Je nepochybné, že motory urobili od roku 2000 obrovský skok smerom dopredu. Ale žeby znížili produkciu emisií takmer až o štvrtinu?

Problém je však v tom, že oxid uhličitý je len jedným z mnohých produktov, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty a benzínu. To znamená, že ak klesne jeho výskyt, nemusí automaticky byť auto prijateľnejšie pre životné prostredie. Z výfukov našich áut vychádzajú oxidy dusíka, amoniak, oxid siričitý a ďalšie látky. Európska únia sa však tvári, že oxid uhličitý je jediný skleníkový plyn na svete.

Štúdia má teda o „zekologizovaní“ spaľovacích motorov značne obmedzenú výpovednú hodnotu. CO2 je však celkom dobrým ekvivalentom spotreby paliva. V prípade benzínových motorov platí 1 l/100 km= 24 g CO2/km. Naftové agregáty v tejto rovnici dosahujú 26,7 g CO2/km.

Papierová spotreba benzínových áut klesla o 29,7 % a naftových o 23 %. Takto by sme mohli doslova interpretovať výsledky britskej štúdie.

Emisie nie sú len o oxide uhličitom.

Dieselové motory dnes podľa zverejneného dokumentu priemerne produkujú 129,2 g CO2/km. Ako som už uviedol, od roku 2000 došlo k 23 % zlepšeniu. V prepočte to teda predstavuje priemernú spotrebu 4,8 l/100 km. Benzínové pohonné jednotky dnešných dní majú priemerne na svedomí 128,8 g CO2/km, ktoré dosiahli po 29,7% zlepšení. Priemerná spotreba teda dosahuje 5,4 l/100 km.

Musím však dodať, že hovoríme o papierových údajoch. To znamená, že množstvá dosahované v reálnej prevádzke sú často úplne iné a tento fakt opäť len skresľuje samotné výsledky.

Na záver jedna zaujímavosť. Štúdia obsahuje aj graf, ktorý zobrazuje podiel jednotlivých odvetví na produkovaní CO2 vo Veľkej Británii. Autá sú zodpovedné len za 13,4 %. 40,7 % produkcie CO2 má na svedomí výroba energií a ďalších 15,5 % priemysel.

Zdroj: smmt.co.uk

Prečítajte si aj:  Sú elektromobily ekologické? Výroba ich batérií určite nie