha Tauri podpísali Concordskú dohodu.

Vstúpi konečne VW Group do F1?

Novú automobilku zrejme malinovkový gigant na aktuálne pravidlá nepriláka, i keď to Porsche by sa už mohlo odhodlať, a ostávajú mu iba dve možnosti. Renault, s ktorým mal naozaj ostrý rozvod, alebo si bude od sezóny 2022 vyvíjať motory Honda sám, pod iným názvom. Spravovať by ich mohol vo vlastnej réžii, keďže Honda presunula veľkú časť motorového vývoja do továrne Red Bullu v mene efektívnejšej spolupráce. Tím tak má k dispozícii všetky potrebné nástroje na pokračovanie vývoja, ktorý bude od roku 2024 postupne utíchať. Je však na zamyslenie, či by Formula 1 nemala zmeniť motorové pravidlá, pretože súčasné hybridy naozaj veľa úspechu nepriniesli.

Zdroj: formula1.com, motorsport.com, f1online.sk

Foto: twitter.com, motortrend.com