Aj ten najlepší systém LPG môže byť na nič, ak je nesprávne odladený a jednotlivé komponenty sú na motor slabé. 

Burlivá diskusia

Existuje veľmi veľa diskusií na tému, či je plyn ako taký pre auto škodlivý. Rovnako veľa je posmeškov voči plyňákom. Kto predsa má na veľký objem, má aj na tankovanie. Prečo platiť veľa, ak existuje cesta, ktorá náklady zníži? LPG na čerpacích staniciach stojí polovicu, ako benzín. Náklady na prerábku sa rýchlo vrátia, ak jazdíte veľa. Áno, v prémiových športiakoch či SUV to vyzerá smiešne. Čo ak niekto s takým autom najazdí 60 tkm ročne? Polovičku ušetrených peňazí môže taký manažér venovať zamestnancom. Ale na Slovensku to asi nehrozí...

LPG ma nižšie cetanové číslo, ale vyššie oktánové číslo. Za predpokladu, že palivo je dostatočne kvalitné. Riadiace jednotka novšieho benzínového motora si vie zmes sama upravovať. Ak je motor v 100% kondícii, je možné, že auto na plyn dostane pár koní naviac. Čistý a nezanesený musí byť aj sací aj výfukový systém.

Graf z valcovej brzdy ukazuje, že testovaný Opel Omega V6 má na plyn väčší výkon. Trochu ma však znepokojuje vonkajšia teplota, pri ktorej je rozdiel 12,6 stupňa. Zmyslom merania bolo skôr poukázať na to, že plyn automaticky neznamená slabší výkon.

Ale pozor, plyn je suchší ako benzín. Niektoré motory nemajú tvrdené sedlá ventilov a pri zlom nastavení môže dôjsť k ich podpáleniu a k následnej strate kompresie. Rieši sa to dodatočným primazávaním/chladením ventilov špeciálnym olejom. Keď som sa o túto problematiku pred časom zaujímal, dopracoval som sa k dobrej diplomovej práci z poľskej technickej univerzity. V nej študent inžinierskeho štúdia prostredníctvom meraní dokázal, že olej skutočne ventilom pomáha. Vlastný, konečný názor na to utvorený, žiaľ, nemám.

Ďalšou možnosťou, ako ochrániť sedlá ventilov, je nastaviť 1-2% prívstrek benzínu. Navyše sa tým trošku chráni i benzínová palivová sústava a benzínové vstreky. Keď už ventily podpáli, existuje možnosť tieto sedlá vymeniť za tvrdené. I keď to je trošku finančne náročnejšie.

Ak rozumiete trochu poľsky, pozrite si nasledujúce video o LPG.

Dnes pomaly prerobia na plyn čokoľvek. TFSI, FSI, GDI a iné motory s priamym vstrekovaním spočiatku majstrov plynárov trocha potrápili. Teoreticky je možné LPG inštalovať aj do superšportov. Ale neviem si predstaviť, kde by bola umiestnená nádrž rozumnej veľkosti. Rovnako nie je problém inštalovať LPG aj do naftového motora. Pri nich je návratnosť trochu dlhšia. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov