Trakčná kontrola je spolu s ABS jeden z najstarších elektronických podporných systémov pre vodiča. Do áut sa bežne montuje už tretie desaťročie. Prvé systémy pochádzajú s USA. Už roku 1971 sa objavila prvá verzia pre autá značky Buick v typoch Riviera, Estate Wagon, Electra, Centurion a LeSabre. V roku 1979 ponúkol pre typ Eldorado Cadillac systém známy ako TMS (Traction Monitoring System). 

Trakčná kontrola je zväčša podfunkciou antiblokovacieho brzdového systému ABS. Základnou úlohou tejto funkcie je zabrániť strate trakcie/ovládateľnosti auta pri nadmernom pretáčaní hnaných kolies. Systém zasahuje do vodičovho necitlivého či nadmerného pridávania plynu (veľký krútiaci moment na hnaných kolesách pre dané podmienky). 

Zásah trakčnej kontroly môže byť podľa jej verzie a generácie nasledovný:

- zníženie predzápalu, alebo zastavenie spaľovania vypnutím jednej/viac sviečok,
- zníźenie dodávky paliva pre jeden/viac valcov,
- pribrzdenie jedného/viacerých kolies,
- zavretie škrtiacej klapky (pri vozidlách s elektronickou škrtiacou klapkou)
- zníženie pretlaku v saní turbo motorov vypustením stlačeného vzduchu solenoidom 

Trakčná kontrola často zdieľa elektro-hydraulický brzdný systém (bez využitia posilňovača bŕzd a hlavného brzdového valca) a snímače systému ABS pre zistenie sklzu hnaných kolies.

Jednou zo základných úloh trakčnej kontroly je minimalizovať preklzovanie odľahčeného hnaného kolesa pri prejazde zákrutou. V prípade necitlivého pridávania plynu v zákrute na autách s pohom predných kolies dochádzalo k strate trakcie a teda k nedotáčavému šmyku, pri pohone zadných kolies k pretáčavému šmyku. Jej zásah nie len pomôže vodičovi udržať auto pod kontrolou a v želanom smere zatáčania jazdou pod plynom, ale na drsnejších povrchoch systém zároveň šetrí nadmerné odretie pneumatík. Systém žiadnom prípade nedokáže zvýšiť mieru trakcie kolies, len znížiť a minimalizovať chybné a necitlivé vstupy vodiča.

Modernejšie trakčné systémy v momente detekcie nadmerného prekĺzovania jedného z hnaných kolies v zákrute nadmerné pretáčanie odľahčeného kolesa, alebo kolesa s nižšou trakciou pribrzdia pomocou ABS, čím sa hnacia sila cez diferenciál prenesie na koleso s lepšou trakciou. Toto riešenie zároveň prichádza s niektorým z uvedených spôsobov zníženia výkonu, teda presnejšie krútiaceho momentu motora.